3 474 läst ·
46 svar
3k läst
46 svar
Lukt även efter isolermatta i krypgrund
Jag ska kontakta dem, helt klart, men jag har svårt att se att det blir helt säkert att använda ctrap för detta. Det är ett hus med 1 och 1/2 plan, 60-tal. Hur säljbart blir en fastighet med den lösningen?S Sydeken skrev:
Försöker inte argumentera, jag försöker bara förstå.
Så tänkte jag också, har ju som sagt inte använt ctrap än men har sökt runt, samtliga har sagt att det funkar.. (ocab, optihus, byggföretag i göteborgsområdet)override skrev:
Du får gärna kolla runt också och se vad du kan hitta 👍🏻
Alternativet är ju att du tar bort källorna, gör om lösningen på grunden och får bort felet vilket självklart är det bästa men såklart dyrare.
MEN tyvärr räcker ju inte det heller alltid, eftersom emissionerna är väldigt flyktiga så kan andra material vara smittade, som i vårat fall.. då kan det fortfarande finnas lukt kvar när källan är borta. Då behöver man även göra sig av med det smittade, riva alternativt spärrmåla.
Sen hur säljbart, om man det nu är som ctrap själva påstår att den stoppar emissionerna till inomhusluften, ja då ser jag inte vad problemet är egentligen.. visst källan är kvar men det påverkar ju inte inomhusluften så då är det ju inget problem längre så 🤷♂️override skrev:
Risken är väl om koncentrationen är för hög så kan inte ctrap ta hand om allt, tänker jag, men det är klart om de verkligen hävdar att det funkar så gör det väl det, men tidigare riktlinjer jag hört är att källan ska bort …S Sydeken skrev:
Jag skulle aldrig använda ctrap på material direkt behandlat av giftiga ämnen - däremot är det kanon för närliggande material som blivit doftsmittade men inte direkt behandlade.
Men allt som behandlats direkt skullle jag ta bort.
Låter nästan exakt som vårt hus då ju. Men vi hade turen att bara vardagsrum var på krypgrund så vi kunde bara stänga igen där och använda resten av huset.override skrev:
Uppdatering på inskickade prov: Kreosot-behandlade syllar, bjälklag, och bärlina. Vi kommer behöva riva ut allt och gjuta ny grund.
Just nu undertrycks-ventilerar vi krypgrunden, men det doftar fortfarande. Husdelen är klassad som obeboelig.
Det mam undrar nu är ju såklart, vart ska vi bo? Vad är riskerna med att delvis använda köket för matlagning om man bor i andra delen av huset där det är gjuten källare och inga problem? Hur avskärmar man köket genom kökets dörröppning från resten av huset mest effektivt? Ska man täta alla glipor vid lister för att minska risken? Jag vet svaret är "flytta" men så enkelt är det inte.
Vi lagar mat utomhus just nu.
Tror inte du behöver oroa dig för matlagning etc, såna ämnen är ju mest problematiska om du andas in det under lång tid men i mat tas det inte upp speciellt inte på så kort tid.
Klart ni inte behöver flytta, luften i vårt hus blev kanon efter att vi fyllt grunden med singel, 30cm cellplast och gjutit platta på det. Aldrig haft så bra luft i ett hus
Ang hur ni klarar er under tiden, kan ni kanske sätta extra frånluft i köket så att det är lite undertryck där, då borde resten av bostaden hålla sig hyfsat fräsch medan ni löser problemet. Finns det dörrar så kan ni stänga dem bara när ni inte är där….
Själva jobbet tar nog inte så lång tid, det tog ca en vecka för oss när vi väl fått dit någon som kunde göra det från rivningstart till gjuten platta. Men sen ska den torka i en månad innan ni kan sätta dit ett nytt kök….
Problemet som vi ser det är att det är alla bärlinor, förmodligen syllen, och allt regelverk. Ytterväggarna, och innerväggsmaterialet, står ju ovanpå detta material. Dessutom är det plintad grund.S sarrigato skrev:Låter nästan exakt som vårt hus då ju. Men vi hade turen att bara vardagsrum var på krypgrund så vi kunde bara stänga igen där och använda resten av huset.
Tror inte du behöver oroa dig för matlagning etc, såna ämnen är ju mest problematiska om du andas in det under lång tid men i mat tas det inte upp speciellt inte på så kort tid.
Klart ni inte behöver flytta, luften i vårt hus blev kanon efter att vi fyllt grunden med singel, 30cm cellplast och gjutit platta på det. Aldrig haft så bra luft i ett hus
Ang hur ni klarar er under tiden, kan ni kanske sätta extra frånluft i köket så att det är lite undertryck där, då borde resten av bostaden hålla sig hyfsat fräsch medan ni löser problemet. Finns det dörrar så kan ni stänga dem bara när ni inte är där….
Själva jobbet tar nog inte så lång tid, det tog ca en vecka för oss när vi väl fått dit någon som kunde göra det från rivningstart till gjuten platta. Men sen ska den torka i en månad innan ni kan sätta dit ett nytt kök….
Hur blev konstruktionen under väggen hos er? Stålbalk som yttersta bärlina? Vad står väggen på nu? Eller gjöt de in under? Hur isf?
Absolut jag håller med dig! Kan man ta bort källan så är det ju det bästa men det finns ju fall där det inte alltid går, vet att ctrap gjorde ett test med att behålla källan på ett ställe och ta bort på ett annat för att sedan täcka med duken. Resultatet visade att i båda fallen försvann lukten. Sen om man ska djupdyka i det så anser jag också att ta bort källan är att föredra om man tänker vad duken är beredd att absorbera men svaret på det får man nog bara genom labbtester 🤷♂️S sarrigato skrev:Risken är väl om koncentrationen är för hög så kan inte ctrap ta hand om allt, tänker jag, men det är klart om de verkligen hävdar att det funkar så gör det väl det, men tidigare riktlinjer jag hört är att källan ska bort …
Jag skulle aldrig använda ctrap på material direkt behandlat av giftiga ämnen - däremot är det kanon för närliggande material som blivit doftsmittade men inte direkt behandlade.
Men allt som behandlats direkt skullle jag ta bort.
Ah då har ni en lurigare konstruktion. Vi har en grundmur i betong och tegelstomme så det var inget som stod på det behandlade materialet. De kunde ta bort golv och träbjälklag och sen var det liksom kvar en rektangel av stenväggar som man bara kunde fylla upp…override skrev:
Problemet som vi ser det är att det är alla bärlinor, förmodligen syllen, och allt regelverk. Ytterväggarna, och innerväggsmaterialet, står ju ovanpå detta material. Dessutom är det plintad grund.
Hur blev konstruktionen under väggen hos er? Stålbalk som yttersta bärlina? Vad står väggen på nu? Eller gjöt de in under? Hur isf?
Bor ni i ett trähus eller?
Trästomme, på träbärlina. Plintad grund.S sarrigato skrev:
Så, är det någon här som kan ge mig råd kring huruvida riskerna är att bo kvar i en annan (ej påverkad) del av huset, under tiden vi väntar på vårt nästa boende? Vi lagar just nu mat i hallen, men måste in i köket (som är i den påverkade delen) och hämta saker, ta grejer ur kylen osv. Vi har tyg som "begränsare" mellan husdelarna just nu, det finns ingen dörr (bara dörröppning til köket). Vi undertrycksventilerar grunden just nu, men jag undrar om det räcker.S Sydeken skrev:Absolut jag håller med dig! Kan man ta bort källan så är det ju det bästa men det finns ju fall där det inte alltid går, vet att ctrap gjorde ett test med att behålla källan på ett ställe och ta bort på ett annat för att sedan täcka med duken. Resultatet visade att i båda fallen försvann lukten. Sen om man ska djupdyka i det så anser jag också att ta bort källan är att föredra om man tänker vad duken är beredd att absorbera men svaret på det får man nog bara genom labbtester 🤷♂️
Hur ska man tänka här? Jag vet att det förmodligen är lika många åsikter som personer, men jag känner att flytta ut med tre barn och betala 12-15k i månaden kallhyra under tiden är lite väl tufft just nu.
Söker råd. Det är ganska mycket ångest över hälsan och barnen just nu.
Förstår det, Mina egna tankar om jag hade varit i din sits är att försöka få rätt på problemet så fort det går och så fort ekonomin tillåter, där imellan hade jag levt på som vanligt. Jag vet också att man säger att partiklarna inte är nyttiga men jag tror allt är väldigt upp hypat.. det finns en hel uppsjö med saker i livet som vi vet inte är nyttigt men ändå fortsätter att leva med.override skrev:
Så, är det någon här som kan ge mig råd kring huruvida riskerna är att bo kvar i en annan (ej påverkad) del av huset, under tiden vi väntar på vårt nästa boende? Vi lagar just nu mat i hallen, men måste in i köket (som är i den påverkade delen) och hämta saker, ta grejer ur kylen osv. Vi har tyg som "begränsare" mellan husdelarna just nu, det finns ingen dörr (bara dörröppning til köket). Vi undertrycksventilerar grunden just nu, men jag undrar om det räcker.
Hur ska man tänka här? Jag vet att det förmodligen är lika många åsikter som personer, men jag känner att flytta ut med tre barn och betala 12-15k i månaden kallhyra under tiden är lite väl tufft just nu.
Det är mina tankar iallafall 👍🏻
Har du pratat med Jerker på Optihus? Om inte så gör det! Han kan ge det bättre svar än oss här inne.
Blir ni över huvud taget sjuka av att vistas i huset? Jag hade ju problem med att jag reagerade och kände mig irriterad i hals och slemhinnor, hostade etc. Är det bara lukt eller mår ni även dåligt? Generellt tror jag vi pratar många år när det gäller cancer och speciellt om kroppen inte ens reagerar på det…override skrev:
Så, är det någon här som kan ge mig råd kring huruvida riskerna är att bo kvar i en annan (ej påverkad) del av huset, under tiden vi väntar på vårt nästa boende? Vi lagar just nu mat i hallen, men måste in i köket (som är i den påverkade delen) och hämta saker, ta grejer ur kylen osv. Vi har tyg som "begränsare" mellan husdelarna just nu, det finns ingen dörr (bara dörröppning til köket). Vi undertrycksventilerar grunden just nu, men jag undrar om det räcker.
Pratat med en läkare? Eller kanske någon giftinformationscentral?
Vi håller just nu på att förbereda för en inomhusluftanalys för att avgöra kvalitén på miljön i huset.S sarrigato skrev:Blir ni över huvud taget sjuka av att vistas i huset? Jag hade ju problem med att jag reagerade och kände mig irriterad i hals och slemhinnor, hostade etc. Är det bara lukt eller mår ni även dåligt? Generellt tror jag vi pratar många år när det gäller cancer och speciellt om kroppen inte ens reagerar på det…
Pratat med en läkare? Eller kanske någon giftinformationscentral?
Vi har kollat på Ctrap.se, emissionsstoppande matta, men får mothugg av diverse personer i forum som anser att det helt enkelt inte fungerar. Ctrap själva backar upp sin produkt med mätningar och utförliga tester. Vi har bett om utförlig evidens och referenser att följa upp med, men man blir ju osäker.
Enligt dem hade det varit en lösning, helt klart, och de säger att de rutinmässigt gör liknande jobb i hus med liknande förutsättningar.
