S Sydeken skrev:
om man lägger en fuktspärr finns inte risken att kondens uppstår och skapar större problem med fukten då, eftersom det varma inomhusklimatet möter det kalla oisolerade betonggolvet?

Luktsmittan kommer ifrån dom borttagna ingjutna spikreglarna samt borttagen tryckt syll, så absolut har där varit fukt som skapat detta men när man mäter på betongen med fuktmätare så ger den inga större utslag, jag gjorde också ett test att tejpa ångspärr på betongen men ingen fukt syntes.
Det är såklart knepigt med en helt oisolerad betongplatta, som ju både är fuktig och kall.
Men har du ingen isolering ovanpå fuktspärren, och har rummet uppvärmt, så bör inte plattan vara så kall att kondens uppstår.

Men det finns andra varianter på golv. Det allra bästa för en oisolerad platta är nog ett ventilerat golv, alltså ett upphöjt golv… då har vi kanske problemet med lukten - men den booorde inte sitta kvar i betongen i all oändlighet, kan man ju tycka.

Ett annat alternativ är att du lägger modern cellplastisolering på betongen, tunnare sådan, sedan fuktspärr, sedan spånskivor, ctrap och golv så får du bort både lukt och risk för köldbrygga

Båda dessa innebär ju att golvet kommer upp en del från betongen dock.

Ett tredje alternativ - som är både fuktsäkert och troligen helt löser ditt luktproblem - förutsatt att det bara är betongen som luktar - flytgolv + klinker/stengolv. Stengolv är en säker lösning om du inte har isolering under betongen.

override override skrev:
Jag fick höra att ctrap inte fungerar bra ovanpå t.ex. en krypgrund, utan är mer anpassad för gjuten grund eller motsvarande, där t.ex. limrester eller annat finns kvar och luktar.

Motivationen var åt hållet att det ändå finns massor med glipor i ett träbjälklag och i väggarna där det ändå smiter upp. Vi har ganska mycket sådana glipor ovanför krypgrunden. Vilket jag iofs är sugen på att åtgärda, men jag är osäker på om det är värt eller ens kommer hjälpa.
Jag tror att det skulle fungera på en krypgrund så länge luktsmittan sitter i just trägolvet men jag tror det skulle hjälpa även att fånga upp lukt om det läggs uppvikt mot vägg bakom listerna - förutsatt att problem är just lukt och inte något annat som tex mögelgifter eller gas från klorfenoler (däremot ok om det är luktsmitta från tidigare avlägsnat behandlat virke)

Det ctrap gör är att det fångar luktpartiklar i sitt ”ludd”. Gamla material som har fått luktsmitta eller som avger emissioner av sig själva kan lukta i många år. Ctrap som ligger på materialet fångar partiklarna och förhindrar lukten kommer upp luften och kan eventuellt även korta ner tiden som materialet luktar… om det är lite otätt så hjälper det fortfarande mot lukt för den fångar upp största delen av emissionerna. Exempel skulle kunna vara en tretexskiva eller spånskiva som en gång utsatts för fukt men som nu är torr men fortfarande luktar.

Men det är ingen produkt som rekommenderas för att förhindra tex mögelgifter eller klorfenoler i luften - det är till för att fånga emissioner… en krypgrund som luktar bör åtgärdas först så det inte finns några skadliga ämnen kvar sen skulle man kunna använda ctrap för att kunna behålla sitt gamla golvbjälklag som fortfarande luktar, tex. Förutsatt att det inte finns mögelpåväxt då ska denna först tas bort så det inte finns mögelgifter i det.

Men Håkan B har nog bäst koll vad som gäller just i ditt fall :)

Redigerat:
S sarrigato skrev:
Detta var inte på en krypgrund utan i en lägenhet och luktkällan kom ursprungligen uppifrån så att säga (från en tidigare boende)

Jag tror att det skulle fungera utmärkt på en krypgrund så länge luktsmittan sitter i just trägolvet men jag tror det skulle hjälpa även att fånga upp lukt om det läggs uppvikt mot vägg bakom listerna - förutsatt att problem är just lukt och inte något annat som tex mögelgifter eller gas från klorfenoler (däremot ok om det är luktsmitta från tidigare avlägsnat behandlat virke)

Det ctrap gör är att det fångar luktpartiklar i sitt ”ludd”. Gamla material som har fått luktsmitta eller som avger emissioner av sig själva kan lukta i många år. Ctrap som ligger på materialet fångar partiklarna och förhindrar lukten kommer upp luften och kan eventuellt även korta ner tiden som materialet luktar… om det är lite otätt så hjälper det fortfarande mot lukt för den fångar upp största delen av emissionerna. Exempel skulle kunna vara en tretexskiva eller spånskiva som en gång utsatts för fukt men som nu är torr men fortfarande luktar.

Men det är ingen produkt som rekommenderas för att förhindra tex mögelgifter eller klorfenoler i luften - det är till för att fånga emissioner… en krypgrund som luktar bör åtgärdas först så det inte finns några skadliga ämnen kvar sen skulle man kunna använda ctrap för att kunna behålla sitt gamla golvbjälklag som fortfarande luktar, tex. Förutsatt att det inte finns mögelpåväxt då ska denna först tas bort så det inte finns mögelgifter i det.
Vi har labbtester på gång från vårt bjälklag, bärlinan och syllar. Oklart exakt vad det är än. Ventilerar till undertryck i grunden just nu.

Återkommer när jag vet mer.

• Gilla
sarrigato
  • Laddar…
S sarrigato skrev:
Detta var inte på en krypgrund.

Jag tror att det skulle fungera utmärkt så länge luktsmittan sitter i trägolvet. Om lukten kommer från själva krypgrunden så har du nog rätt i att det inte skulle vara rätt sätt att lösa problemet.

Det ctrap gör är att det fångar luktpartiklar i sitt ”ludd”. Gamla material som har fått luktsmitta eller som avger emissioner av sig själva kan lukta i många år. Ctrap som ligger på materialet fångar partiklarna och förhindrar lukten kommer upp luften och kan eventuellt även korta ner tiden som materialet luktar… om det är lite otätt så hjälper det fortfarande mot lukt för den fångar upp största delen av emissionerna.

Men det är ingen produkt som rekommenderas för att förhindra skadliga ämnen i luften, det är för att fånga emissioner… en krypgrund som luktar bör åtgärdas på annat sätt sen skulle man kunna använda ctrap för att kunna behålla sitt gamla golvbjälklag som fortfarande luktar, tex. Förutsatt att det inte finns mögelpåväxt då ska denna först tas bort så det inte finns mögelgifter i det.
override override skrev:
Vi har labbtester på gång från vårt bjälklag, bärlinan och syllar. Oklart exakt vad det är än. Ventilerar till undertryck i grunden just nu.

Återkommer när jag vet mer.
Spännande. Hjälpte undertrycket för er att få bort lukten? Håkan gjorde samma test i vårt hus.

S sarrigato skrev:
Ja jag har. Fungerade perfekt för ett golv där det inte fanns några aktiva problem med fukt eller mögel. Ctrap+parkettgolv, blev ingen lukt alls i rummen i princip. Men som sagt det är bara mot just luktsmitta/lukt efter åtgärdat problem.
Hej igen! Har nu varit i kontakt med både cTrap samt Jerker Andersson på optihus, efter en bra och intressant diskussion med Jerker så låter det lovande med cTrap som lösning på mitt dilemma gällande luktsmitta, ska imorgon gå igenom med cTrap hur man rent praktiskt går tillväga. Återkommer igen för den som är nyfiken 👍🏻

• Gilla
override och 1 till
  • Laddar…
S sarrigato skrev:
Spännande. Hjälpte undertrycket för er att få bort lukten? Håkan gjorde samma test i vårt hus.
Oklart ännu, måste gå mer tid, men jag tycker mig känna en förbättring. Däremot är jag rädd för att det skulle vara luktsmittat.

S Sydeken skrev:
Hej igen! Har nu varit i kontakt med både cTrap samt Jerker Andersson på optihus, efter en bra och intressant diskussion med Jerker så låter det lovande med cTrap som lösning på mitt dilemma gällande luktsmitta, ska imorgon gå igenom med cTrap hur man rent praktiskt går tillväga. Återkommer igen för den som är nyfiken 👍🏻
Återkoppling önskas. Vilken typ av grund handlar det om?

override override skrev:
Återkoppling önskas. Vilken typ av grund handlar det om?
Absolut, det gäller platta på mark och nu har jag haft cTrap hemma hos oss, fått en provbit och ett häfte gällande produkten. Johan ser inte det som en omöjlighet att lösa vårat problem med luktamittan, det vi kom fram till än sålänge är att smittan i sig är väldig svår att sätta fingret på var exakt den sitter/satt sig. Hur man än vrider på de, vare sig man väljer cTrap, Jape, Isola osv osv så är det så att kringliggande material kan tagit åt sig och blivit smittat.. vilket i det fallet betyder att om man kör ett dyrare system tex Platon golv med mekanisk utsug så hjälper det inte om väggar, tak etc är smittat, en annan grej gällande mekanisk ventilerat golv är att sommartid sugs varm fuktig luft ner under golv och träffar en kall betongplatta. Dock så är systemet välbeprövat och har då fungerat mycket bra ändå. Det har ju som sagt inte cTrap i samma utsträckning. Tar man sen tex nivell som använder sig utav organiska material under golvet så har jag själv inte ens funderat på det sättet att lösa mitt problem.

