Jag är sedan igår ägare av en Ejca plan och rikthyvel, modell okänd (tips på modell tas gärna emot).

Efter en del tankekraft kunde jag få grepp om hur elen funkade (huvudbrytaren och startknappen till cuttern saknar vred) och maskinen startade och säljaren kunde köra hem med sina pengar.

Sliten Ejca plan och rikthyvel i ett verkstadsutrymme med bänkar och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En använd Ejca plan och rikthyvel med delvis demonterade delar och eltillbehör, på en träpall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maskinen verkar vara i okej skick, den har nog fått några smällar och varit med ett tag. Någon som vet vad den där träbiten som ligger i skyddskåpan kan ha varit del av?

Ikväll började jag demontera den och har fått av borden och börjat med cuttern.
En grön Ejca plan och rikthyvel som står på en träpall med verktyg och sprayburk runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delar av en Ejca plan och rikthyvel demonterade och utspridda på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen är att rengöra den ordentligt och kolla genom eventuella behov av reparationer samt eventuellt måla om den då den är rätt sliten (dessutom tror jag inte Ejca skulle valt just denna som utställningsex då gjutningarna lämnar en del att önska)

Nya brytare till elen, samt sonderar möjligheten att installera motorbroms (någon som vet ifall det går att få en växlande trepolig kontaktor för rimliga pengar?)

Stålen kommer nog behöva slipas (var gör man det?) Och iaf kullagret till kedjerullen behöver bytas.

Sedan noterade jag lite sprickor i gjutjärnet som jag funderar på om man kan/ska laga. :thinking:

Och så vore det ju gött med en rullställning till den :thinking:

Detta blir ett mysigt höstprojekt detta!
 
  • Gilla
Sturmtiger och 7 till
  • Laddar…
Vi är några som använder dom här för sliparbeten http://www.industrisliperiet.se/

Rekommenderar dig att köpa en extra uppsättning stål, man vet aldrig när man jackar ett stål o sen står man där mitt i projektet.

P.s. det heter rikt o planhyvel. Först riktar man sen planar man.;)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Någon som vet vad den där träbiten som ligger i skyddskåpan kan ha varit del av?
Självklart en "bra-att-ha-bit" någon försökt gömma för sin respektive! ;)

Eller kanske en jigg/mall för att ställa in hyvelstålen? Har du fler bilder på den?
 
Fin hyvel, det är precis i den storleksordningen jag söker något också i framtiden.

Sprickor i gjutjärnet låter ju inte så bra, kan du ta närbilder på dom?
 
Ser bra ut! Ska bli intressant att följa. Jag kan kolla efter färgkod då jag också har mycket Ejca-grönt i verkstaden och jag behövde måla vissa andra saker.

//Ulf
 
@Ola C Där ser du hur mycket jag hyvlat förr ;)
De ligger ju bra till, kan man svänga in om efter jobbet, har du någon uppfattning om pris?
Bra idé, tyckte jag snubblade över billiga stål när jag försökte luska i vilken modell det är på hyveln.

@Frustrator Låter fullt rimligt! Såhär ser den ut:
Gammal trähyvel med mässingsskruv mätt med en skjutmått på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvelstålets skedformade del mäter med en skjutmått, indikerar storlek för identifikation av modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan förvisso vara till en helt annan maskin, säljaren hade inte jättekoll.

@DennisCA Ja, det känns som en lagom storlek.
Får fixa bilder ikväll.
 
O OverAndOut skrev:
Ser bra ut! Ska bli intressant att följa. Jag kan kolla efter färgkod då jag också har mycket Ejca-grönt i verkstaden och jag behövde måla vissa andra saker.

//Ulf
Jag överväger att frångå Ejca-grönt och köra nått lite modernare :surprised:
 
  • Ledsen
  • Wow
nanowire och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag överväger att frångå Ejca-grönt och köra nått lite modernare :surprised:
Duvblått?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
har du någon uppfattning om pris?
Nä, bara slipat klingor där. Men kör inom eller ring dit, dom e inte speciellt besvärliga.

Vad gäller färg ska hyveln givetvis målas MARIN-blå:geek:
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nya brytare till elen, samt sonderar möjligheten att installera motorbroms (någon som vet ifall det går att få en växlande trepolig kontaktor för rimliga pengar?)
Enklast måste väl vara att installera en frekvensstyrning med möjlighet till broms?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Enklast måste väl vara att installera en frekvensstyrning med möjlighet till broms?
Låter dyrt :thinking:
 
Tja, det är väl tusenlappar i alla fall...

Alternativet är kanske att hitta en motor med inbyggd broms, eller läsa på om andra bromsmetoder; hittade den här https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=75&t=205081 efter en googling.. Det verkar ju som en annan forummedlem (@DennisCA) haft liknande funderingar?
 
Billiga kina VFD kan man få för runt 100€ eller under, vet inte hur pålitliga dom är dock. Dessa från Tyskland tillverkar också start/kontrollboxar, 119 € för för en 3-fas med elektronisk broms, 129€ om man också vill ha motorskydd, klicka på "Models and Prices Starter Series K900" för att se de olika modellerna:
https://www.klibo.com/starter_k900_3_phases.html?&L=1

Jag har bara en enkel brytare på min, det duger för mig för den lilla hyvel jag har.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jag betalade exakt 8 femhundringar för hyveln, så snåltarmen rycker när "nice to have"-prylar springer iväg i pris.
Har i mina sökningar hittat @DennisCA som frågat runt på flera forum och fått lite olika förslag, däremot ingen defintiv lösning. Jag skulle vilja använda nått liknande till bandsågen som gärna snurrar ett halvår efter frånslag. Tanken var en växlande kontaktor för att antigen använda DC för bromsen, eller helt enkelt dumpa energin i ett rejält motstånd.

Får ta och suga på den karamellen helt enkelt, tack för alla tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.