41 771 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
När jag växte upp var mina föräldrar ungefär som likställda konsuler (ref. romerska republiken) fast med lite olika fokus på sysslorna. Städning skötte min far, t.ex.SarB skrev:
Jag uppfattade det aldrig som att en av dem bestämde mer än den andra. Till min besvikelse gaddade de ihop sig mot mig när jag ville bestämma.
jäkla osis när föräldrar arbetar ihop sådär!P pmd skrev:När jag växte upp var mina föräldrar ungefär som likställda konsuler (ref. romerska republiken) fast med lite olika fokus på sysslorna. Städning skötte min far, t.ex.
Jag uppfattade det aldrig som att en av dem bestämde mer än den andra. Till min besvikelse gaddade de ihop sig mot mig när jag ville bestämma.
Just så.P pmd skrev:I ett jämställt förhållande tar båda (eller fler om det är ett polyamoriskt förhållande) parter ansvar för att hushållet och förhållandet(!) sköts om. Det betyder inte att det ska vara millimeterrättvist uppdelade uppgifter, men det betyder att båda (eller flera om … you get the point) parter ska vara lyhörda för den andres bördor. Det effektivaste är förstås att den som är bäst på en viss uppgift tar sig an den uppgiften. Lyhördheten handlar om att uppfatta den andres situation, visa empati och hjälpa till, även i situationer där man själv inte är mest kompetent men då det kan underlätta ändå.
Att jämställdhet skulle innebära att män och kvinnor (och andra) ska göra exakt samma saker i lika fördelning är en riktigt korkad uppfattning. Jämställdhet handlar främst om respekt.
haha nej, men jag radar ju upp det som en fördel för kvinnor och nackdel för män av den anledningen också.P pmd skrev:
Vi får alla vara tacksamma att vi bor i Sverige och har en möjlighet till abort i vart fall. Därför abortfrågan är en fråga även för män, men den grupp som är emot abort är majoriteten män som jag uppfattat det.
Det är oklart vem jag svarade till, men den som tar bollen får den. Jag kände inte till att det är främst efter 85 det är som högst, som du säger finns det en logisk förklaring där.Nötegårdsgubben skrev:
Det var nog inte mig du tänkt svara med det här inlägget, men jag tar det ändå, för jag har funderat på det här med självmorden. Och ett par andra anförda frågor.
Absolut begår fler män än kvinnor självmord, men den totala statistiken är delvis skevare än verkligheten beroende på när i livet de sker. Mäns suicidtal ökar med ålder och är som högst över 85. För kvinnor är det tvärtom. Bland unga begår förvisso 70 % fler män än kvinnor självmord, men bland gamla är det fyra gånger så vanligt. Att unga begår självmord är djupt tragiskt, att gamla och kanske allvarligt sjuka gör det – tja.
Sen tror jag inte på det där med machokultur som förklaring till hur män lever ut sitt känsloliv. Vi är olika och män har generellt inte samma intresse av att tala om sina känslor. Det är möjligt att det inte är allt igenom sunt, men det är ointresse snarare än blygsel bakom. I många fall.
Jag tror också att detta med machokultur är något som har med ålder och just kulturer att göra, i vissa grupper är det mer framträdande än andra.
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Jag ignorera inget. Men inte ens medlingsinstitutet vet om de där 4.2% beror på strukturell diskmeningP pmd skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Nej de gör de inte, de eliminerar saker som att kvinnor väljer yrken med lägre lön. Vi lever i en marknadsekonomin. Tycker du vi ska tvinga kvinnor och män vilka yrken de ska välja?P pmd skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Ingen aning men morlafilosofer har väl heller ingen större påverkan på vår moral? Torbjörn Tännsjö är väl den enda som verkligen har försökt att påverka moralen i Sverige från den akademiska filosofsidan under min livstid. Han var förvisso en underhållande provokatör av typiskt manligt snitt med sin extrema utilitarism under 90-talet men lyckades nog inte något vidare med själva påverkan.P pmd skrev: