41 764 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Åjo. Aristoteles, Platon, Sokrates, Descartes (Cartesius), Kant, Mill, Locke, Hobbes, Nietzsche, Hegel, Marx, Sartre, och Popper har alla haft mer eller mindre stort inflytande på vårt sätt att tänka (de har influerat olika människor på olika vis, förstås). Kanske Heidegger och Wittgenstein hade nåt att komma med också. Alla har inte haft moral som huvudfokus, men mellan tummen och pekfingret vill jag nog påstå de alla har berört det ämnet.Claes Sörmland skrev:
Ingen aning men morlafilosofer har väl heller ingen större påverkan på vår moral? Torbjörn Tännsjö är väl den enda som verkligen har försökt att påverka moralen i Sverige från den akademiska filosofsidan under min livstid. Han var förvisso en underhållande provokatör av typiskt manligt snitt med sin extrema utilitarism under 90-talet men lyckades nog inte något vidare med själva påverkan.
Det är väl självklart att dessa historiska tänkare och provokatörer har haft en påverkan på världskulturen men vad är syftet med att du påpekar detta?P pmd skrev:Åjo. Aristoteles, Platon, Sokrates, Descartes (Cartesius), Kant, Mill, Locke, Hobbes, Nietzsche, Hegel, Marx, Sartre, och Popper har alla haft mer eller mindre stort inflytande på vårt sätt att tänka (de har influerat olika människor på olika vis, förstås). Kanske Heidegger och Wittgenstein hade nåt att komma med också. Alla har inte haft moral som huvudfokus, men mellan tummen och pekfingret vill jag nog påstå de alla har berört det ämnet.
Det beror på vad du menar med "intelligentare". Tar man resultaten från IQ-test så finns det ingen övergripande skillnad mellan gruppen män och kvinnor i snitt. En större grupp individer i gruppen män ligger i den riktigt låga delen av IQ-skalan medan individerna i gruppen kvinnor ligger lite mer jämnfördelat.Johan1975z skrev:
Sen finns det ju vissa kognitiva mätbara egenskaper som skiljer grupperna åt i snitt. Gruppen män är bättre i snitt på att rotera objekt i tanken, lista ut hur mekanik fungerar och matematik medan kvinnor har starkare verbala förmågor och är bättre på olika minnestester. Men det vet vi nog från vår vardag att det är klassiska manliga och kvinnliga domäner. Men dessa snittvärden ska naturligtvis inte tolkas in på individer, där varierar det stort.
Vad gäller sparade pengar så varierar det också stort. Och just vid partnerval så värderar kvinnor mäns ekonomiska status högt. De väljer i snitt män med större ekonomiska resurser. Män verkar inte ha den preferensen att välja rikare kvinnor att leva med. Så din livserfarenhet som man kommer troligen att vara att kvinnor som är fattigare än du är intresserad av relationer med dig. Dessutom har män mer kapital i snitt än kvinnor (men jag vet inte hur det fördelas inom gruppen).
japp, du har helt rätt. Ville väcka tråden lite.Claes Sörmland skrev:
Det beror på vad du menar med "intelligentare". Tar man resultaten från IQ-test så finns det ingen övergripande skillnad mellan gruppen män och kvinnor i snitt. En större grupp individer i gruppen män ligger i den riktigt låga delen av IQ-skalan medan individerna i gruppen kvinnor ligger lite mer jämnfördelat.
Sen finns det ju vissa kognitiva mätbara egenskaper som skiljer grupperna åt i snitt. Gruppen män är bättre i snitt på att rotera objekt i tanken, lista ut hur mekanik fungerar och matematik medan kvinnor har starkare verbala förmågor och är bättre på olika minnestester. Men det vet vi nog från vår vardag att det är klassiska manliga och kvinnliga domäner. Men dessa snittvärden ska naturligtvis inte tolkas in på individer, där varierar det stort.
Vad gäller sparade pengar så varierar det också stort. Och just vid partnerval så värderar kvinnor mäns ekonomiska status högt. De väljer i snitt män med större ekonomiska resurser. Män verkar inte ha den preferensen att välja rikare kvinnor att leva med. Så din livserfarenhet som man kommer troligen att vara att kvinnor som är fattigare än du är intresserad av relationer med dig. Dessutom har män mer kapital i snitt än kvinnor (men jag vet inte hur det fördelas inom gruppen).
Aha då har du missförstått vad jag menade. Min poäng är inte att kvinnor har privilegiet att dominera inom akademisk moralfilosofi och utmana den rådande moralen och som tankeprovokatörer. Det är nog mer klassiska manliga roller. Istället är det jag talar om Prussiluskans eller moralpolisens roll, d v s konservativa väktare av regler i vardagens handling och språkbruk.P pmd skrev:
Det är nog därför de enstaka kvinnor som bryter mot denna roll döms extra hårt. Finns det något som provocerar mer än en kvinna som inte vill ställa upp på moralpolisrollen?
(Notera att jag främst talar om samtidskulturen i Sverige. Hur det ser ut i t ex Iran eller såg ut i Sverige före den moderna tiden kan jag bara gissa.)
Hmmm.... du verkar ha valt olämpligt umgänge......Johan1975z skrev:
Jag känner en kvinna som folk i den byn brukar höra efter när det skall fällas besvärliga träd. Hon är extremt duktig med motorsågen och tar fällandet lugnt och sakligt och lägger trädet ditåt hon vill.
Jag har sett en kvinna backa med långtradare på ett vis som ytterst få yrkeschaufförer kan göra efter. Hon var duktig på sitt yrke helt enkelt.
Jag känner en kvinna som är extremt bra på allt som gäller investeringar och affärer. Hon sysslar mest med fastighetsaffärer och fastighetsförvaltning men som yngre drev hon en inredningsbutik och körde lastbil som extraknäck. På fritiden hugger hon i skogen med motorsåg. Pengar har hon i massor och de bara förökar sig.
Min sambo är hushållets ekonom. Jag är bra på att spara men hon är fenomenal. Dessutom kör hon traktor nästan lika bra som jag gör fastän hon är närapå nybörjare och jag har kört traktor i över 30 år.
Redigerat:
Jag håller med om att Johan1975z tycks dra förhastade slutsatser ur ett begränsat statistiskt material, men tyvärr gör du det också, ser det ut som.
Jag har f.ö. inte sett några seriösa studier som visar att män eller kvinnor är intelligentare än den andra gruppen. Teknikintresse eller sparkapital är dessutom knappast ett bra mått på intelligens i generell mening.
Jag har f.ö. inte sett några seriösa studier som visar att män eller kvinnor är intelligentare än den andra gruppen. Teknikintresse eller sparkapital är dessutom knappast ett bra mått på intelligens i generell mening.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
IQ test är framtaget för att det ska vara jämnt mellan könen då vi är bra på olika saker som grupp betraktat. Mao är tom IQ test jämställda. Sjukt va!
Edit: jag tror för övrig inte på IQ test som koncept, en endimensionell siffra kan inte berätta hela sanningen om en persons intelligens. Men det är enkelt stoppa det i en graf
Edit: jag tror för övrig inte på IQ test som koncept, en endimensionell siffra kan inte berätta hela sanningen om en persons intelligens. Men det är enkelt stoppa det i en graf
Problemet är att vi kan nog inte ens kan enas om vad det är att vara "smart".AndersMalmgren skrev:
Prestation i ett formaliserat intellektuellt system skulle vara ett uppslag. Men beroende på hur det intellektuella systemet utformas så lyckas olika individer. Ta t ex svenska skolan och undervisning och betyg. Numera så gynnar den individer som är planerade och kan ticka av alla små inlämningsuppgifter där eleverna kan lämna in texter där de (eller deras föräldrar) tycker om saker. För inte så länge sedan gynnande skolan individer som kunde memorera saker och använda dem på formella skriftliga salsprov.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Nej det är svårt definiera, mäta och gradera.Claes Sörmland skrev:
Problemet är att vi kan nog inte ens kan enas om vad det är att vara "smart".
Prestation i ett formaliserat intellektuellt system skulle vara ett uppslag. Men beroende på hur det intellektuella systemet utformas så lyckas olika individer. Ta t ex svenska skolan och undervisning och betyg. Numera så gynnar den individer som är planerade och kan ticka av alla små inlämningsuppgifter där eleverna kan lämna in texter där de (eller deras föräldrar) tycker om saker text. För inte så länge sedan gynnande de individer som kunde memorera saker och använda dem på formella skriftliga salsprov.
oj, du känner en kvinna som kan köra motorsåg och traktor. Det innebär väl att kvinnor är lika intelligenta och teknikintresserade som män då...H heimlaga skrev:Hmmm.... du verkar ha valt olämpligt umgänge......
Jag känner en kvinna som folk i den byn brukar höra efter när det skall fällas besvärliga träd. Hon är extremt duktig med motorsågen och tar fällandet lugnt och sakligt och lägger trädet ditåt hon vill.
Jag har sett en kvinna backa med långtradare på ett vis som ytterst få yrkeschaufförer kan göra efter. Hon var duktig på sitt yrke helt enkelt.
Jag känner en kvinna som är extremt bra på allt som gäller investeringar och affärer. Hon sysslar mest med fastighetsaffärer och fastighetsförvaltning men som yngre drev hon en inredningsbutik och körde lastbil som extraknäck. På fritiden hugger hon i skogen med motorsåg. Pengar har hon i massor och de bara förökar sig.
Min sambo är hushållets ekonom. Jag är bra på att spara men hon är fenomenal. Dessutom kör hon traktor nästan lika bra som jag gör fastän hon är närapå nybörjare och jag har kört traktor i över 30 år.
Jag har väl inte förnekat att det finns undantag, men kvinnor och män skiljer sig. Man ser det redan på småbarn vilka typer av leksaker de väljer.