Hannuse Hannuse skrev:
Oavsett om dagens prylar är "slit & släng" eller inte, så tänker jag (utifrån den ursprungliga frågeställningen i tråden) att villkoren i avtalet gäller.
Det framgår vad som gäller på tillverkarens hemsida, så det är inte helt fel att lägga några minuter på att kolla upp det innan man gör affär.....eller?
Jag kollade själv upp en handfull av de märken jag känner till, och det är tämligen klart vad dom står för.

Naturligvis surt om man (som jag) har råkat få en undermålig produkt, som sedan byts ut mot en likadan på garantin, och sedan byts igen, och igen.
Men till slut så upphör ju garantin, eftersom den gäller från köptillfället, och då står jag ändå där med den undermåliga produkten.
Men, så är ju spelets regler, och vad gäller garantier och försäkringar så har dom ju levererat enligt avtalet, så.....tyvärr.

Men just i detta fall tycker jag att det är glasklart, TS har valt att inte ta möjligheten till förlängd garanti, och ibland vinner man, ibland förlorar man.
Reservdelar har väl 6 månaders garanti så med lite ”tur” så har samma del gått sönder inom den perioden.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H Husbonde skrev:
Jag köpte en ny luftvärmepump på våren 2021. Den kostade mig drygt 20000 kr plus installation. Nu har den börjat stänga av sig med jämna mellanrum, framför allt när det är kallt ute. Felkoden säger att det är "problem med fyrvägsventil i utedel". Kontaktade firman som jag köpte den av och de vill byta hela utedelen till en kostnad av 13000 kr plus arbetskostnad. Jag har inte gjort service på den, och därmed menar de att garantin inte gäller. Serviceintervallet är 1-3 år (om jag minns rätt). När jag sade att jag tyckte att en luftvärmepump för 20000 borde hålla i mer än 4 år, oavsett service, höll de förstås med. Han sade att han skulle undersöka möjligheter och sen höra av sig. Det här var några veckor sedan men de har inte hört av sig. (Pumpen fungerade felfritt efter det tack vare mildväder, och dessutom var det mycket annat just då, vilket gjorde att jag inte jagade dem. Men när det blev kallare började problemen igen. Så tanken är att ringa dem när helgerna är över.)

Är det rimligt att en luftvärmepump för över 20000 kr inte håller mer än 4 år även om den inte får service? Om de nu vidhåller att de inte vill ersätta utedelen, vad är det bästa att göra?
Jag förstår verkligen att det känns surt att förlora en värmepump efter bara 4 år. Men samtidigt tänker jag att det är en väldigt dyr mekanisk apparat, och inte finns det väl några sådana som inte kräver regelbunden service?

Om du tänker dig att det i stället var en ny bil så kan man ju självklart vänta sig att den ska hålla under hela garantiperioden, men här begriper ju de allra flesta att den inte alls kommer att göra det om man inte tar hand om den och gör regelbunden service. Detta är faktiskt lite av en universal sanning och inte på något vis unikt för bilar, det gäller ju faktiskt allt med rörliga delar!

Så nej, att kräva att en apparat som används frekvent garanterat ska hålla i 4 år utan service är inte alls rimligt bara för att det oftast fungerar. Ungefär som att det är orimligt att vara utan hemförsäkring trots att huset oftast inte brinner. Det här med service är ju inte bara ett försäljningsknep, den är faktiskt nödvändig. Man kan strunta i den som du har gjort och ändå klara sig i nio fall av tio, men råkar man bli den tionde så får man nog skylla sig själv precis som den som skippat hemförkringen faktiskt. Man kan ju inte kräva ersättning baserat på att de nio andra hade tur och att deras apparater hållit längre än ens egen.

Oavsett moralisk ståndpunkt så vet jag helt säkert vad som är den effektivaste lösningen för dig: Om företaget ej är villigt att ersätta utedelen och du medgivit att du ej har låtit serva apparaten så köper du helt enkelt en ny av dem och betalar fullt pris. Det är ju inte så att du har något val, du kan inte ta strid mot detta. Då blir du bara överkörd direkt för du har ju inte ett juridiskt ben att stå på om du inte har uppfyllt garantins förbehåll.

Jag hoppas att du får till en bra lösning och att du inte blir helt barskrapad på köpet. Lycka till!

Farstatjej90
ElFredde ElFredde skrev:
Jag förstår verkligen att det känns surt att förlora en värmepump efter bara 4 år. Men samtidigt tänker jag att det är en väldigt dyr mekanisk apparat, och inte finns det väl några sådana som inte kräver regelbunden service?

Om du tänker dig att det i stället var en ny bil så kan man ju självklart vänta sig att den ska hålla under hela garantiperioden, men här begriper ju de allra flesta att den inte alls kommer att göra det om man inte tar hand om den och gör regelbunden service. Detta är faktiskt lite av en universal sanning och inte på något vis unikt för bilar, det gäller ju faktiskt allt med rörliga delar!

