333 255 läst ·
103 svar
333k läst
103 svar
Måla våtrumsmatta
halt? hur blank är färgen?Catharina Åberg skrev:
Vilken färg använde ni?F f91jsw skrev:
hej är du inne här så får du gärna berätta hur färgen satt efter en längre tid…H Hamburgare2021 skrev:Hej!
Jag målade nyligen om vår badrumsmatta och vi är jätte nöjda!
Precis som för dig blev det klibbigt i början. Detta även efter att vi låtit det härda i 11 dagar! Vi använde Beckers våtrumstäck.
Fick tips om att köpa golvfärg och måla över på nytt. Målade då över med 2 nya lager och hittills 1 månad+ in så ser det jätte bra ut och det klibbar ej. Bifogar bild på golvfärgen.
Lycka till!
Fundera på att testa med en våtrumsfärg, får för mej att det kan skydda lite mer än bara just Hagmans 1 k färg…
Mitt golv är väldigt slitet och i väntan på helrenovering så…
Den färgen el alla 2 k färger är ju otroligt blanka, har du testat med en primer under eller skulle den förstöras av en 2 k färg?Peter2400 skrev:
Är ganska övertygad om att det behöver vara en 2k färg för att det ska fungera.
Men det verkar färghandlare knappt veta vad det är.
Vi tvättade av plastmattan med t-röd, därefter slipade vi lite lätt med en slipsvamp.
Målade sedan med biltemas 2k golvfärg.
Den härdar ganska långsamt, efter ett dygn var den fortfarande lite klibbig. Men det gick att gå på den. Härdade sedan linjärt och blev hårdare för varje dag, efter en vecka var färgen stenhård.
Känns betydligt tåligare än själva plastmattan.
Har bara målat ett lager än så länge, täcker väldigt bra. Men lägger kanske på ett lager till när jag blir sugen.
Det gick åt 120gr/kvm och badrummet är bara 4kvm stort.
Så hinken på 4kg räcker till 8 lager.
[länk]
Hej Catharina Åberg har du testat den färgen till badrumsgolvet?
Har googlat runt som en galning angående måla på våtrumsmatta. Är nu inne på att vi ska testa i vårt fritidshus, med Beckers våtrumstäck eftersom några i tråden verkar fått bra resultat.J Jarlsgård skrev:
@Jarlsgård Är du fortfarande nöjd/hur länge var du nöjd? Nu är det ju några år sedan ditt inlägg menar jag 😊
Hej!B bettanr skrev:
Nere i vår "tvättstuga" är fortfarande plastmattan kvar och färgen likaså. Den är avskavd på något ställe men då vi bilat upp i det golvet och huttat upp betong mm på mattan så kanske det var en aning väntat 😅
Så skulle säga att det hållt väldigt bra faktiskt
Men toppen! Vi kör på 🫣J Jarlsgård skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
Målade endast väggarna för ca 2-3 år sedan med för ändamålet avsedd färg. Det ser fortfarande bra ut och har aldrig klibbat. Kulören är kritvit och det är ännu samma nyans. Följde instruktionerna på burken som jag har för mig var från Colorama. Lät det torka i ca 2-3 dagar innan vi använde badrummet. Gjorde förarbete i två steg med tvättning och primer enligt konstens alla regler. Mattan i sig är nog ca 10 år gammal.
Klicka här för att svara