Det här borde jag gjort mycket tidigare, var sak på sin plats och lätt att hitta :) Välorganiserad verkstad med verktygstavla, borrpress och arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Rönnis och 3 till
  • Laddar…
Jag har ordnat med lite ventilation. Verkligen nödvändigt för att kunna svetsa märkte jag snabbt... Dels en badrumsfläkt med kallrasskydd att slå på vid behov och dels ett punktutsug bestående av en vanlig dammsugarslang kopplad till en asksug som i sin tur drivs drivs av dammsugaren. Tanken är att svesloppor och annat glödande ska stanna i askhinken (och inte sätta eld på dammsugaren!) och att hepa-filtret i dammsugaren iaf ska ta bort partiklarna i svetsröken. Ozonet ventileras väl ut av fläkten så småningom men det sticker iaf inte direkt upp i näsan när man svetsar. Nu luktar det värre av vinkelslipen än av svetsning så en förbättring är det.

Tänker att det är dax med en liten uppdatering av denna tråd, vad som hänt i metalldelen av verkstaden under de senaste två åren. Eller iaf det senaste, övrig finns spritt i andra trådar.

Äntligen fick jag tid att koppla sugfläkten till ”downdraft”-bordet. Det blev en enkel 100 mm köksfläktsslang på 3 mm. Den kommer troligen inte hålla i längden men jag har samma typ till punktutsuget och den håller fortfarande.
Stosen är böjd på frihand av en remsa rostfritt, pluggsvetsade ihop ändarna. Verktyg och komponenter för sugfläkt på verkstadsbord för svetsning och slipning.
Skapa konto

Ritade av stosen på en bit masonite, sågade ut och använde som mall att skära ut ett hål i tråget.
Handgjord böjd metallstos för sugfläkt installerad på ett svetsbord i en verkstad.
Skapa konto
Metalltråg med sugfläktsslang ansluten under ett metallgaller, använd vid svetsning och slipning.
Skapa konto

Sugfläkt med böjd rostfri stos och ansluten 100 mm slang, uppsatt i verkstad för dammutsug.
Skapa konto

Punktade fast stosen, slipade bort överlapp och tätade med biltemas svarta konstruktionslim.
Downdraft-bord i verkstad med ansluten flexibel sugfläktsslang och rostfritt stos.
Skapa konto

Fungerar bra vid svetsning (första delarna till en badrumsmöbel)
Bild på ett downdraft-bord i en verkstad med ansluten sugfläktsslang och verktyg synliga i bakgrunden.
Skapa konto
Metallverkstadsbild med downdraft-bord, sugfläktsslang och verktyg, för uppdatering av byggprojekt.
Skapa konto

Och slipning
Person använder en vinkelslip på en metallstång över ett downdraft-bord i verkstad med synlig sugfläkt och slitage.
Skapa konto
Handhållen slipmaskin som slipar kanten på en metallbit över ett metallgaller med sugfunktion.
Skapa konto

Och riktigt bra när man vill elda små pappersbitar (y)

• Gilla
Daniel_N och 3 till
  • Laddar…
Fasen vad bra bordet blev! Det måste ju vara grymt praktiskt att ha en helt plan yta som referens. Kanon med lösningen för utsuget.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Fasen vad bra bordet blev! Det måste ju vara grymt praktiskt att ha en helt plan yta som referens. Kanon med lösningen för utsuget.
Tack! Ja, bordet funkar fantastiskt, finns plats för bandsåg mm bredvid planskivan. När jag häktar av skärbordet har jag en träskiva att lägga uppepå så så då fungerar det som ett mycket stabilt monteringsbord.

Tyvärr sticker fastsättningen för skärbordet upp över bordsytan så jag ska försöka hitta på en annan fastsättning istället, tex borra och gänga för några bultar på undersidan. Men jag vet inte riktigt, det måste vara både stabilt och snabbt att montera av/på :thinking:

En annan feature jag funderar på är att sätta några höj/sänkbara ”tabs” på referensytans kanter för att få 90-gradersreferenser i planet.

Tvingar är bra men ett helvete att förvara både tillgängligt och kompakt. Kom att tänka på att svetstvingarna har en liten justerskruv som det går att hänga dem i :)
Svetstvingar hängande i en verkstad, ordnade med justerskruv på en stång under en hylla.
Skapa konto
Svetstvingar och andra klämtänger hängande i ordning på en verktygstavla med justerskruvar för enkel förvaring.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 10 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Tvingar är bra men ett helvete att förvara både tillgängligt och kompakt. Kom att tänka på att svetstvingarna har en liten justerskruv som det går att hänga dem i :)
[bild] [bild]
Riktigt listigt, ska kopieras!

