41 821 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Det tror inte nödvändigtvis jag heller att det gör. Kompenserar alla nackdelar alltså. Det var mer menat som en förklaring till den enskildheten, varken mer eller mindre.SarB skrev:
Ja, så fungerar det hos alla djur och är nödvändigt. Om kvinnan inte valde hade evolutionen sett annorlunda ut, en man kan sprida sin säd tämligen effektivt medan em kvinna måste välja med omsorg.
Visst kan jag förstå att det är en fördel, men jag ser inte heller att det går att jämföra med de problem vi talat om att kvinnor har.
Du skrev att det var konstigt att det alltid är män som inte ser att vi har något problem med löneskillnaderna. Och jag menade att det är ju alltid kvinnor som aldrig ser något problem med kvinnliga privilegier.SarB skrev:
Därav diskussionen om vilka de kvinnliga privileglerna är och huruvida kvinnor tycker att de ät ett problem eller inte.
Om män generellt har färre vänner, upplever en annan press och ska hålla inne känslor pga machokultur är det kanske inte så konstigt att gruppen begår fler självmord. Väldigt svårt att komma till rätta med det, men den våg av jämställdhet som ju inte enbart går ut på att kvinnor ska ha fler rättigheter, utan att även komma tillrätta med machokultur osv är väl ett steg i rätt riktning.Nötegårdsgubben skrev:
Douglas Murray har en rätt träffande samtidsbetraktelse av detta tankegods som kan parafraseras som män och kvinnor är jämställda men trots allt är det så att kvinnor är lite bättre. Jag tror att det är en rätt utbredd föreställning idag.Nyfniken skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Det var nog inte mig du tänkt svara med det här inlägget, men jag tar det ändå, för jag har funderat på det här med självmorden. Och ett par andra anförda frågor.SarB skrev:
Om män generellt har färre vänner, upplever en annan press och ska hålla inne känslor pga machokultur är det kanske inte så konstigt att gruppen begår fler självmord. Väldigt svårt att komma till rätta med det, men den våg av jämställdhet som ju inte enbart går ut på att kvinnor ska ha fler rättigheter, utan att även komma tillrätta med machokultur osv är väl ett steg i rätt riktning.
Absolut begår fler män än kvinnor självmord, men den totala statistiken är delvis skevare än verkligheten beroende på när i livet de sker. Mäns suicidtal ökar med ålder och är som högst över 85. För kvinnor är det tvärtom. Bland unga begår förvisso 70 % fler män än kvinnor självmord, men bland gamla är det fyra gånger så vanligt. Att unga begår självmord är djupt tragiskt, att gamla och kanske allvarligt sjuka gör det – tja.
Sen tror jag inte på det där med machokultur som förklaring till hur män lever ut sitt känsloliv. Vi är olika och män har generellt inte samma intresse av att tala om sina känslor. Det är möjligt att det inte är allt igenom sunt, men det är ointresse snarare än blygsel bakom. I många fall.
Man kan inte ignorera skillnaderna som har strukturella orsaker och påstå att de inte finns.AndersMalmgren skrev:
NPM är inte längre ensam lysande stjärna på dumhetshimlen. Det har fått stark konkurrens av OPS (offentlig-privat samverkan). Båda är inte helt dumma idéer, men för att de ska fungera i verkligheten behöver vi betydligt kompetentare politiker än vi har.SågspånPappspikEternit skrev:
I ett jämställt förhållande tar båda (eller fler om det är ett polyamoriskt förhållande) parter ansvar för att hushållet och förhållandet(!) sköts om. Det betyder inte att det ska vara millimeterrättvist uppdelade uppgifter, men det betyder att båda (eller flera om … you get the point) parter ska vara lyhörda för den andres bördor. Det effektivaste är förstås att den som är bäst på en viss uppgift tar sig an den uppgiften. Lyhördheten handlar om att uppfatta den andres situation, visa empati och hjälpa till, även i situationer där man själv inte är mest kompetent men då det kan underlätta ändå.SarB skrev:
Vad gäller jämställdhet när det kommer till matlagning och byta däck skiter jag i hur ni har det hemma, jag har inte ens fört en sådan diskussion här. Hur fördelningen ska se ut hemma får man ansvara över själv så länge bägge parter trivs med det. Du får rikta de frågorna till någon som påstår att ALLT ska vara lika, jag har inte gjort det.
Att jämställdhet skulle innebära att män och kvinnor (och andra) ska göra exakt samma saker i lika fördelning är en riktigt korkad uppfattning. Jämställdhet handlar främst om respekt.
jag fick leta länge innan jag hittade ett inlägg med substans.Fario skrev:
Var hittar ni informationen om att någon tycker det är diskriminerande eller att Lantmäteriet har till uppgift att jämna ut ägandet?
Detta är väl en av många rapporter som används för att få kunskap om samhället. Och om informationen kan påvisa att skälet till det ojämna ägandet kan kopplas till något som faktiskt är diskriminerande så är de tju finemang.