3 494 läst ·
46 svar
3k läst
46 svar
Lukt även efter isolermatta i krypgrund
Och nej, vi har inte fått tag i Jerker än. Jag har sökt honom och kommer fortsätta försöka.S Sydeken skrev:Vad fick ni för referenser från cTrap då? Mothuggen som ni fick, vad berodde dom på? Hade dom själva testat eller vad det vad dom hade hört från någon annan? Jag hade gärna velat veta mer om detta. Jag stod/står själv med samma fundering. Har kontaktat diverse personer som monterat cTrap/ varit i byggnader där cTrap varit installerat och vad jag fått fram av det är att det fungerat och lukterna har eliminerats. Däremot dom gångerna jag pratat med återförsäljare av ventilerade golv då är cTrap den sämsta skiten människan har skapat.. säger sig själv, dom tjänar inte på den och vill inte heller ge den ett bra betyg då.
Det gäller att prata med någon som framförallt är oberoende och definitivt någon som är kunnig inom området, inte någon som tror sig veta.
Har du pratat med Jerker på Optihus än? Han har båda delarna, oberoende och kunnig inom detta område.
Okej då är jag med. Var inte riktigt med på att din källa till problemet handlade om kreosot men vad jag har hört så ska även den kunna tas bort med cTrap duken.override skrev:
Har inte fått några referenser än, vi avvaktar på luftkvalitetsmätning, för att skapa oss en bild av problemet. Men den fick också kritik av vissa, med hänvisning till att med måste till en skadeutredare för att säga A eller B. Jag har haft besiktningsmän, gjort och fått bekräftat kemiska prover på materialet, har full tillgång till källan till problemet via krypgrunden och ämnar att öppna väggar och golv för att verifiera.
Jag ska vara helt öppen; det är en viss företrädare för Byggdoktorerna som har väldigt mycket åsikter om vad som fungerar eller inte. Jag försöker inte bråka med någon. Men jag försöker förstå vad argumenten mot Ctrap är, samt varför, men kommer ingen vart, om jag skall vara ärlig. Jag försöker få svar på främst varför luftkvalitetsmätning (partkelanalys) inte skulle fungera, och vad det är för partiklar som man "inte kan mäta" som skulle vara farliga. I mitt fall, med kreosot, så är de i allra högsta grad mätbara, som jag förstått det.
Jag tycker Ctrap låter för bra för att vara sant, och i min erfarenhet är det förmodligen så också. Jag får också vibbarna att det är en "kostnadssparande" åtgärd i väntan på rivning eller totalrenovering/borttagande av material, snarare än permantent lösning, men det stavas inte rakt ut.
VI är i en pågående process, så jag har inte alla svar än. Men jag är skeptisk, men mest för min egen del. Bara för att någon sågar en lösning, så behöver det inte vara korrekt. Man måste ha mer på fötterna än "i min erfarenhet". Så vi avvaktar analysen och tar det därifrån.
Ett tips, jag vet att där är någon privatperson i göteborgsområdet som hade/har problem med kreosot, har renoverat i etapper och använder sig utav cTrap duken. Detta är vad Johan på cTrap sagt. Ring och hör med Johan om du hade kunnat få prata med han själv och fråga hur det funkar för han. Anledningen till att jag vet detta är för att jag frågade om referenser från Johan, dock hade han glömt att han hade kreosot som problem och det har inte vi. Vi har det tryckta som problem.
Sen självklart tror jag att har man tagit bort källan och enbart har kvar smittan så är det de bästa men den problematiken har du även med ventilerade golv 🤷♂️
Kan vara så att cTrap gör sig bäst vid smittor men jag låter det vara osagt då jag hört och läst att det fungerat även där källorna fanns kvar.
Skriv gärna igen om du kommer fram till något mer, om inget annat hjälper vi ju varandra med detta 👍🏻
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden