35 774 läst ·
100 svar
36k läst
100 svar
MAGA eldare se hit
Ja, bara att hålla in exit knappen någon sekund så kommer du till en ny meny, pila ner till rökgasvärden och tryck meny så får du upp panntemp rökgastemp och fläkt i procent. under serviceparametrar kan du ställa in max rökgastemp m.m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har åxo precis fått igång min. MA 25.
1500 liters rektangulär ack med 25cm isolering och en Baxi Tva.
Gjort allt, ja utom lite el då, själv
Bara eldat ett par gånger ännu men vilken skillnad mot min gamla Diom-drake.
Hur ska man tänka när det gäller rökgastempen ? Har satt min till 200 dom första eldninarna men vad är optimalt egentligen ? Eller finns det något som är optimalt. Alla anläggningar har väl sina egna förutsättningar förstås.
Är man van att elda i en gammal överförbränningspanna är man ju inte direkt van vid att man har några val utan det har väl för det mesta blivit vad det blev och aldrig blev det bra ändå, typ
Är man van att elda i en gammal överförbränningspanna är man ju inte direkt van vid att man har några val utan det har väl för det mesta blivit vad det blev och aldrig blev det bra ändå, typ
Jag kör 210 grader som fungerar bäst för mig. min laddomat 21-60 är nog i snålaste laget till min panna så om jag kör högre släpper den ångblåsor som vill bli kvar i laddkretsen när pannan brinner som bäst dvs om returtempen inte är riktigt låg då fungerar även högre temp. men 210 grader är en temp som fungerar i alla lägen för mig . du får testa lite olika och kolla vad du själv tycker fungerar bra. kör du onödigt hög temp tappar du troligtvis lite verkningsgrad så jag skulle nog säga så låg temp som möjligt där pannan går bra och fortfarande verkar ge den effekt som är angiven.
Jag luftade i 6-7 veckor tills jag nästan började tvivla på om någon smög in i pannrummet och pumpade in luft i pannan när jag inte var där
tills jag en dag såg att det fuktade lite runt tätningarna till spakventilerna på ladomaten, jag drog åt tätningarna runt spakventilerna och jag vet inte om det bara var ett lyckligt sammanträffande men blev av med luftkarusellen i laddkretsen efter det, kan vara värt att prova i vart fall, tycker själv det låter otroligt men i mitt fall måste jag nästan tro på att pannan sög i sig luft genom dom tätningarna. vore kul om någon annan upplevt något liknande?
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Hej, jag har dragit upp rökgastempen på min ma40 till 260grader efter att ha prövat från 200 och uppåt. Min panna verkar gå stabilast där på ca 30% fläkthastighet. Då eldar jag endast björk, rätt så grov.
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Nu har jag testat att ligga upp laddomaten till högsta hastighet, pannan börjar nu bete sig som jag vill. Dvs kan köra lägre rökgastenp (220) och då spinner fläkten på ca 35%! Ska se imorron vid nästa brasa vad som händer vid uppstart. Kanske den slutar dumma sig med att pausa när man spolar på mer flöde= kallare rökgaser.....
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Fan! Veden hade sinat. Det var därför den speedade upp.... Jaja nya vetenskapliga tester imorron
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Nya tag idag...
Gjorde först upp en tändbrasa sen lastade jag på fullt ilägg med mestadels björk, pannan betedde sig som vanligt så när som på att fläkten har ökat med ca 10% mot förr precis som jag önskat men sen gick den ner på 1%, idag åkte tiduret fram och efter exakt 5 minuter så gasade den på från ca 170rgt mot inställda 230. Men vad händer! Eländet börja att övertända,poffa och smälla.... Då blir det genast problem för den att reglera in fläkten. Varje gång den puffar till så sticker rgt iväg snabbt och den drar ner fläkten och så håller den på.... Jag drog ner börvärdet till 180rgt då blev den lite lugnare men efter ett bra tag så hade den lugnat sig och låg och fiskörde på 13%fläkt och 180rgt. Här nu ökat till 200rgt då kör den ca14-15%.
Aldrig får man vara riktigt nöjd...
Gjorde först upp en tändbrasa sen lastade jag på fullt ilägg med mestadels björk, pannan betedde sig som vanligt så när som på att fläkten har ökat med ca 10% mot förr precis som jag önskat men sen gick den ner på 1%, idag åkte tiduret fram och efter exakt 5 minuter så gasade den på från ca 170rgt mot inställda 230. Men vad händer! Eländet börja att övertända,poffa och smälla.... Då blir det genast problem för den att reglera in fläkten. Varje gång den puffar till så sticker rgt iväg snabbt och den drar ner fläkten och så håller den på.... Jag drog ner börvärdet till 180rgt då blev den lite lugnare men efter ett bra tag så hade den lugnat sig och låg och fiskörde på 13%fläkt och 180rgt. Här nu ökat till 200rgt då kör den ca14-15%.
Aldrig får man vara riktigt nöjd...