SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har hittills inte hemfallit till Godwins lag, åtminstone, även om @AndersMalmgren verkar ha en egen variant med "sossar".
Den tror jag de flesta fallit offer för några gånger. :cool:

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
Ska vi tävla i att backa med traktor och släp du och jag, lille gubben?

Nu killgissar jag igen, men det finns anledning att tro att könsfördelningen bland de personer som äger hästar är ojämn. Det finns också anledning att tro att könsfördelningen bland de som äger gårdar också är ojämn, men åt andra hållet.
Du skulle inte ha en chans! Jag är uppvuxen på en hästgård. Jag fick köra hästskit med traktorn ut till viltåkrarna när jag kom hem från skolan, hålla rent under elsträngslena osv.. det var likadant på alla gårdar runtomkring. Visst, mycket handlar om den fysiska styrkan också. Min syster mockade varje kväll och morgon. Men hon tyckte nog det var roligare att rida än att köra traktor och jag tvärtom.

Äsch, hur ska man kunna debattera utan halmdockor, hade du tänkt :p? (Jag har hittills inte hemfallit till Godwins lag, åtminstone, även om @AndersMalmgren verkar ha en egen variant med "sossar".)

Det är klart att det finns mätbara skillnader mellan kvinnor och män. Dock inga som på allvar förklarar varför kvinnor är i ett sämre läge ekonomiskt. Gener = natur. Könsdiffentierade löner = kultur.
Har man varit vid makten i hundra år nästan oavbrutet så går mycket spåra dit, shocker?

Redigerat:
R
Den här tråden har spårat ur så mycket att knappt ens Bossebyggarn kan rädda den.

R bossebyggarn skrev:
Den här tråden har spårat ur så mycket att knappt ens Bossebyggarn kan rädda den.
Varför kan du inte det, är du sosse :thinking:?

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Du skulle inte ha en chans! Jag är uppvuxen på en hästgård. Jag fick köra hästskit med traktorn ut till viltåkrarna när jag kom hem från skolan, hålla rent under elsträngslena osv.. det var likadant på alla gårdar runtomkring. Visst, mycket handlar om den fysiska styrkan också. Min syster mockade varje kväll och morgon. Men hon tyckte nog det var roligare att rida än att köra traktor och jag tvärtom.
Nå då förstår jag varför du tänker som du gör.
Det finns vettiga hästägare så jag tänker inte generalisera men i hästägarkulturen ingår ett stort mått tanklöshet och ett ännu större mått ekonomisk ansvarslöshet och en tro på att som hästägare skall man inte behöva varken arbeta eller betala för sig eller uträtta någonting vettigt alls för den finns andra som skall sköta den delen medan man själv sköter hästar. Den ekonomiska framtidsplaneringen sträcker sig sällan så långt som till nästa foderleverans. Med tanke på att en stor del av hästägarna i dag är kvinnor och att en stor del av kvinnorna som du har haft att göra med är inom den subkulturen så kan man inte säga annat än att din kvinnosyn är logisk med de referenser du har.

Det finns vettiga hästägare. Jag känner flera stycken så ni som läser det här och har häst och konstaterar att den beskrivna hästägartypen inte alls liknar er själva är bara att gratulera för då gäller mina bitska kommentarer inte er.

Vad jag påstår är inte att alla hästägare är som i min beskrivning utan att det finns en sån där underström i hästägarkulturen. Sannolikt för att hästägande är en så dyr och tidskrävande hobby att väldigt många hästintresserade som förstår sig på ekonomi och arbete och långsiktsplanering aldrig skaffar någon häst utan skaffar några höns eller några får i stället. För att de inser att det vore ansvarslöst att skaffa häst och ligga andra till last. De som inte förstår sig på ekonomi och arbete och långsiktsplanering de skaffar hästar.... många hästar..... och det snedvrider hästägarnas subkultur.

Här i trakten är det en välkänd grundregel bland bönder att hästfoder och strö säljer man inte åt obekanta om man inte får förskottsbetalning. Det säger väl någonting.

• Älska
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Z
mikethebik mikethebik skrev:
Vill man hitta något att gnälla på och få det till diskriminering av någon part så gör man det.
Effektsökeri.
Som vanligt väldigt typiskt att glömma bort att det historiskt enbart var äldste sonen som ärvde gård och mark, (utom hos oss i Dalarna då, där döttrar också ärvde lika i många fall) vilket som Violina skriver ovan naturligtvis avspeglar sig fortfarande och kommer att göra.

Typiskt sökande efter konflikt att föra fram sådant som har en historisk bakgrund med andra värderingar, tyvärr inte ovanligt idag.
Precis. Sånt här är bara till för att ställa grupper mot varandra och polarisera. Verkligen avskyr hur samhället blivit så här. Man ska ständigt leta efter orsaker att hetsa grupper mot varandra.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
Johan1975z skrev:
Men det funkar inte så.. har man barn av olika kön så brukar det finnas olika leksaker att välja på. Anser du också att kön är en känsla och att man ska kalla dem för hen?
Väljer små pojkar respektive flickor även olika färger på sina kläder om de får välja fritt själva?

• Gilla
linneac
  • Laddar…
P
Jag tycker att det är motiverat att kalla en person av okänt kön för "hen". I mitt exempel med det hypotetiska förskolebarnet var "hen" ett lämpligt genus.
Hen är egentligen ett redundant tillägg till svenskan. Det har länge funnits ett könsneutralt pronomen: den.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Johan1975z skrev:
Eftersom de är teknikintresserade så är en bil mer intressant än häst och vagn. En pistol är häftigare än ett svärd. Hemautomatisering har inte funnits så länge heller. Inte överdrivet många kvinnor i de forumen på nätet heller. Samma sak på detta forumet. Fattar inte varför man försöker förneka att vi är olika. Men verkligheten ser ju ut som den gör också, ex att män äger mer mark än kvinnor.
Man kan inte dra säkra slutsater av att bara ha barn. Man måste göra en ordentlig undersökning med ett statistiskt signifikant urval barn som inte har blivit påverkade av några vuxna.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
P
Johan1975z skrev:
Men verkligheten ser ju ut som den gör också, ex att män äger mer mark än kvinnor.
correlation.png

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som sagt. Sossarna har försökt och lyckats med att eliminera vilken stor roll arv har.
Njae, de avskaffade ju arvsskatten.

P
Johan1975z skrev:
Varenda hästgård drivs nog runt av män och tjejerna rider..
Nej, så är det inte. Det är en generalisering som inte stämmer med verkligheten. Jag har träffat flera kvinnor som driver hästgårdar.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Njae, de avskaffade ju arvsskatten.
Har inget med arvsmassa att göra ;)
Men det var stort av dem, de tog även bort värnskatten men trots det har man en marginalskatt på 56 procent, härligt.

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har inget med arvsmassa att göra ;)
Det beror på hur stort arvet är. Om man får ett stort arv har man sen en massa pengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.