Åter till cTrap, jag ställde frågan gällande duken, när har man mättat den, för det känns som den någon gång bör bli mättad. Svaret jag fick var att dom i diverse tester kommit fram till att emissionerna sjönk över tid på en studie dom gjort i 10år. Andra positiva saker enligt mig är att den inte har några driftkostnader samt att den kan enkelt läggas direkt på befintliga golv,väggar och tak. Låter som något som är ”för bra för att vara sant” men denna gången är det kanske så🤷‍♂️

Om jag nu ska hitta något negativt i detta så måste det vara genomföringar, el, VVS och skarvar. Där finns ingen direkt bra lösning på det, man säger att man ska göra urhaken så tajta det bara går, min tanke där är att använda mig utav t-flex samt butyl. Det ska också nämnas i detta att denna problematiken har du med den andra lösningarna också 👍🏻

Nu väntar jag på att vi ska komma fram till hur allt rent praktiskt skall utföras. Återkommer med svar senare

• Gilla
sarrigato
  • Laddar…
S Sydeken skrev:
Absolut, det gäller platta på mark och nu har jag haft cTrap hemma hos oss, fått en provbit och ett häfte gällande produkten. Johan ser inte det som en omöjlighet att lösa vårat problem med luktamittan, det vi kom fram till än sålänge är att smittan i sig är väldig svår att sätta fingret på var exakt den sitter/satt sig. Hur man än vrider på de, vare sig man väljer cTrap, Jape, Isola osv osv så är det så att kringliggande material kan tagit åt sig och blivit smittat.. vilket i det fallet betyder att om man kör ett dyrare system tex Platon golv med mekanisk utsug så hjälper det inte om väggar, tak etc är smittat, en annan grej gällande mekanisk ventilerat golv är att sommartid sugs varm fuktig luft ner under golv och träffar en kall betongplatta. Dock så är systemet välbeprövat och har då fungerat mycket bra ändå. Det har ju som sagt inte cTrap i samma utsträckning. Tar man sen tex nivell som använder sig utav organiska material under golvet så har jag själv inte ens funderat på det sättet att lösa mitt problem.

Åter till cTrap, jag ställde frågan gällande duken, när har man mättat den, för det känns som den någon gång bör bli mättad. Svaret jag fick var att dom i diverse tester kommit fram till att emissionerna sjönk över tid på en studie dom gjort i 10år. Andra positiva saker enligt mig är att den inte har några driftkostnader samt att den kan enkelt läggas direkt på befintliga golv,väggar och tak. Låter som något som är ”för bra för att vara sant” men denna gången är det kanske så🤷‍♂️

Om jag nu ska hitta något negativt i detta så måste det vara genomföringar, el, VVS och skarvar. Där finns ingen direkt bra lösning på det, man säger att man ska göra urhaken så tajta det bara går, min tanke där är att använda mig utav t-flex samt butyl. Det ska också nämnas i detta att denna problematiken har du med den andra lösningarna också 👍🏻

Nu väntar jag på att vi ska komma fram till hur allt rent praktiskt skall utföras. Återkommer med svar senare
Det enda är att om du har fukt i din platta vissa tider på året då tror jag inte det är bra att lägga ctrap direkt på och sedan golv utan någon fuktspärr. För ctrapen är väl inte fukttät? Borde vara bättre att höja upp golvet med lite xps-cellplast först och sedan en ångspärr på den. Du kommer upp ett par cm men det hade du ju gjort med ett ventilerat golv med.

Med den konstruktionen hindrar du risken för kondens från luften eftersom ångan stannar på plasten ovanför isolering och aldrig når den kalla ytan, samtidigt skyddar du ditt golv från fukt från plattan.

Ångspärr borde stoppa din lukt men du kan lägga ctrap under ångspärren om du vill för att långsamt ”suga ut” luktsmittan.

• Gilla
Sydeken
  • Laddar…
S sarrigato skrev:
Det enda är att om du har fukt i din platta vissa tider på året då tror jag inte det är bra att lägga ctrap direkt på och sedan golv utan någon fuktspärr. För ctrapen är väl inte fukttät? Borde vara bättre att höja upp golvet med lite xps-cellplast först och sedan en ångspärr på den. Du kommer upp ett par cm men det hade du ju gjort med ett ventilerat golv med.

Med den konstruktionen hindrar du risken för kondens från luften eftersom ångan stannar på plasten ovanför isolering och aldrig når den kalla ytan, samtidigt skyddar du ditt golv från fukt från plattan.

