På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Ny rapport visar att män har betydligt mer privatägd mark i besittning än kvinnor.
Du kan läsa artikeln här: Män äger mer mark än kvinnor
Du kan läsa artikeln här: Män äger mer mark än kvinnor
Är väl inte så konstigt med tanke på "alla" gamla ungkarlar (50+) som äger stora marker på det norrländska inlandet (och på andra platser i Sverige också) som inte kan få sålt och inte har någon möjlighet (eller vilja) att flytta någon annanstans?
Hade varit mer intressant om denna studie även kollade på markens värde (per areaenhet) och hade detta i beaktande
Hade varit mer intressant om denna studie även kollade på markens värde (per areaenhet) och hade detta i beaktande
Tror också att det är vanligare bland unga singlar att att männen har ett hus än att kvinnorna har det. Tror inte jag känner en enda kvinna mellan 20 och 30 som bor ensam i ett hus men känner nog 20+ män i samma ålder som gör det.Violina skrev:
Är väl inte så konstigt med tanke på "alla" gamla ungkarlar (50+) som äger stora marker på det norrländska inlandet (och på andra platser i Sverige också) som inte kan få sålt och inte har någon möjlighet (eller vilja) att flytta någon annanstans?
Vill man hitta något att gnälla på och få det till diskriminering av någon part så gör man det.
Effektsökeri.
Som vanligt väldigt typiskt att glömma bort att det historiskt enbart var äldste sonen som ärvde gård och mark, (utom hos oss i Dalarna då, där döttrar också ärvde lika i många fall) vilket som Violina skriver ovan naturligtvis avspeglar sig fortfarande och kommer att göra.
Typiskt sökande efter konflikt att föra fram sådant som har en historisk bakgrund med andra värderingar, tyvärr inte ovanligt idag.
Effektsökeri.
Som vanligt väldigt typiskt att glömma bort att det historiskt enbart var äldste sonen som ärvde gård och mark, (utom hos oss i Dalarna då, där döttrar också ärvde lika i många fall) vilket som Violina skriver ovan naturligtvis avspeglar sig fortfarande och kommer att göra.
Typiskt sökande efter konflikt att föra fram sådant som har en historisk bakgrund med andra värderingar, tyvärr inte ovanligt idag.
Jag var 25 när jag köpte mitt hus..P Prodigys skrev:
Visserligen bodde jag sedan inte ensam i det..
Jag skaffade hund
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 432 inlägg
Precis, många köper mark för att de har intresse att bruka den. för boende, skog, eller fält. Ensam bonde söker fru heter visst programmet, nu har jag inte kollat men jag antar att de inte har haft många ensamma tjejer som driver landsbruk och letar efter en kille även om de såklart finns med.
som violina säger, markvärde är mer intressant än m2. jag tror doch fortfarande det kommer luta åt att mer män äger, men det är styrt av intresse, inte om man står och pinkar eller inte.
som violina säger, markvärde är mer intressant än m2. jag tror doch fortfarande det kommer luta åt att mer män äger, men det är styrt av intresse, inte om man står och pinkar eller inte.
För att inte tala om adelns fideikommisser där där äldste sonen ärver hela godset... vill minnas att adeln fortfarande äger ca hälften av Skånes jordbruksmark.Violina skrev:
Nja. Det klientelet. Gamla ungkarlar som inte kan få sålt tror jag står för en försvinnande liten del av ytan.Violina skrev:
Desto mer yta hittar man i värdefull skogsmark och jordbruksmark.
Skogsmark kanske dominerar i norrland men jordbruk finns det gott om i hela landet. Mest kanske i småland och Skåne. Då handlar det inte om några ungkarlar som har svårt att sälja utan ändå människor som aktivt valt att vara lantbrukare eller skogsägare. Ser man sedan på könsfördelningen så lär det vara en klart övertag på den manliga sidan i den gruppen.
Vi måste göra en intersektionell analys! Gamla äger mer än unga! Rika äger mer än fattiga! Hårt arbetande äger mer än slackers!
Tror inte ägandet är normalfördelat, så att jämföra aggregat betyder nära på ingenting. Vada inte genom en ström flod enbart baserat på att den är 1 meter djup i snitt.
Tror inte ägandet är normalfördelat, så att jämföra aggregat betyder nära på ingenting. Vada inte genom en ström flod enbart baserat på att den är 1 meter djup i snitt.
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 432 inlägg