Det kan inte vara så att något utav vippspjällen för luften kärvar och hänger sig i öppet eller stängt läge??

Nja dom ligger och flapprar och slår för fullt, jag har gått runt med en tändsticka och letat läckage men utan framgång... Just nu går den som tåget. Uppför sig som den alltid gjort. 230rgt 18-20%fläkt. Får se imorron hur den beter sig vid första halvtimmen i drift..

Dags igen för lite funderingar.... Jag börjar vara lur på att dessa problem har att göra med övertändning. Fläkten försöker reglera ner rgt men när fläktvarven minskar så piffar den till och rgt ökar ännu mer och fläkten slöar ner ännu mer. Efter att den gjort några försök till reglering men inte lyckas så pausar den 5min på 1%. Jag börjar vara lur på keramiken i brännkammaren. Det var ju en hel del oklarheter från åf hur det riktigt skulle se ut och var det skulle vara keramikplattor och inte. Det var medlevererat keramik för botten men dom var omöjliga att få dit, efter samtal med åf så var dom bara att slänga pga att dom var fellevererade,!? Om man inte har vattenmantlad botten skulle dom finnas där men icke i min. Min panna har ju vattenmantlad botten så man kan ju tycka att gaserna kyls av där inne? Eller är jag ute å cyklar.? Hur ser det ut för er andra som har magapannor? Hade varit väldigt intressant att få se lite bilder på andra förbränningskammare än min...

Jag har bara keramik absolut längst bak precis under tuberna. utan den skulle inte botten bli plan om du är med på vad jag menar.. sedan är det en keramik pall som uet står på under utblåset. är -25 ute så jag kan inte ta någon bild då pannan eldas för fullt. övertänder pannan och skjuter gengaspuffar kan det säkert bli div. fenomen. har själv aldrig varit med om någon sådan på snart 1 1/2 års eldande:| men tycker det låter konstigt om den övertänder precis under uppstart? är inte det något som brukar kunna ske då pannan är uppe i full fart?

Jasså, mitt U står direkt på plåten... Har en glipa upp mot "taket" på ca 3cm.
Det puffar inte så värst mycket men spjällen ligger och flapprar på, det har dom alltid gjort för mig. Men pannan förbränner ju bra och jag bränner ur ett ilägg på drygt fyra timmar, har 72g in och 80g ut med ladden på maxfart. Det är väl egentligen inte några stora bekymmer... Men det hade inte skadat med lite mer flås på snurran..

Men... Inte ska d va nån glipa (tjock som en sten) ovan skålen... 😳

Säker på att d inte ska va sten i botten?

Mmm, enl åf så skulle det inte vara det men jag har haft en platta inkilad under brännarskålen tills för ett tag sen när jag sotade. Då tänkte jag prova utan, märker ingen vidare skillnad tycker jag. Men jag ska peta in en keramikplatta under skålen när det brunnit ut ikväll. En av stenarna längst in under tuberna har blir mjuk som gips, ringde och påpekade detta hos åf, fick till svar att dom inte behövs! Vad tror ni om det då?
Verkar som att all lös keramik på min panna är helt överflödig, förutom brännarskålen....jag synar....

Jensaro, har du nån bild att bifoga på din brännkammare?

Dessvärre inte.. Har ingen Maga men vet en del om dom och det brukar väl inte vara glapp ovan skålen.

Flamman behöver turbulens och tid på sig att brinna färdigt. Kyls den för snabbt så blir det oförbrännda och energirika gaser som åker ut i skorstenen. Därför är det fördel att gaserna får passera okyld keramik innan man börjar kyla ner dem. Det låter konstigt att ÅF säger att du kan köra utan. Det låter som att du bör kolla upp det.

Ja, enl åf så spelar det inte nån roll?? Jag har påpekat glipan som blir där. Men jag kan väl inte vara ensam om detta eller?

Jag tror att jag ska testa att klä hela botten med keramik, det kan väl inte vara till nån nackdel iaf?

Var in och kikade i reservdelslistan och det finns nått som heter "hylla för brännkammare" ?? Var sitter det en sån?

Jag har åxo den där glipan mellan U-skålen och "taket" och ingen keramik i botten mer än dom där stenarna längst in.

När det gäller ÅF så tror jag inte han har någon egentlig susning om hur det här han säljer fungerar. Han är nog bara försäljare. Som svar på dom frågor jag har haft när det gäller dom här problemen vi diskuterar här har jag bara fått till svar att det beror på att jag har ändrat på fabriksinställningarna (rökgastemp och starttemp på laddpump) och att jag då i princip för skylla mig själv. På en specifik fråga om vad som är fabriksvärde, det som står i manualerna eller dom 265 gr som min panna hade när jag fick den fick jag inget svar på.
Vid en koll av bolaget som jag tyvärr gjorde efter att jag köpt pannan visar det sig att det består av två anställda. En 71 årig försäljare och en kvinnlig kontorist. Har vikande omsättning och röda resultatsiffror. Skulle nog inte gjort affärer med dom om jag kollat det innan köp.

Som jämförelse kan jag nämna att jag ringde till Baxi när jag kört med min tva ett tag och hade några frågor. Vart då kopplad till en tekniker som förklarade hur i detalj och vad och varför jag skulle göra si och så för att det skulle fungera som jag hade tänkt. Sicken skillnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.