Så nej, att kräva att en apparat som används frekvent garanterat ska hålla i 4 år utan service är inte alls rimligt bara för att det oftast fungerar. Ungefär som att det är orimligt att vara utan hemförsäkring trots att huset oftast inte brinner. Det här med service är ju inte bara ett försäljningsknep, den är faktiskt nödvändig. Man kan strunta i den som du har gjort och ändå klara sig i nio fall av tio, men råkar man bli den tionde så får man nog skylla sig själv precis som den som skippat hemförkringen faktiskt. Man kan ju inte kräva ersättning baserat på att de nio andra hade tur och att deras apparater hållit längre än ens egen.

Oavsett moralisk ståndpunkt så vet jag helt säkert vad som är den effektivaste lösningen för dig: Om företaget ej är villigt att ersätta utedelen och du medgivit att du ej har låtit serva apparaten så köper du helt enkelt en ny av dem och betalar fullt pris. Det är ju inte så att du har något val, du kan inte ta strid mot detta. Då blir du bara överkörd direkt för du har ju inte ett juridiskt ben att stå på om du inte har uppfyllt garantins förbehåll.

Jag hoppas att du får till en bra lösning och att du inte blir helt barskrapad på köpet. Lycka till!
Jag tror inte du riktigt har förstått frågan.
Det går att köpa en pump för dyra pengar och för att den ska ha 5 års garanti är det flera i tråden som berättar att man måste göra "service" på den med vissa intervall, annars gäller inte garantin. Det kan vara dyrt att göra en "service", upp till 4000 kr har vi sett i tråden.

Om du inte har höga krav på effekt och driftsäkerhet, t.ex. om du använder pumpen mest för kyla eller lite komfortvärme i något garage eller liknande, så är det ekomiskt helt oförsvarbart att köpa en dyr pump. Är det den primära värmekällan kommer det såklart in andra faktorer.

Så med tanke på att man kan få en pump för 5-6000 kr känner sig många lurade av att ha köpt en pump för det tredubbla som sen går sönder efter fyra år och ingen garanti gäller för att den inte "servats" för 4000 kr. Man känner sig nog lika lurad man betalar 4000 kr för "service" två gånger på fem år och den sedan går sönder. Man hade kunnat köpa 5 billiga pumpar för det man betalat då.

Slutsatsen är att för de allra flesta är mycket bättre att köpa en billig pump och inte serva den. När den börjar fungera dåligt eller gå sönder köper man bara en ny.... De billiga pumparna fungerar också förvånansvärt bra. De är lätta att installera (jag har gjort det två gånger själv) och de värmer /kyler mycket mer än man kan tro med tanke på priset. ..

Jag använder mina mest till kyla på sommaren och gick från "bärbara" modeller med slang genom fönstret till LLVP redan efter en sommar för jag tyckte effekten var alldeles för dålig. Och det är som natt och dag. Man behöver inte betala mer. Du kan få 17-18 grader i ett sovrum på sommaren med de pumparna jag har. Det behövs inte mer... 🤔

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Lite OT.

Har aldrig under mitt 70-åriga liv köpt en ny bil.
Bara sådana som kostat max 1/10 av nypriset.
D v s med RH-garanti.

Tyckt det varit trevligt att serva själv och hålla igång dyrgriparna med det mesta.
Men när AC krånglat har jag köpt tjänsten. Likaså hjulinställningar och framrutebyten.

BT.

H Husbonde skrev:
Jag köpte en ny luftvärmepump på våren 2021. Den kostade mig drygt 20000 kr plus installation. Nu har den börjat stänga av sig med jämna mellanrum, framför allt när det är kallt ute. Felkoden säger att det är "problem med fyrvägsventil i utedel". Kontaktade firman som jag köpte den av och de vill byta hela utedelen till en kostnad av 13000 kr plus arbetskostnad. Jag har inte gjort service på den, och därmed menar de att garantin inte gäller. Serviceintervallet är 1-3 år (om jag minns rätt). När jag sade att jag tyckte att en luftvärmepump för 20000 borde hålla i mer än 4 år, oavsett service, höll de förstås med. Han sade att han skulle undersöka möjligheter och sen höra av sig. Det här var några veckor sedan men de har inte hört av sig. (Pumpen fungerade felfritt efter det tack vare mildväder, och dessutom var det mycket annat just då, vilket gjorde att jag inte jagade dem. Men när det blev kallare började problemen igen. Så tanken är att ringa dem när helgerna är över.)

Är det rimligt att en luftvärmepump för över 20000 kr inte håller mer än 4 år även om den inte får service? Om de nu vidhåller att de inte vill ersätta utedelen, vad är det bästa att göra?
Kanske en möjlig väg framåt
Jag hade ett liknande fel strax efter garantitidens utgång.
Vid telefonkontakt med installatören misstänktes "växelventilen". Mycket hög utbyteskostnad.
Jag beställde ny värmepump med tillhörande felsökning av befintlig värmepump i samband med nyinstallation.
Detta för art vinna tid då vintern var i antågande.
Felsökning, kretskort och tryckmätning visade att allt fungerade som det ska och värmepumpen startade upp utan problem och har nu fungerat felfritt ca 2 månader.
Retur av den "nya" värmepumpen var inget problem. Dock fraktkostnad + felsökning, ca 3000 kr efter ROT.
Avsikten var att om den "gamla" pumpen kom igång till rimlig kostnad hade jag möjlighet använda den på annan plats.
Nu blev returalternativet första valet.
Inget svar på din fråga om garanti, men kanske värt ett föesök.
Lycka till.