Vad fick ni för referenser från cTrap då? Mothuggen som ni fick, vad berodde dom på? Hade dom själva testat eller vad det vad dom hade hört från någon annan? Jag hade gärna velat veta mer om detta. Jag stod/står själv med samma fundering. Har kontaktat diverse personer som monterat cTrap/ varit i byggnader där cTrap varit installerat och vad jag fått fram av det är att det fungerat och lukterna har eliminerats. Däremot dom gångerna jag pratat med återförsäljare av ventilerade golv då är cTrap den sämsta skiten människan har skapat.. säger sig själv, dom tjänar inte på den och vill inte heller ge den ett bra betyg då.override skrev:
Vi håller just nu på att förbereda för en inomhusluftanalys för att avgöra kvalitén på miljön i huset.
Vi har kollat på Ctrap.se, emissionsstoppande matta, men får mothugg av diverse personer i forum som anser att det helt enkelt inte fungerar. Ctrap själva backar upp sin produkt med mätningar och utförliga tester. Vi har bett om utförlig evidens och referenser att följa upp med, men man blir ju osäker.
Enligt dem hade det varit en lösning, helt klart, och de säger att de rutinmässigt gör liknande jobb i hus med liknande förutsättningar.
Det gäller att prata med någon som framförallt är oberoende och definitivt någon som är kunnig inom området, inte någon som tror sig veta.
Har du pratat med Jerker på Optihus än? Han har båda delarna, oberoende och kunnig inom detta område.
Har inte fått några referenser än, vi avvaktar på luftkvalitetsmätning, för att skapa oss en bild av problemet. Men den fick också kritik av vissa, med hänvisning till att med måste till en skadeutredare för att säga A eller B. Jag har haft besiktningsmän, gjort och fått bekräftat kemiska prover på materialet, har full tillgång till källan till problemet via krypgrunden och ämnar att öppna väggar och golv för att verifiera.S Sydeken skrev:Vad fick ni för referenser från cTrap då? Mothuggen som ni fick, vad berodde dom på? Hade dom själva testat eller vad det vad dom hade hört från någon annan? Jag hade gärna velat veta mer om detta. Jag stod/står själv med samma fundering. Har kontaktat diverse personer som monterat cTrap/ varit i byggnader där cTrap varit installerat och vad jag fått fram av det är att det fungerat och lukterna har eliminerats. Däremot dom gångerna jag pratat med återförsäljare av ventilerade golv då är cTrap den sämsta skiten människan har skapat.. säger sig själv, dom tjänar inte på den och vill inte heller ge den ett bra betyg då.
Det gäller att prata med någon som framförallt är oberoende och definitivt någon som är kunnig inom området, inte någon som tror sig veta.
Har du pratat med Jerker på Optihus än? Han har båda delarna, oberoende och kunnig inom detta område.
Jag ska vara helt öppen; det är en viss företrädare för Byggdoktorerna som har väldigt mycket åsikter om vad som fungerar eller inte. Jag försöker inte bråka med någon. Men jag försöker förstå vad argumenten mot Ctrap är, samt varför, men kommer ingen vart, om jag skall vara ärlig. Jag försöker få svar på främst varför luftkvalitetsmätning (partkelanalys) inte skulle fungera, och vad det är för partiklar som man "inte kan mäta" som skulle vara farliga. I mitt fall, med kreosot, så är de i allra högsta grad mätbara, som jag förstått det.
Jag tycker Ctrap låter för bra för att vara sant, och i min erfarenhet är det förmodligen så också. Jag får också vibbarna att det är en "kostnadssparande" åtgärd i väntan på rivning eller totalrenovering/borttagande av material, snarare än permantent lösning, men det stavas inte rakt ut.
VI är i en pågående process, så jag har inte alla svar än. Men jag är skeptisk, men mest för min egen del. Bara för att någon sågar en lösning, så behöver det inte vara korrekt. Man måste ha mer på fötterna än "i min erfarenhet". Så vi avvaktar analysen och tar det därifrån.