Hej alla!

Först vill jag klargöra att jag vet att det jag vill göra inte uppfyller kraven på våtrum. Dock finns det anledningar till att jag kommer göra det jag har tänkt ändå, så den diskussionen kan vi lämna därhän.

I vår källare har vi en bastu med ett angränsande litet duschrum. Detta duschrum har precis fått en ny golvbrunn och därför är våtrumsmattan uppskuren. Detta är positivt, då mattan inte suttit fast sen Dackefejden, och vi har känt saker som växt under den. Nu är min tanke att skära bort mattan på golvet, men behålla den på väggarna tills vidare och att epoximåla golvet. Vi målade det råa betonggolvet i bastun med epoxi för ett par år sedan och är mycket nöjda med det resultatet, se bilden nedan.

Nylackerat golv med glänsande yta och träpaneler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I bastun tätade jag mellan betonggolvet och golvlisten med Tec7, som är övermålningsbar, för att skapa som en balja då vi gillar mycket vatten i bastun. Med Tec7's rengöringsspray går det att släta ut fogen väldigt fint och epoxifärgen jag använder är ganska tjock, så den fyller små sprickor rätt bra.

Då uppstår ett par frågor:

1. Hur jag ska täta övergången mellan det epoximålade golvet och väggarnas våtrumsmatta? Är Tec7 en bra produkt även för detta ändamål?
2. Var är bäst att lägga skarven? Enligt röda linjerna, eller enligt gröna linjer i bilden nedan?

Duschrum med uppskuren våtrumsmatta runt en nyinstallerad golvbrunn. Röda och gröna linjer visar möjliga skarvar för tätning.
Skapa konto

Återigen, jag vet att reglerna säger att man ska ha fuktspärr i duschrum…men det tänker jag strunta i för tillfället. Vi vill bara få det här funktionellt, lite snyggare, och hyfsat vattentätt.

Golvet är alltså husets råa oisolerade betongplatta. Två av väggarna är lätthålbetong och den tredje (mot själva bastun) är troligen trästomme. Alla tre väggar verkar ha någon slags skiva under våtrumsmattan.

Ett par bilder till:
Hörn av duschrum med golv och väggar; väggarna har våtrumsmatta med växtmotiv. Golvet är rå betong, täckt med damm och små partiklar.
Skapa konto

Nyinstallerad golvbrunn i ett duschrum, omgiven av uppskuren våtrumsmatta med exponerad betong.
Skapa konto

Alla tips och synpunkter är välkomna (bortsett ifrån de som vill att jag ska sätta fuktspärr, ny våtrumsmatta, klinker etc. Allt detta har jag övervägt och avfärdat just nu.)

Mvh
Paxman

Databladet för Tec7 finns lista på kemikalieresistens

God: vatten, saltvatten, olja, fett, alifatiska
lösningsmedel, lut förtunnande oorganiska syror
Moderat: estrar, ketoner, aromater
Dålig: klorhaltiga lösningsmedel
koncentrerad syra, klorvatten.

Under moderat resistens finns 3 kemikalier som ingår i epoxi eller tillverkning tillverkning, ingen kemist men googlade....

Svårt sen o tolka vad det innebär, inte helt idealisk på längre sikt kanske om man nu tänker måla över Tec7 med epoxi lacken

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Intressant! Tack för "grävet". 🙂

"Moderat resistens" är ju lite luddigt...men då kanske det är bättre att lägga Tec7 ovanpå epoxin efter att den härdat. Enligt en epoxiexpert jag pratade med för många år sedan i ett helt annat ärende så är epoxi ett "dött material" när det härdat. Dvs, det avger ingenting och det påverkar inte andra material efter att det härdat klart.

Nu har vi ju bastun som lite referens, och det går inte att se att epoxin påverkat Tec7-fogen där på något sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.