13th Marine 13th Marine skrev:
Sedan noterade jag lite sprickor i gjutjärnet som jag funderar på om man kan/ska laga. :thinking:
Det går att laga men risken är överhängande att det slår sig även vid ”mildare” behandling som hårdlödning med tig. Risken för det minskar med förvärmning och att låta det svalna långsamt mha isolering. Var sitter sprickorna?

Sprickorna sitter:
Bild av insidan av en maskin med synliga skador och sprickor nära en spårskuv, gjutjärnsdel och motorfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Vid spårskuven strax till höger från cutterns lager på drivsidan. (se ovan)
2. Vid en av skruvarna som håller den översta gjutjärnsdelen (överst och närmast i bild) till den del som är under.
3. Över motorfästet till matarverkets motor (den hålls ihop av plattan som motorn moteras på)

• Gilla
cope
  • Laddar…
Att reparera såna där gjutjärnssprickor brukar gå bra med nickelelektroder och sticksvets. Man svetsar litet och hamrar svetsen och låter svalna och svetsar och hamrar och låter svalna. En bekant som är skicklig svetsare brukar göra det åt mig men han har visat hur man gör så i dag skall jag försöka själv för första gången.

Går det inte att bygga en mekanisk broms som verkar på någon axel eller remskiva?

En elektronisk likströmsbroms kostar närmare 10000 kronor,
En frekvensomvandlare (elektronisk motorstyrning) riskerar att överhetta motorn om inte motorn är antingen byggd för det eller ordentligt överdimensionerad,

Min favoritlösning är en gammaldags hederlig mekanisk brytare från Krauss&Naimer. Med pådrag i ena riktningen och broms i andra riktningen. Fungerar tyvärr bara på motorer som är byggda för stjärn-delta start. Kostar cirka 3000 kronor.

Nå den där enheten jag länkade på förra sidan var ju runt 1200 kr

Jag har fortsatt demonteringen, fått av "övre delen" med cutter och matarverk och håller på att demonterar den, behöver en avdragare för dreven.

Konstaterar att tre av fyra punkter i infästningen på ena "gaveln" mot bottnen har spruckit. Kanske ska se om jag hittar en firma i närheten som vågar sig på ett sånt här jobb.

Funderar även på om stången som ligger parallellt med cuttern verkligen ska vara böjd.

Någon som vet hur man målade dessa förr? Sprayade man när maskinen delvis var monterad?

Behöver köpa ett par dunkar groggvirke till pysslargroggen, samt hitta en ny ratt till höjsjusteringen.

Input på hur strömbrytarna såg ut när det var ny är också tacksamt!

Närbild på en sprucken infästningspunkt och rostig bult på maskinens gavel.
Skapa konto
Gammal maskin med sprucken infästning markerad i rött, verktyg och strömbrytare synliga.
Skapa konto
Delvis demonterat maskineri med synliga sprickor i infästningen och en eventuellt böjd stång.
Skapa konto

DennisCA DennisCA skrev:
Nå den där enheten jag länkade på förra sidan var ju runt 1200 kr
Oj.... det missade jag.
Har aldrig förr sett elektoniska bromsenheter för det priset eller ens i närheten trots idogt forskande.

Jag reagerade på att järnet parallellt med cutter såg krokigt ut på första bilderna men trodde det var en optisk villa. Kan det vara så att ett stål släppt någon gång, det kan ju förklara sprickorna.
Jag köpte en hyvel där detta hade hänt och knäckt utmatningsbordet i aluminium.

• Wow
13th Marine
  • Laddar…
Låter inte helt omöjligt.

Jag tänkte förresten göra ett rullbart underrede till hyveln, har ni några tankar om det?
Räcker det med låsbara hjul eller vill man kunna ställa den stabilt på backen när man använder den?

Jag skulle säga bättre den får stå på egna ben förutom då den ska flyttas. Finns ju en massa finurliga metoder för att göra hjul som endast kommer ner vid användning.

Men jag har min på hjul också...

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Ja, jag har fnulat lite på det, men maskinen är rätt smal, så med vridbara hjul känns det som att man snabbt kan närma sig tippunkten.

H heimlaga skrev:
Oj.... det missade jag.
Har aldrig förr sett elektoniska bromsenheter för det priset eller ens i närheten trots idogt forskande.
Det har du iofs visst gjort då jag visade upp vad jag betalade för min bromsenhet till min bandsåg för ett par år sen och du tyckte det var billigt! ;)

Skulle köpa avdragare i fredags men kom hem med en dragsåg :thinking:.
Har inte riktigt haft tid och rätt verktyg att pilla mycket mer i helgen.

Har hittat fler sprickor i den skadade gaveln, funderar på om det finns behov av att åtgärda det, eller om man kan köra på.
Undrar vad som egentligen hänt med maskinen, gaveln så som den ser ut, skyddskåpan på baksidan har fått sig en smäll samt stora armen på Suva-skyddet är böjt :thinking:

Oavsett går funderandet på ett rullstativ vidare, hittade detta som jag delvis kommer plagiera:
https://www.sawstop.com/table-saws/by-model/industrial-cabinet-saw-mobility/
Men tänker nog använda en hävarm stället för hydrauliken.

Fick tag på både avdragare och groggvirke igår så nu är hyveldelen demonterad:
Demonterade delar av en hyvelmaskin på ett verkstadsbord med verktyg och kullager.
Skapa konto

och vissa detaljer tar ett dopp:
Maskindelar som ligger i blöt i en vit hink på ett verkstadsgolv, med blått lock bredvid.
Skapa konto

Upptäckte dessvärre att man glömt smörja glidlagret på matarvalsen så där ser inte så bra ut, funderar på att svarva både den, lagringen, och en bussning. Alternativt att försöka klämma på ett kullager istället.
Sliten matarvals axel på hyvel med synliga tecken på bristande smörjning och korrosion.
Skapa konto

Tillsist började jag demontera ratten, den gjorde halva jobbet själv.
En hand i skyddshandske håller en demonterad maskindel nära en grön maskin med rattar och reglage.
Skapa konto

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Och här är alla sprickor på gaveln, fyra är från kanten till hålet, och en är i ett hörn (nere till höger i bild).
Metallgavel med sprickor markerade med röda cirklar, verktyg och delar på arbetsbänk.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.