35 772 läst ·
100 svar
36k läst
100 svar
MAGA eldare se hit
Kollade min manual i dag och det är installatörsparametrar du ska in i för att kolla max rökgastemperatur och koden är 12 i fall det är samma som på min panna. inställd pann-temp behöver du inte in i någon undermeny för att se utan den kan du ställa direkt från vanliga menyn.
steg 2 att kolla om inställningarna är ok är att köra fläkten manuellt på menyn och kolla så att det är rejäl fart på den då du kör upp den till 100% är även detta ok så skulle jag plocka bort skyddet som är mellan luckorna på framsidan samt skruva bort vippspjället för tilluften som sitter där och kolla så att kanalerna för primär och sekundär luft är öppna. har pannan gått länge med dålig förbränning kan luftkanalerna till keramiken sotat igen.
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Hej!
Jag funderar på att införskaffa mig en roterande sotningsviska till min ma40, vad är det för tubdiameter på pannan?
/Emil
Jag funderar på att införskaffa mig en roterande sotningsviska till min ma40, vad är det för tubdiameter på pannan?
/Emil
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Jag har höftat med tumstocken och det liknar hellre 70mm än 60. Kan det verkligen stämma?
hmm, kommer inte i håg måtten på min panna men det stämmer säkert. svårt att ge råd beroende på vilken viska du ska köpa? men köper du en av typen som följde med pannan, ganska sträv modell som ser ut som en flaskborste så är min erfarenhet att man måste putsa ner dessa lite, annars går dom så trögt att det nästan är hopplöst att använda dom. dessutom håller dom dåligt om man kör dom i borrmaskin. tänker du köpa en av den här typen http://www.eldkraft.se/produkt/Pipstalskrejs-140mm-2varv så ska du köpa en som är ganska mycket större än tuberna då den är så mjuk att det behövs om den ska ta bra.
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Ok, tack för tipset. Jag ska ta och smutsa ner skjutmåttet å se vad det är för mått....har fått fram att det kan vara 75mm men tycker det låter mycket (3")... Jag ska snacka med dom på sotarverktyg.se och höra om dom har nån aggressiv modell till roterande skaftet.
Jag testade att bygga ett eget igår av pex slang, 8mm wire, kabelskarv 25mm2. Blev jäkligt bra förutom att wiren var tvingad åt fel håll. När jag gasade på så blev det värdens torrotionsstav av hela skiten och maskinen orkade inte dra runt, när jag släppte gasen så dammade det till och min fina originalborste upplöstes till ca en miljard ståltrådsbitar över hela pannrummet......... Ingen kan då säga att man inte provat
Jag testade att bygga ett eget igår av pex slang, 8mm wire, kabelskarv 25mm2. Blev jäkligt bra förutom att wiren var tvingad åt fel håll. När jag gasade på så blev det värdens torrotionsstav av hela skiten och maskinen orkade inte dra runt, när jag släppte gasen så dammade det till och min fina originalborste upplöstes till ca en miljard ståltrådsbitar över hela pannrummet......... Ingen kan då säga att man inte provat
Det där med en miljard ståltrådsbitar känner jag igen
det är vad som hände med min orginalborste då jag körde den med borrmaskin, den höll ca 1år men då hade jag putsat ner den med rondell så den gick lite lättare. var ner en snabbis och mätte lite grovt och tuberna på min panna är ca 70mm grovt mätt. köpte sedan en borste av modell som jag länkade till på k-rauta. den borsten är 90mm men väldigt mjuk så den behöver vara större än tuberna för att ge hyffsat resultat. köpte även deras skaft som består av piano tråd eller liknande, det fungerade någorlunda tills pianotråden blev utmattad och gick av, men den går enkelt att byta då den skruvas fast i borsthuvudet med insex skruv. problemet hos mig är att jag har lite dåligt med takhöjd så jag behöver en borste med flexibelt skaft. skulle tro att kombinationen av högt varvtal och böjningen tog livet av det skaftet i förtid. 90mm borsten av den modellen fungerar någorlunda om man kan hålla högt varvtal på den, drar jag den upp och ner som vanligt tar den väldigt dåligt.
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Jo jag är i samma läge ang takhöjden. Jag ska försöka hitta någon stavar modell då jag har lyckats få en hel del tjära i mina tuber, sen så var originalborsten som du sa jävligt tagit. Slutade även för mig att slipa ner den. Man skulle ha en såndär gummitrissa med järnknoppar på och driva ner med skruvdragare....
Baxi har en som är jävulskt bra.
Osäker om den passar i magman..
Den är gjord av fjädrar-
http://www.baxi.se/produkter/tillbehor/panntillbehor/rensverktyg/
Osäker om den passar i magman..
Den är gjord av fjädrar-
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.baxi.se/produkter/tillbehor/panntillbehor/rensverktyg/
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Ok det låter intressant, den där borsten ser aggressiv ut. Är det baxi standard?
Det här är till solo plus
http://www.eldkraft.se/produkt/Utbytesviska-utan-axel-till-Solo-Plus--Duo-Plus-MutiHeat-25--40-Baxi
Hör med eldkraft vad det är för storlek.
Jag har haft min i 10år nu och den river lika bra som den var ny.
http://www.eldkraft.se/produkt/Utbytesviska-utan-axel-till-Solo-Plus--Duo-Plus-MutiHeat-25--40-Baxi
Hör med eldkraft vad det är för storlek.
Jag har haft min i 10år nu och den river lika bra som den var ny.