Byggahus.se

Marines tråd om den lagom lilla plan och rikthyveln.

1. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Jag är sedan igår ägare av en Ejca plan och rikthyvel, modell okänd (tips på modell tas gärna emot).

Efter en del tankekraft kunde jag få grepp om hur elen funkade (huvudbrytaren och startknappen till cuttern saknar vred) och maskinen startade och säljaren kunde köra hem med sina pengar.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20191014_180518.jpg

IMG_20191014_180527.jpg

Maskinen verkar vara i okej skick, den har nog fått några smällar och varit med ett tag. Någon som vet vad den där träbiten som ligger i skyddskåpan kan ha varit del av?

Ikväll började jag demontera den och har fått av borden och börjat med cuttern.
    IMG_20191015_212831.jpg

IMG_20191015_212838.jpg

Planen är att rengöra den ordentligt och kolla genom eventuella behov av reparationer samt eventuellt måla om den då den är rätt sliten (dessutom tror jag inte Ejca skulle valt just denna som utställningsex då gjutningarna lämnar en del att önska)

Nya brytare till elen, samt sonderar möjligheten att installera motorbroms (någon som vet ifall det går att få en växlande trepolig kontaktor för rimliga pengar?)

Stålen kommer nog behöva slipas (var gör man det?) Och iaf kullagret till kedjerullen behöver bytas.

Sedan noterade jag lite sprickor i gjutjärnet som jag funderar på om man kan/ska laga. :thinking:

Och så vore det ju gött med en rullställning till den :thinking:

Detta blir ett mysigt höstprojekt detta!

• Laddar…
  2. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Vi är några som använder dom här för sliparbeten http://www.industrisliperiet.se/

Rekommenderar dig att köpa en extra uppsättning stål, man vet aldrig när man jackar ett stål o sen står man där mitt i projektet.

P.s. det heter rikt o planhyvel. Först riktar man sen planar man.;)

• Laddar…
  3. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    Självklart en "bra-att-ha-bit" någon försökt gömma för sin respektive! ;)

Eller kanske en jigg/mall för att ställa in hyvelstålen? Har du fler bilder på den?

4. D
    Medlem Nivå 11
    Fin hyvel, det är precis i den storleksordningen jag söker något också i framtiden.

Sprickor i gjutjärnet låter ju inte så bra, kan du ta närbilder på dom?

5. O
    Medlem Nivå 7
    Ser bra ut! Ska bli intressant att följa. Jag kan kolla efter färgkod då jag också har mycket Ejca-grönt i verkstaden och jag behövde måla vissa andra saker.

//Ulf

6. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    @Ola C Där ser du hur mycket jag hyvlat förr ;)
    De ligger ju bra till, kan man svänga in om efter jobbet, har du någon uppfattning om pris?
    Bra idé, tyckte jag snubblade över billiga stål när jag försökte luska i vilken modell det är på hyveln.

@Frustrator Låter fullt rimligt! Såhär ser den ut:
    IMG_20191016_065124.jpg
    IMG_20191016_065131.jpg

Kan förvisso vara till en helt annan maskin, säljaren hade inte jättekoll.

@DennisCA Ja, det känns som en lagom storlek.
    Får fixa bilder ikväll.

7. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Jag överväger att frångå Ejca-grönt och köra nått lite modernare :surprised:

8. nimhed
    Medlem · Nivå 11
    • Laddar…
  9. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 17
    Duvblått?

• Laddar…
  10. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Nä, bara slipat klingor där. Men kör inom eller ring dit, dom e inte speciellt besvärliga.

Vad gäller färg ska hyveln givetvis målas MARIN-blå:geek:

11. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Enklast måste väl vara att installera en frekvensstyrning med möjlighet till broms?

12. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Låter dyrt :thinking:

13. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Tja, det är väl tusenlappar i alla fall...

Alternativet är kanske att hitta en motor med inbyggd broms, eller läsa på om andra bromsmetoder; hittade den här https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=75&t=205081 efter en googling.. Det verkar ju som en annan forummedlem (@DennisCA) haft liknande funderingar?

14. D
    Medlem Nivå 11
    Billiga kina VFD kan man få för runt 100€ eller under, vet inte hur pålitliga dom är dock. Dessa från Tyskland tillverkar också start/kontrollboxar, 119 € för för en 3-fas med elektronisk broms, 129€ om man också vill ha motorskydd, klicka på "Models and Prices Starter Series K900" för att se de olika modellerna:
    https://www.klibo.com/starter_k900_3_phases.html?&L=1

Jag har bara en enkel brytare på min, det duger för mig för den lilla hyvel jag har.

15. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Jag betalade exakt 8 femhundringar för hyveln, så snåltarmen rycker när "nice to have"-prylar springer iväg i pris.
    Har i mina sökningar hittat @DennisCA som frågat runt på flera forum och fått lite olika förslag, däremot ingen defintiv lösning. Jag skulle vilja använda nått liknande till bandsågen som gärna snurrar ett halvår efter frånslag. Tanken var en växlande kontaktor för att antigen använda DC för bromsen, eller helt enkelt dumpa energin i ett rejält motstånd.

Får ta och suga på den karamellen helt enkelt, tack för alla tips!