Jag är sedan igår ägare av en Ejca plan och rikthyvel, modell okänd (tips på modell tas gärna emot).
Efter en del tankekraft kunde jag få grepp om hur elen funkade (huvudbrytaren och startknappen till cuttern saknar vred) och maskinen startade och säljaren kunde köra hem med sina pengar.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Maskinen verkar vara i okej skick, den har nog fått några smällar och varit med ett tag. Någon som vet vad den där träbiten som ligger i skyddskåpan kan ha varit del av?
Ikväll började jag demontera den och har fått av borden och börjat med cuttern.
Planen är att rengöra den ordentligt och kolla genom eventuella behov av reparationer samt eventuellt måla om den då den är rätt sliten (dessutom tror jag inte Ejca skulle valt just denna som utställningsex då gjutningarna lämnar en del att önska)
Nya brytare till elen, samt sonderar möjligheten att installera motorbroms (någon som vet ifall det går att få en växlande trepolig kontaktor för rimliga pengar?)
Stålen kommer nog behöva slipas (var gör man det?) Och iaf kullagret till kedjerullen behöver bytas.
Sedan noterade jag lite sprickor i gjutjärnet som jag funderar på om man kan/ska laga.
Och så vore det ju gött med en rullställning till den
Detta blir ett mysigt höstprojekt detta!
3 902 läst · 73 svar
4k läst
73 svar
Marines tråd om den lagom lilla plan och rikthyveln.
-
Renoverare · Nivå 19 15 okt 22:30
- Medlem okt 2011
- Trelleborg
- 5 984 inlägg
- 4 794 gillningar
- 672 bilder
15 okt 22:30 #1- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
Tips: Enklast delar du genom att klicka på "dela"-knappen i din mobil. I iPhone ligger dela-knappen längst ner. I Android finner du den uppe till höger. Då slipper du logga in!
-
Medlem · Nivå 23 15 okt 22:47
- Medlem jan 2010
- Skåne
- 3 238 inlägg
- 4 544 gillningar
- 1 711 bilder
15 okt 22:47 #2Vi är några som använder dom här för sliparbeten http://www.industrisliperiet.se/
Rekommenderar dig att köpa en extra uppsättning stål, man vet aldrig när man jackar ett stål o sen står man där mitt i projektet.
P.s. det heter rikt o planhyvel. Först riktar man sen planar man.- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
Tips: Enklast delar du genom att klicka på "dela"-knappen i din mobil. I iPhone ligger dela-knappen längst ner. I Android finner du den uppe till höger. Då slipper du logga in!
-
Verktygstokig · Nivå 17 15 okt 22:49
- Medlem jul 2012
- Halland
- 2 443 inlägg
- 2 149 gillningar
- 833 bilder
15 okt 22:49 #3
Eller kanske en jigg/mall för att ställa in hyvelstålen? Har du fler bilder på den?- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Medlem Nivå 12 16 okt 07:08
- Medlem jun 2013
- Österbotten
- 2 995 inlägg
- 2 781 gillningar
- 83 bilder
16 okt 07:08 #4Fin hyvel, det är precis i den storleksordningen jag söker något också i framtiden.
Sprickor i gjutjärnet låter ju inte så bra, kan du ta närbilder på dom?- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
16 okt 08:36 #5
Ser bra ut! Ska bli intressant att följa. Jag kan kolla efter färgkod då jag också har mycket Ejca-grönt i verkstaden och jag behövde måla vissa andra saker.
//Ulf- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Renoverare · Nivå 19 16 okt 08:36
- Medlem okt 2011
- Trelleborg
- 5 984 inlägg
- 4 794 gillningar
- 672 bilder
16 okt 08:36 #6@Ola C Där ser du hur mycket jag hyvlat förr
De ligger ju bra till, kan man svänga in om efter jobbet, har du någon uppfattning om pris?
Bra idé, tyckte jag snubblade över billiga stål när jag försökte luska i vilken modell det är på hyveln.
@Frustrator Låter fullt rimligt! Såhär ser den ut:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in
Kan förvisso vara till en helt annan maskin, säljaren hade inte jättekoll.
@DennisCA Ja, det känns som en lagom storlek.
Får fixa bilder ikväll.- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Renoverare · Nivå 19 16 okt 08:37
- Medlem okt 2011
- Trelleborg
- 5 984 inlägg
- 4 794 gillningar
- 672 bilder
16 okt 08:37 #7- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
16 okt 08:50 #8
http://www.industrisliperiet.se/ var där jag var med min uttjänta 400 klinga till klyvsågen. Blev bra bemött!
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Verktygstokig · Nivå 17 16 okt 09:04
- Medlem jul 2012
- Halland
- 2 443 inlägg
- 2 149 gillningar
- 833 bilder
16 okt 09:04 #9- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Medlem · Nivå 23 16 okt 09:13
- Medlem jan 2010
- Skåne
- 3 238 inlägg
- 4 544 gillningar
- 1 711 bilder
16 okt 09:13 #10
Vad gäller färg ska hyveln givetvis målas MARIN-blå- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Allvetare · Nivå 14 16 okt 09:39
- Medlem sep 2011
- Västra götaland
- 2 512 inlägg
- 1 850 gillningar
- 235 bilder
16 okt 09:39 #11- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Renoverare · Nivå 19 16 okt 10:58
- Medlem okt 2011
- Trelleborg
- 5 984 inlägg
- 4 794 gillningar
- 672 bilder
16 okt 10:58 #12- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Allvetare · Nivå 14 16 okt 11:22
- Medlem sep 2011
- Västra götaland
- 2 512 inlägg
- 1 850 gillningar
- 235 bilder
16 okt 11:22 #13Tja, det är väl tusenlappar i alla fall...
Alternativet är kanske att hitta en motor med inbyggd broms, eller läsa på om andra bromsmetoder; hittade den här https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=75&t=205081 efter en googling.. Det verkar ju som en annan forummedlem (@DennisCA) haft liknande funderingar?- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Medlem Nivå 12 16 okt 11:28
- Medlem jun 2013
- Österbotten
- 2 995 inlägg
- 2 781 gillningar
- 83 bilder
16 okt 11:28 #14Billiga kina VFD kan man få för runt 100€ eller under, vet inte hur pålitliga dom är dock. Dessa från Tyskland tillverkar också start/kontrollboxar, 119 € för för en 3-fas med elektronisk broms, 129€ om man också vill ha motorskydd, klicka på "Models and Prices Starter Series K900" för att se de olika modellerna:
https://www.klibo.com/starter_k900_3_phases.html?&L=1
Jag har bara en enkel brytare på min, det duger för mig för den lilla hyvel jag har.- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Renoverare · Nivå 19 16 okt 12:28
- Medlem okt 2011
- Trelleborg
- 5 984 inlägg
- 4 794 gillningar
- 672 bilder
16 okt 12:28 #15Jag betalade exakt 8 femhundringar för hyveln, så snåltarmen rycker när "nice to have"-prylar springer iväg i pris.
Har i mina sökningar hittat @DennisCA som frågat runt på flera forum och fått lite olika förslag, däremot ingen defintiv lösning. Jag skulle vilja använda nått liknande till bandsågen som gärna snurrar ett halvår efter frånslag. Tanken var en växlande kontaktor för att antigen använda DC för bromsen, eller helt enkelt dumpa energin i ett rejält motstånd.
Får ta och suga på den karamellen helt enkelt, tack för alla tips!- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS