AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Marknaden är könslös, den styrs av tillgång och efterfrågan.
Men av de tillgångar som cirkulerar på den s k marknaden ägs en större del av män, både i Sverige och globalt. Det är ju en del av trådens ämne.

(Du måste ha gjort kloka val och haft fördelaktiga omständigheter när du lyckats bli ekonomiskt oberoende. Det antal inlägg du gjort i den här tråden tyder på att du inte behöver bry dig om att jobba.)
 
  • Gilla
bime och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Fri vilja är f.ö. inte så värst relevant i det här sammanhanget. Man misstar sig om man tror att de val vi gör i livet är individuella val som är opåverkade av omgivningen.
Håller med och jag ifrågasätter ju om vi alls gör några fria val. Problemet är bara att det är svårt att leva sitt liv med den insikten top of mind.
 
SarB SarB skrev:
jag är ute efter att man ska erkänn att vi har ett problem. Det känns märkligt att det tenderar att vara just män som bestämt ska hävda att så inte är fallet
Men det är ju så privilegier fungerar. När man är den gynnade parten så ser man det inte. Kvinnor har ju en mängd fördelar på andra områden och jag vågar påstå att det är exakt samma visa åt andra hållet.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
P pmd skrev:
Staten driver inga (grund)skolor.
Förlåt, jag genade lite. "Staten" för mig, som privatanställd, är kommun, stat och landsting tillsammans.

Arbetsplatser där 'lönsamhet' inte är ett begrepp och där det kommer mer pengar varje budgetår. Och det dummaste man kan göra är att vara effektiv för då får man mindre pengar nästa år.
 
  • Gilla
  • Haha
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Arbetsplatser där 'lönsamhet' inte är ett begrepp och där det kommer mer pengar varje budgetår. Och det dummaste man kan göra är att vara effektiv för då får man mindre pengar nästa år.
Du har, förutom att inte veta hur landet Sverige är organiserat, inte heller hört talas om begreppet New public management, va?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
SarB
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men det är ju så privilegier fungerar. När man är den gynnade parten så ser man det inte. Kvinnor har ju en mängd fördelar på andra områden och jag vågar påstå att det är exakt samma visa åt andra hållet.
Vilka fördelar menar du här?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du har, förutom att inte veta hur landet Sverige är organiserat, inte heller hört talas om begreppet New public management, va?
Du menar nyordningen när allt ska dokumenteras och mätas för att man inbillar sig att om man bara låtsas vara ett företag så blir man effektiv?

Där till exempel lärarna ska skriva skriftliga utlåtanden på varenda elev, efter varje moment, I stället för att vara just lärare?

Upplys mig gärna.

(Nej, däremot så har jag hela min karriär arbetat på privata företag med att utveckla och sälja produkter till både privata företag och statlig statlig/kommunal verksamhet och kan berätta att det är milsvid skillnad på hur dessa kundgrupper hanterar pengar.)
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Vilka fördelar menar du här?
Jag vänder på frågan tänker jag. Eftersom du är kvinna, och enligt min teori inte ser dem.

Kan du komma på två?
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
SarB
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag vänder på frågan tänker jag. Eftersom du är kvinna, och enligt min teori inte ser dem.

Kan du komma på två?
En enorm fördel är att vi kan skaffa barn i princip på egen hand, speciellt nu när det knappt kostar med inseminering. På samma ämne är det en (tvungen) fördel att kvinnan kan välja att göra abort eller behålla, men på samma vis en nackdel eftersom det är svårare för en kvinna att dra sig ur i efterhand.
Generellt kan väl kvinnor leva mer på sitt utseende, men det handlar ju också om att kvinnor bedöms mer efter utsida än män, så om det verkligen är positivt vet jag inte. Vi blir bjudna på saker ute på krogen och eftersom män generellt är mer våldsamma och kriminella så döms vi säkerligen inte lika hårt i många sammanhang, eller man har i vart fall inte samma misstänksamhet mot kvinnor. Just vad gäller den psykiatriska vården så tas kvinnor på större allvar och får bättre hjälp än män. Män dör i tidigare ålder och löper större risk för diverse olyckor mm, vilket ju är genetiskt betingat. Någon menade att skolan är formad efter flickor, vilket jag inte håller med om.
 
[QUOTE="SarB, post: 4232687, member: 385967"
Män är farliga för kvinnor och andra män
[/QUOTE]
Jag förstår inte hur du kan påstå det. Tycker du verkligen det???

En annan sak som jag hör ofta är att kvinnor tycker att de ska kämpa för att få ta plats. De flesta män har inte denna känslan. Kvinnor och män som kämpar för att ta plats upplevs som bossiga / bitchig och det tror jag är kontraproduktivt.
Varför kan kvinnor och män inte bara få vara sig själv?
Varför måste allt vara så jämtställ när det gäller matlagning och hushållssysslor men inte när däck ska bytas eller vattenläcka lagas?
 
SarB
J J Vos skrev:
[QUOTE="SarB, post: 4232687, member: 385967"
Män är farliga för kvinnor och andra män
Jag förstår inte hur du kan påstå det. Tycker du verkligen det???

En annan sak som jag hör ofta är att kvinnor tycker att de ska kämpa för att få ta plats. De flesta män har inte denna känslan. Kvinnor och män som kämpar för att ta plats upplevs som bossiga / bitchig och det tror jag är kontraproduktivt.
Varför kan kvinnor och män inte bara få vara sig själv?
Varför måste allt vara så jämtställ när det gäller matlagning och hushållssysslor men inte när däck ska bytas eller vattenläcka lagas?[/QUOTE]

Om jag tycker att det är så?
Svara bara på
1) vilken grupp är det som begår de flesta våldsbrott mot män?
2) vilken grupp är det som begår de flesta våldsbrott mot kvinnor?
3) vilken grupp är det som begår de flesta sexuella brott mot män, kvinnor och barn?

Vad gäller jämställdhet när det kommer till matlagning och byta däck skiter jag i hur ni har det hemma, jag har inte ens fört en sådan diskussion här. Hur fördelningen ska se ut hemma får man ansvara över själv så länge bägge parter trivs med det. Du får rikta de frågorna till någon som påstår att ALLT ska vara lika, jag har inte gjort det.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
SarB
J J Vos skrev:
[QUOTE="SarB, post: 4232687, member: 385967"
Män är farliga för kvinnor och andra män
Jag förstår inte hur du kan påstå det. Tycker du verkligen det???

En annan sak som jag hör ofta är att kvinnor tycker att de ska kämpa för att få ta plats. De flesta män har inte denna känslan. Kvinnor och män som kämpar för att ta plats upplevs som bossiga / bitchig och det tror jag är kontraproduktivt.
Varför kan kvinnor och män inte bara få vara sig själv?
Varför måste allt vara så jämtställ när det gäller matlagning och hushållssysslor men inte när däck ska bytas eller vattenläcka lagas?[/QUOTE]

Vad gäller kämpa för att ta plats vet jag inte vad du menar, du får utveckla det.
 
Claes Sörmland
SarB SarB skrev:
Vilka fördelar menar du här?
Det uppenbara kvinnliga privilegiet i vår kultur måste väl ändå vara att kvinnor bestämmer vad som är moraliskt rätt och fel. Det är inte en slump att Prussiluskan är en kvinna i den berättelsen. Det är heller inte en slump att provokatören och den moraliska utmanaren är en man. Eller att det var en kvinna som höjde rösten i senaste partiledardebatten.

Eller så är det en belastning att ständigt behöva vakta sin omgivning?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
SarB
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det uppenbara kvinnliga privilegiet i vår kultur måste väl ändå vara att kvinnor bestämmer vad som är moraliskt rätt och fel. Det är inte en slump att Prussiluskan är en kvinna i den berättelsen. Det är heller inte en slump att provokatören och den moraliska utmanaren är en man. Eller att det var en kvinna som höjde rösten i senaste partiledardebatten.

Eller så är det en belastning att ständigt behöva vakta sin omgivning?
Men hur bestämmer kvinnor det menar du? Det är väl något alla har en åsikt om, men ingen ensam avgör?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Claes Sörmland
SarB SarB skrev:
Men hur bestämmer kvinnor det menar du? Det är väl något alla har en åsikt om, men ingen ensam avgör?
Jag uppfattar det som att kvinnor i vår kultur sätter tonen för vad som är rätt och fel och hur etiketten ska följas. Det kan vara t ex i familjen, på arbetsplatsen, i bostadsrättsföreningen, på tunnelbanan, på Twitter, i politiken eller i media. Endast i helt manliga sammanhang tycks män bestämma moralen.

Det kan ses som ett privilegium och makt men det verkar också vara ganska utmattande att ständigt bevaka att alla andra följer reglerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.