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
En Arboga pelarslip med trasigt utsug är ett nytillskott som varit i vägen i över ett år nu tills jag bestämde en fast plats till den. Det ena fläkthuset var som ett pussel men alla delarna fanns kvar i alla fall. Första gången jag prövar tiglödning på gjutjärn så övade lite med kiselbronsen först. Slipade rent från färg och fasade av alla kanter, torkade av med aceton.
Tiglödning av ett metallstycke på en arbetsbänk bredvid slipade ventilationsdelar, indikerar reparation av verktygsmaskin.
Skapa konto
Delar av en Arboga pelarslip med tiglödda gjutjärnsdelar och verktyg på arbetsbänken.
Skapa konto
Reparerat fläkthus till pelarslip efter tiglödning på gjutjärn, slipat och renat, med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Fettade in lagret och monterade ihop. Demonterade delar av ett fläkthus till en Arboga pelarslip, inklusive en fläkt och metallhus, på ett verkstadsbord med verktyg runtomkring.
Skapa konto

Arboga pelarslipmaskin i verkstad med öppet fläkthus och verktyg på bordet.
Skapa konto

Byggde ihop en dubbelstos till utsuget av några ventilationsdelar.
Basen av en Arboga pelarslipmaskin med en nyligen konstruerad dubbelstos av ventilationsdelar för utsug.
Skapa konto

Reparerad Arboga pelarslip med nytt utsug av ventilationsdelar och synlig tiglödning på fläkthuset.
Skapa konto

Provad något jag länge varit nyfiken på; polerskiva av mdf laddad med polervax.
Min cirkeljigg till bandsågen är enklast möjlig, en masonitskiva med löpare under som löper i bordets spår. En liten nubb från undersidan som sticker upp några mm som rotationscentrum för cirkeln.
MDF-skiva med spår används för slipning av knivar, med handtag synligt i förgrunden.
Skapa konto
MDF-skiva med snittade cirklar för polerskiva, närbild på bandsågs cirkeljigg och polervax.
Skapa konto
En borrmaskin arbetar med en MDF polerskiva på en arbetsbänk, omgiven av verktyg och maskindelar.
Skapa konto

Hittade inte vaxet så fick ta autosol kromglans istället. Den gamla morakniven fick först en omgång med stålborste för att få bort rosten, sen två drag på skivan vilket gav rakbladsskärpa direkt. Här blev jag exalterad och sprang upp till köket och tog med en näve knivar att bryna men det glömde jag fota. Många tunna tomatskivor blev det iaf :D
En Arboga pelarslipmaskin i en verkstad med diverse verktyg och belysning i bakgrunden.
Skapa konto
Hand håller en sliten morakniv framför en slipmaskin för slipning och återställning av skärpan.
Skapa konto
Morakniv som testas för skärpa på underarm efter slipning med polerskiva.
Skapa konto

En liten förbättring tror jag kommer bli ett slipstöd i trä parallellt med skivan att vila eggen emot. Det skulle göra det lättare genom att låsa en variabel så det räcker att koncentrera sig på vilken vinkel kniven hålls mot skivan.

• Gilla
Alfredo och 7 till
  • Laddar…
Några förändringar bland slipmaskinerna. Jag har flyttat runt alla slip- och polerskivorna, gjort mig av med den vanliga sliptrissan som jag ändå inte använde så mycket. På dess ställe sitter nu en grov scotchbrite och på andra spindeln en stålborste med en mindre diamantskiva på utsidan (diamantskivan mest för volfram till tigsvetsning). Dessa två skivor är de som jag tror genererar mest partiklar och jag vill ha dem med utsug.
Slipmaskin med grov scotchbrite-skiva och ansluten utsugsslang i verkstadsmiljö.
Skapa konto
En slipmaskin med en rörlig brun sliptrissa och utsugssystem, nära andra verktyg och en dammuppsamlare i en verkstad.
Skapa konto
Slipmaskin med grov scotchbrite-skiva och dammspår, använd för metallbearbetning.
Skapa konto

På andra maskinen sitter nu de båda polertrissorna. De skräpar också ned men inte lika mycket. Försöker ha disciplin nog att använda friskluftsmask men ändå lite trist med damm på allt så jag kommer nog ordna med utsug där också... någon gång.
Närbild av en grov scotchbrite-skiva monterad på en slipmaskin, använd för förberedelse av tigsvetsning.
Skapa konto
Slipmaskin med grov scotchbrite-skiva och stålborste, använd för partikelgenerering vid svetsning.
Skapa konto
Verkstadsinredning med slipmaskiner, scotchbrite-skiva, stålborste och diamantskiva för svetsning.
Skapa konto

• Gilla
Dentrassen och 6 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.