18 176 läst ·
129 svar
18k läst
129 svar
Marines tråd om den lagom lilla plan och rikthyveln.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
Jag är sedan igår ägare av en Ejca plan och rikthyvel, modell okänd (tips på modell tas gärna emot).
Efter en del tankekraft kunde jag få grepp om hur elen funkade (huvudbrytaren och startknappen till cuttern saknar vred) och maskinen startade och säljaren kunde köra hem med sina pengar.
Maskinen verkar vara i okej skick, den har nog fått några smällar och varit med ett tag. Någon som vet vad den där träbiten som ligger i skyddskåpan kan ha varit del av?
Ikväll började jag demontera den och har fått av borden och börjat med cuttern.
Planen är att rengöra den ordentligt och kolla genom eventuella behov av reparationer samt eventuellt måla om den då den är rätt sliten (dessutom tror jag inte Ejca skulle valt just denna som utställningsex då gjutningarna lämnar en del att önska)
Nya brytare till elen, samt sonderar möjligheten att installera motorbroms (någon som vet ifall det går att få en växlande trepolig kontaktor för rimliga pengar?)
Stålen kommer nog behöva slipas (var gör man det?) Och iaf kullagret till kedjerullen behöver bytas.
Sedan noterade jag lite sprickor i gjutjärnet som jag funderar på om man kan/ska laga.
Och så vore det ju gött med en rullställning till den
Detta blir ett mysigt höstprojekt detta!
Efter en del tankekraft kunde jag få grepp om hur elen funkade (huvudbrytaren och startknappen till cuttern saknar vred) och maskinen startade och säljaren kunde köra hem med sina pengar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskinen verkar vara i okej skick, den har nog fått några smällar och varit med ett tag. Någon som vet vad den där träbiten som ligger i skyddskåpan kan ha varit del av?
Ikväll började jag demontera den och har fått av borden och börjat med cuttern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planen är att rengöra den ordentligt och kolla genom eventuella behov av reparationer samt eventuellt måla om den då den är rätt sliten (dessutom tror jag inte Ejca skulle valt just denna som utställningsex då gjutningarna lämnar en del att önska)
Nya brytare till elen, samt sonderar möjligheten att installera motorbroms (någon som vet ifall det går att få en växlande trepolig kontaktor för rimliga pengar?)
Stålen kommer nog behöva slipas (var gör man det?) Och iaf kullagret till kedjerullen behöver bytas.
Sedan noterade jag lite sprickor i gjutjärnet som jag funderar på om man kan/ska laga.
Och så vore det ju gött med en rullställning till den
Detta blir ett mysigt höstprojekt detta!
Vi är några som använder dom här för sliparbeten http://www.industrisliperiet.se/
Rekommenderar dig att köpa en extra uppsättning stål, man vet aldrig när man jackar ett stål o sen står man där mitt i projektet.
P.s. det heter rikt o planhyvel. Först riktar man sen planar man.
Rekommenderar dig att köpa en extra uppsättning stål, man vet aldrig när man jackar ett stål o sen står man där mitt i projektet.
P.s. det heter rikt o planhyvel. Först riktar man sen planar man.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Ser bra ut! Ska bli intressant att följa. Jag kan kolla efter färgkod då jag också har mycket Ejca-grönt i verkstaden och jag behövde måla vissa andra saker.
//Ulf
//Ulf
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
@Ola C Där ser du hur mycket jag hyvlat förr 
De ligger ju bra till, kan man svänga in om efter jobbet, har du någon uppfattning om pris?
Bra idé, tyckte jag snubblade över billiga stål när jag försökte luska i vilken modell det är på hyveln.
@Frustrator Låter fullt rimligt! Såhär ser den ut:
Kan förvisso vara till en helt annan maskin, säljaren hade inte jättekoll.
@DennisCA Ja, det känns som en lagom storlek.
Får fixa bilder ikväll.
De ligger ju bra till, kan man svänga in om efter jobbet, har du någon uppfattning om pris?
Bra idé, tyckte jag snubblade över billiga stål när jag försökte luska i vilken modell det är på hyveln.
@Frustrator Låter fullt rimligt! Såhär ser den ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan förvisso vara till en helt annan maskin, säljaren hade inte jättekoll.
@DennisCA Ja, det känns som en lagom storlek.
Får fixa bilder ikväll.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
http://www.industrisliperiet.se/ var där jag var med min uttjänta 400 klinga till klyvsågen. Blev bra bemött!
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Tja, det är väl tusenlappar i alla fall...
Alternativet är kanske att hitta en motor med inbyggd broms, eller läsa på om andra bromsmetoder; hittade den här https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=75&t=205081 efter en googling.. Det verkar ju som en annan forummedlem (@DennisCA) haft liknande funderingar?
Alternativet är kanske att hitta en motor med inbyggd broms, eller läsa på om andra bromsmetoder; hittade den här https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=75&t=205081 efter en googling.. Det verkar ju som en annan forummedlem (@DennisCA) haft liknande funderingar?
Billiga kina VFD kan man få för runt 100€ eller under, vet inte hur pålitliga dom är dock. Dessa från Tyskland tillverkar också start/kontrollboxar, 119 € för för en 3-fas med elektronisk broms, 129€ om man också vill ha motorskydd, klicka på "Models and Prices Starter Series K900" för att se de olika modellerna:
https://www.klibo.com/starter_k900_3_phases.html?&L=1
Jag har bara en enkel brytare på min, det duger för mig för den lilla hyvel jag har.
https://www.klibo.com/starter_k900_3_phases.html?&L=1
Jag har bara en enkel brytare på min, det duger för mig för den lilla hyvel jag har.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
Jag betalade exakt 8 femhundringar för hyveln, så snåltarmen rycker när "nice to have"-prylar springer iväg i pris.
Har i mina sökningar hittat @DennisCA som frågat runt på flera forum och fått lite olika förslag, däremot ingen defintiv lösning. Jag skulle vilja använda nått liknande till bandsågen som gärna snurrar ett halvår efter frånslag. Tanken var en växlande kontaktor för att antigen använda DC för bromsen, eller helt enkelt dumpa energin i ett rejält motstånd.
Får ta och suga på den karamellen helt enkelt, tack för alla tips!
Har i mina sökningar hittat @DennisCA som frågat runt på flera forum och fått lite olika förslag, däremot ingen defintiv lösning. Jag skulle vilja använda nått liknande till bandsågen som gärna snurrar ett halvår efter frånslag. Tanken var en växlande kontaktor för att antigen använda DC för bromsen, eller helt enkelt dumpa energin i ett rejält motstånd.
Får ta och suga på den karamellen helt enkelt, tack för alla tips!