P
SarB SarB skrev:
JaMen ser jag till mina föräldrar var det absolut så att min mor bestämde i hemmet, till vad jag uppfattade det som, min fars glädje.
När jag växte upp var mina föräldrar ungefär som likställda konsuler (ref. romerska republiken) fast med lite olika fokus på sysslorna. Städning skötte min far, t.ex.

Jag uppfattade det aldrig som att en av dem bestämde mer än den andra. Till min besvikelse gaddade de ihop sig mot mig när jag ville bestämma.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
SarB
P pmd skrev:
När jag växte upp var mina föräldrar ungefär som likställda konsuler (ref. romerska republiken) fast med lite olika fokus på sysslorna. Städning skötte min far, t.ex.

Jag uppfattade det aldrig som att en av dem bestämde mer än den andra. Till min besvikelse gaddade de ihop sig mot mig när jag ville bestämma.
jäkla osis när föräldrar arbetar ihop sådär!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
SarB
P pmd skrev:
I ett jämställt förhållande tar båda (eller fler om det är ett polyamoriskt förhållande) parter ansvar för att hushållet och förhållandet(!) sköts om. Det betyder inte att det ska vara millimeterrättvist uppdelade uppgifter, men det betyder att båda (eller flera om … you get the point) parter ska vara lyhörda för den andres bördor. Det effektivaste är förstås att den som är bäst på en viss uppgift tar sig an den uppgiften. Lyhördheten handlar om att uppfatta den andres situation, visa empati och hjälpa till, även i situationer där man själv inte är mest kompetent men då det kan underlätta ändå.

Att jämställdhet skulle innebära att män och kvinnor (och andra) ska göra exakt samma saker i lika fördelning är en riktigt korkad uppfattning. Jämställdhet handlar främst om respekt.
Just så.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
SarB
P pmd skrev:
Det där är också verkligen en nackdel för män. En man kan inte välja att göra abort om han inte vill bli far till ett oönskat barn.
haha nej, men jag radar ju upp det som en fördel för kvinnor och nackdel för män av den anledningen också.
Vi får alla vara tacksamma att vi bor i Sverige och har en möjlighet till abort i vart fall. Därför abortfrågan är en fråga även för män, men den grupp som är emot abort är majoriteten män som jag uppfattat det.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
SarB
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var nog inte mig du tänkt svara med det här inlägget, men jag tar det ändå, för jag har funderat på det här med självmorden. Och ett par andra anförda frågor.

Absolut begår fler män än kvinnor självmord, men den totala statistiken är delvis skevare än verkligheten beroende på när i livet de sker. Mäns suicidtal ökar med ålder och är som högst över 85. För kvinnor är det tvärtom. Bland unga begår förvisso 70 % fler män än kvinnor självmord, men bland gamla är det fyra gånger så vanligt. Att unga begår självmord är djupt tragiskt, att gamla och kanske allvarligt sjuka gör det – tja.

Sen tror jag inte på det där med machokultur som förklaring till hur män lever ut sitt känsloliv. Vi är olika och män har generellt inte samma intresse av att tala om sina känslor. Det är möjligt att det inte är allt igenom sunt, men det är ointresse snarare än blygsel bakom. I många fall.
Det är oklart vem jag svarade till, men den som tar bollen får den. Jag kände inte till att det är främst efter 85 det är som högst, som du säger finns det en logisk förklaring där.
Jag tror också att detta med machokultur är något som har med ålder och just kulturer att göra, i vissa grupper är det mer framträdande än andra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man kan inte ignorera skillnaderna som har strukturella orsaker och påstå att de inte finns.
Jag ignorera inget. Men inte ens medlingsinstitutet vet om de där 4.2% beror på strukturell diskmening

Det är emellertid inte ett mått på diskriminering utan en skillnad som är oförklarad i statistisk mening.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag ignorera inget. Men inte ens medlingsinstitutet vet om de där 4.2% beror på strukturell diskmening
De talar ju uttryckligen om att de eliminerar orsaker som är strukturella (fast de använder inte ordet strukturell).
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P pmd skrev:
De talar ju uttryckligen om att de eliminerar orsaker som är strukturella (fast de använder inte ordet strukturell).
Nej de gör de inte, de eliminerar saker som att kvinnor väljer yrken med lägre lön. Vi lever i en marknadsekonomin. Tycker du vi ska tvinga kvinnor och män vilka yrken de ska välja?
 
P
Ja, strukturella fenomen alltså.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, strukturella fenomen alltså.
Nja, det är biologiskt också, kvinnor väljer omhändertagande yrken mer än män pga biologiska skillnader
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
jäkla osis när föräldrar arbetar ihop sådär!
Alla vettiga föräldrar är eniga framför sina barn.
Jag och min sambo är det oftast :)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
SarB
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla vettiga föräldrar är eniga framför sina barn.
Jag och min sambo är det oftast :)
Jag var ironisk, men jag antar att du är med på det.
 
SarB SarB skrev:
Jag var ironisk, men jag antar att du är med på det.
Nej, jag var inte ironisk vi är inte alltid eniga.
Men vi är inte heller vettiga föräldrar, iaf inte jag
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Hur många framstående moralfilosofer är, eller har varit, kvinnor?
Ingen aning men morlafilosofer har väl heller ingen större påverkan på vår moral? Torbjörn Tännsjö är väl den enda som verkligen har försökt att påverka moralen i Sverige från den akademiska filosofsidan under min livstid. Han var förvisso en underhållande provokatör av typiskt manligt snitt med sin extrema utilitarism under 90-talet men lyckades nog inte något vidare med själva påverkan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja, det är biologiskt också, kvinnor väljer omhändertagande yrken mer än män pga biologiska skillnader
Det kanske är så också. Har du någon bra referens som visar att det är så?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.