Ångspärr borde stoppa din lukt men du kan lägga ctrap under ångspärren om du vill för att långsamt ”suga ut” luktsmittan.
Det stämmer ctrapen stoppar enbart emissioner inte fukten, enligt Johan stoppar inte ångspärren emissionerna utan bara fukten dock.. så enbart fukt/ång spärr vågar jag inte chansa på. Sen är jag rädd att spärr i sig kan skapa problem i sig själv med kondens så som du säger, och skapar mögel istället. Ska sätta ny spärr i ytterväggarna då vi är rädda att den gamla blivit smittad (plast smittas rejält) samt att vi ska tilläggsisolera.

Ja jag är kluven, jag förstår helt klart vad du menar och tänker.. tanken har slagit mig också gällande plast för att stoppa fukten från betongen men samtidigt är det inte fel att låta den fukten som eventuellt skulle komma från betongen passera upp och sen ut genom inomhusluften vidare till mekanisk frånluft (paxfläkt osv)

Golvet vi tänkt lägga sen är o-organiskt eller väldigt lite organiskt så för den saken spelar det mindre roll..

Men detta problemet gällande smittor är hemskt, gäller att planera. Tänka mer än en gång, för man vill inte renovera och sen riva och börja om. Lider med alla som har/ har haft denna problematiken.. sätter sig verkligen på huvudet..

• Gilla
sarrigato
  • Laddar…
Hej igen! Liten uppdatering. Sökte lite igår efter referenser på ctrapen. Någon som faktiskt använt sig utav den och kunde göra sitt utlåtande, kom då i kontakt med Ocab, han på Ocab nämnde att dom hade testat den vid en fuktskada i en källare i eller i närheten av Eslöv. Han på Ocab hade inte själv installerat den men han sa att den hade fungerat och att den till 99,9% tar bort lukten.

Detta gav iallafall mig ytterligare ett kvitto på en fungerande produkt så nu kommer vi troligtvis också använda av oss den. Känns riktigt bra. Spara mig massa jobb + inga driftskostnader vilket är en bonus 👍🏻

• Gilla
sarrigato
  • Laddar…
Uppdatering på inskickade prov: Kreosot-behandlade syllar, bjälklag, och bärlina. Vi kommer behöva riva ut allt och gjuta ny grund.

Just nu undertrycks-ventilerar vi krypgrunden, men det doftar fortfarande. Husdelen är klassad som obeboelig.

Det mam undrar nu är ju såklart, vart ska vi bo? Vad är riskerna med att delvis använda köket för matlagning om man bor i andra delen av huset där det är gjuten källare och inga problem? Hur avskärmar man köket genom kökets dörröppning från resten av huset mest effektivt? Ska man täta alla glipor vid lister för att minska risken? Jag vet svaret är "flytta" men så enkelt är det inte.

Vi lagar mat utomhus just nu.

override override skrev:
Uppdatering på inskickade prov: Kreosot-behandlade syllar, bjälklag, och bärlina. Vi kommer behöva riva ut allt och gjuta ny grund.

Just nu undertrycks-ventilerar vi krypgrunden, men det doftar fortfarande. Husdelen är klassad som obeboelig.

Det mam undrar nu är ju såklart, vart ska vi bo? Vad är riskerna med att delvis använda köket för matlagning om man bor i andra delen av huset där det är gjuten källare och inga problem? Hur avskärmar man köket genom kökets dörröppning från resten av huset mest effektivt? Ska man täta alla glipor vid lister för att minska risken? Jag vet svaret är "flytta" men så enkelt är det inte.

Vi lagar mat utomhus just nu.
Ajdå.. beklagar.. nu minns jag inte men hade du testat att köra ctrap? Läste på deras hemsida att den går att placera även om källan finns kvar, men då att man får klä in både golv, väggar och tak

S Sydeken skrev:
Ajdå.. beklagar.. nu minns jag inte men hade du testat att köra ctrap? Läste på deras hemsida att den går att placera även om källan finns kvar, men då att man får klä in både golv, väggar och tak
Som jag har förstått det så är ctrap mest mot doft. Detta är cancerogena ämnen. Jag tror inte det är någon garanti som jag förstått att det fungerar.

Doften är minsta problemet.

override override skrev:
Som jag har förstått det så är ctrap mest mot doft. Detta är cancerogena ämnen. Jag tror inte det är någon garanti som jag förstått att det fungerar.

Doften är minsta problemet.
Det stoppar emissionerna, dvs partiklarna med andra ord det du luktar och det som doftar.
Som du säger så är det cancerogena ämnen men det är det som ctrap ska kunna stoppa, gå in på ctrap.se och kika, kolla även med Jerker på Optihus. Jerker har stor kunskap inom just detta 👍🏻

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.