B Bernt Ö97 skrev:
Kanske en möjlig väg framåt
Jag hade ett liknande fel strax efter garantitidens utgång.
Vid telefonkontakt med installatören misstänktes "växelventilen". Mycket hög utbyteskostnad.
Jag beställde ny värmepump med tillhörande felsökning av befintlig värmepump i samband med nyinstallation.
Detta för art vinna tid då vintern var i antågande.
Felsökning, kretskort och tryckmätning visade att allt fungerade som det ska och värmepumpen startade upp utan problem och har nu fungerat felfritt ca 2 månader.
Retur av den "nya" värmepumpen var inget problem. Dock fraktkostnad + felsökning, ca 3000 kr efter ROT.
Avsikten var att om den "gamla" pumpen kom igång till rimlig kostnad hade jag möjlighet använda den på annan plats.
Nu blev returalternativet första valet.
Inget svar på din fråga om garanti, men kanske värt ett föesök.
Lycka till.
Vad gjordes med den gamla som fick den att hoppa igång ?

Om den går att växla med AC-läge för kyla inomhus och det ger kyla, och för värmeläge (när det inte är frostkallt utomhus) och det ger värme så är det förmodligen inte växelventilen som är problemet utan något annat indirekt fel.

på vissa märken/modeller har det förekommit att spolar på stegmotorn för elektroniska expansionsventilen och spolen för växlingsventilen brunnit och kortslutit sig och det drar ofta också med drivstegen på styr/drivkortet för dessa samtidigt.

Om det är den typen av fel så är det ofta betydligt billigare att reparera sedd till arbetstimmar då man inte behöver in på kylkretsen än att löda in en ny gasväxlingsventil med sina 4 rör med tömning av köldmedel, vakumsugning, läckkoll, fyllning etc. - sedan är det frågan vad reservdelarna kostar och om de finns att beställa.

Ett ytterligare 'test' (ofrivillig för min del) att vid plötslig strömavbrott under värmepumpsdrift så hör man ett ganska påtaglig 'psssshhh' när växlingsventilen går till sin defaultläge strömlöst - som är i kyllägesdrift när dess solenoid är strömlös.

men detta kanske inte gäller alla LLVP.

Så en norsk reset kanske ger förändring (dvs säkring av och gör LLVP helt strömlös en stund) ...

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Vad gjordes med den gamla som fick den att hoppa igång ?
"Magic finger" !???
Någon i tråden nämnde att köra kyla även när det inte fins behov kan vara ett sätt att tvinga igång växelventilen. Kanske rätt. Jag vet verkligen inte.
Installatören körde lite olika med fjärrkontrollen i samband med felsökningen.
I vårt fall har jag nästan uteslutande kört värme. Senaste somaren vet jag inte om kylan var igång mer än ett fåtal gånger (2-3 ggr)
Kanske växelventilen "beckar ihop".

C Comfort Thomas skrev:
Inga konstigheter med den 5åriga garantin hos Mitsubishi.
Se bara till att du eller återförsäljaren har garantiregistrerat inne och utedelen så blir allt enklare.

Att det kan kosta 2000:- eller mer för en service är egentligen inte så konstigt, kan vara restid på tex 60 minuter elller mer till/från
fastigheten och tror inte så många vill åka ”gratis” oavsett vilket jobb det handlar om.
I ditt fall var han på plats och 2 lakan låter lite väl mycket då den knappt verkade vara så skitig om jag tolkar det rätt.
Vet inte om du fick pris innan men det är många gånger sjukt viktigt att få en prislapp på jobbet och helst på ”papper” som man kan hänvisa till.
Jo jag fick priset innan. 👍
Men - för 2500:- räknar åtminstone jag med att man lägger ned minst(!) en timme på jobbet (speciellt när han redan var på plats). Och hade han gjort det tror jag inte att jag reagerat nämnvärt.
Fast nu när det tog ca. 20 min och han inte heller utförde jobbet enligt de riktlinjer som stod på deras hemsida, ja då blev jag lite....putt! 😒

U Uppner skrev:
Jo jag fick priset innan. 👍
Men - för 2500:- räknar åtminstone jag med att man lägger ned minst(!) en timme på jobbet (speciellt när han redan var på plats). Och hade han gjort det tror jag inte att jag reagerat nämnvärt.
Fast nu när det tog ca. 20 min och han inte heller utförde jobbet enligt de riktlinjer som stod på deras hemsida, ja då blev jag lite....putt! 😒
Ja det låter lite mycket om installatören var plats och det bara tog 20 minuter.

• Gilla
Uppner
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.