35 772 läst ·
100 svar
36k läst
100 svar
MAGA eldare se hit
Och så ser det ut så här efter nån timme i vanlig ordning 
Lägger jag in ved så att det går över underkant på vedluckan blir det så här i 11 fall av 10.
F**n vad jag börjar bli trött på det här jävla skrotet nu.........................
Lägger jag in ved så att det går över underkant på vedluckan blir det så här i 11 fall av 10.
F**n vad jag börjar bli trött på det här jävla skrotet nu.........................
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Vad kör du med för börvärde på rgt? Och vad ligger fläkten och jobbar på för % då?
Tror att anledningen till keramikpallen på min panna är att dom kör med samma keramikskål till alla pannstorlekar. det är en liten glipa i överkant mellan keramiken och pannan även på min, så det är nog inget som saknas på din panna. Hyllan för keramik som du såg i reservdelslistan är till tidigare modeller.
emil_yttervik skrev:Jasså, mitt U står direkt på plåten... Har en glipa upp mot "taket" på ca 3cm.
Det puffar inte så värst mycket men spjällen ligger och flapprar på, det har dom alltid gjort för mig. Men pannan förbränner ju bra och jag bränner ur ett ilägg på drygt fyra timmar, har 72g in och 80g ut med ladden på maxfart. Det är väl egentligen inte några stora bekymmer... Men det hade inte skadat med lite mer flås på snurran..
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Ok, men att det inte är nån keramik i botten verkar lite skumt tycker jag....
Dom gamla pannorna som inte hade vattenmantlad botten antar jag behövde keramiken i botten som skydd, medans dom nya klarar sig utan eftersom dom kyls av pannvattnet, men prova att lägga in keramik och se vad som händer, ett experiment tror jag inte gör någon skada, men rimligtvis borde det väl ge motsatt effekt mot vad du önskar eftersom även botten avger värme till pannvattnet och kyler rökgaserna borde ju rimligtvis en keramik klädd botten ge varmare rökgaser till tuberna och resultera i lägre fart på fläkten? spekulerar helt fritt nu men det borde ju bli så om man försöker tänka på vad som rimligtvis borde hända om man keramik klär en vattenmantlad yta? själv kan jag bara konstatera att allt fungerar väldigt bra hos mig, tänder pannan och fyller upp med ved och sedan sköter den sig själv mina 3m3 gick i kväll från 60-40-35 till 90-90-85 på ett ilägg och då laddade jag inte pannan absolut full med ved och då är det just nu -25 så huset ligger ju och drar en hel del, så verkningsgraden är det ju inget jag kan klaga på. trist att det inte vill fungera lika bra hos er
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Nu har jag kilat in en keramikplatta under brännar baljan. Då borde då inte gaserna dra mot bakkanten iaf och förhoppningsvis så slippervman övertändning....
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Resultatet blev att nu går pannan spiken i botten och rgt kommer ej upp i mer än 165gr. Men det må väl vara, är väl nått sånt här jag siktat på. 80gr ut å 70 in. Men vi får väl se vad som händer nästa brasa, hoppas bara att den beter sig lika. Nu har jag endel gran med i inlägget åxå och inte ren björk. Det borde inte bli sån drastiskt skillnad pga det eller?
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Mjo, så VAR fallet första timmen av cykeln, men nu så ligger den på 30-35% fläkt och 220rgt. Måste ha hängt sig i magasinet. Det har jag aldrig upplevt förr i den här pannan...
Men om det här håller i sig så känner jag mig helt nöjd.
Men om det här håller i sig så känner jag mig helt nöjd.
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Men vad händer när du packar pannan full då? Å vad kör du med för börvärden på pannan?micke_t skrev:
Får du ut nån effekt ur den?
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Är det nån som gjort några framsteg med pannorna? Tänkte närmast på pausandet. Nog vore det väl konstigt om man inte kunde komma in i zpid:en och knappra bort funktionen... Måste ju finnas nån dold meny som vi inte hittat..
Hej.
Jag såg att ni har Maga vedpannor, min far köpte en Maga 25 för ett tag sedan och han har problem, han får inte upp någon rökgastemp på den, det blir bara en massa svart sot i skorstenen, det tar 4 timmar innan han nått 90 grader i panntemperaturen, han har bra ved, torr björkved.
Vad kan man göra åt saken?
Tacksam för tips
Mvh Mikael
Jag såg att ni har Maga vedpannor, min far köpte en Maga 25 för ett tag sedan och han har problem, han får inte upp någon rökgastemp på den, det blir bara en massa svart sot i skorstenen, det tar 4 timmar innan han nått 90 grader i panntemperaturen, han har bra ved, torr björkved.
Vad kan man göra åt saken?
Tacksam för tips
Mvh Mikael
Hej! det första du ska kolla upp är vilket börvärde som är ställt på rökgastempen så att det inte är ställt jättelågt. leta rätt på instruktionsboken så står det hur du kommer in i menyn serviceparametrar där du ställer den. den ska stå mellan ca 200- 240 grader. kolla även vilket börvärde som är ställt för panntemp, den ska vara mellan 80-90 grader. det är dom två värdena pannan styr hastigheten på fläkten efter så börja med att kolla dessa.