33 535 läst ·
204 svar
34k läst
204 svar
Luftvärmepump krånglar - ersätts inte pga utebliven service
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Sjukt ovanligt att det är fel på fyrvägaren , åtmindstånde på dom Japanska märken jag haft i sortimentet.Mats-S skrev:
Verkar helt otroligt att fyrvägsventilen ska lägga av efter knappt 5 år!?
Det var fyrvägsventilen som "knäckte" min gamla Panasonic E9, men då hade den kört utan problem i 16 år. Har aldrig servat någon av mina LLVP, förutom seriös rengöring som jag fixar själv. Som redan påpekats, svårt att räkna hem en service varje/vart annat år på typ 4K
@Comfort Thomas
Du som är i branschen, är det vanligt att fyrvägsventilen kroknar efter 5 år?
Jag har själv en Mitsubishi FH25 från 2019, har inte haft några problem med den, är lika robust och pålitlig som en gammal Volvo B18, bara att hoppas att fyrvägsventilen inte ställer till något nu 🤔
Då det är så få och det oavsett om man bara kör värmedrift med långa perioder där den står stilla eller använder dom för kyla så ventilen motioneras verkar det inte spela någon roll.
Lite motionerande av ventilen borde dock vara en fördel men inget som jag har belägg för i och med dom få som krånglat.
Samsung borde de skriva ner hårdare...L Leifur skrev:Efter att jag nyligen fått problem med min Samsung LLVP fick jag veta att försäkringsbolaget skriver av pumpen med 15% per påbörjat år efter år 2, så när pumpen är 2 år och 1 dag gammal skrivs den ner med 15%, Min pump som är 5 år och 1 månad (inne på sitt sjätte år) skrivs således av med 60% och dom ersätter max 40% av reparations/byteskostnad. I teorin så får man då max 10% ersättning år 9, men i praktiken lär det ju vara noll redan år 7 eftersom självrisken också ska dras av (typ 2500 kr tror jag det var).
I mitt fall, efter att ha kollat med några servicebolag så verkar dom vilja ha ca 4000 kr för att komma ut och felsöka, sen ska dom beställa delar och sen ska dom komma ut en gång till á ca 4000 kr för att reparera. Sen tillkommer reservdel(ar). Gissnngsvis får jag räkna med 10 kkr, varav försäkringsbolaget max ersätter 4kkr minus självrisk, så den totala ersättningen jag får blir då ca 1500 kr.
Som någon annan skrev i tråden. Luft/luftvärmepumpar verkar ha blivit slit och släng nu. Jag kan inte förstå varför jag skulle köpa något annat än billigast möjliga typ Qlima nästa gång. Att räkna hem en värmepumpsinstallation för 30+ kkr på 6 år är ju rätt tufft om den dessutom ska "servas" för 3-4 kkr var eller vartannat år.
för att förvärra det så finns detM MagHam skrev:Uppenbart att vi tolkar innebörden av ordet "service" olika.
Givetvis måste man hålla eventuella filter rena, kolla igenom loggen och driftstatus emellanåt, se att avfrostningen fungerar, göra en visuell kontroll att man inte ser några skador och liknande.
För mig är det inte service, utan enkla förvaltningsåtgärder som varje husägare kan klara själv.
akut service
förebyggande service
oavsett är det service ett sätt att uppnå fullgod funktion
låter som felgigantenD Dan Asplund skrev:Normalt - ja. Rimligt - nej.
För många år sedan jobbade jag med att prångla på kunderna service avtal och texterna var formulerade på ett sådant vis så att om inte kunden valde att avtala stod dom utan möjlighet till hjälp mär dom kanske behövde det. Dom betalade dyrt för avtalet men var likväl inte speciellt skyddade. För företaget var det lysande affärer. Som kund gäller det att vara mycket kompetent i tolkning av avtals texter.
Jag fick 5 års garanti på mina Daikinpumpar (LLVP) där ÅF ordnade med garantiregistreringen. Inga krav på service. Den senaste pumpen installerades 2020.C Comfort Thomas skrev:
För att en värmepump som havererar i förtid är en oförutsedd händelse? För att hela idén med försäkring är att man tillsammans kollektivt betalar för de få stackare som råkar ut för problem? Ungefär som med den allmänna sjukförsäkringen som hjälper den som blir sjuk med vård eller maskinförsäkringen för bilar som kickar in t.ex när växellådan rasar i förtid.A ajn82 skrev:Fast jag tycker det är rimligt att man inte får ersättning från sitt försäkringsbolag, varför ska kundkollektivet betala för tillverkarnas dåliga kvalité?
Hemförsäkring ska vara för oförutsedda händelser, inte värmepumpar som lägger av utanför tillverkarens garanti. Det blir bara ett sätt att dölja vilka tillverkare som är bra respektive dåliga, och därmed ge de dåliga möjlighet till högre vinst på försäkringskollektivets bekostnad.
En värmepump borde ha en förväntad livslängd, något som de flesta nog antar är betydligt längre än 10 år. Tydligen så har försäkringsbolagen nu insett att kvalitén är skräp och drar ner förväntad livslängd och ersättning, vilket i sig inte är orimligt.
absolut det utgår ifrån att man som brukare måste kunna tänka och det har ju visat sig här Bh att så inte alltid är falletC Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ja ibland kan man faktiskt undra om man verkligen ens har försökt förstå eller sökt på svar innan man skickar iväg inlägg men så är det troligen oberoende av produkt 😎returen skrev:
Min Daikin Altherma 3 Geo fick larm U2-02 är fasfel och ingen fel fasfel som service varit hos mig var 4 år och 10 månader gammal för första gång och byte nedre styrbox från kompressor och betalt 29.427 kr och insättning hemförsäkring 20.599 kr då jag betala själv är 8828 kr och allt fungerar och ingen larm i över 2 månader. Usel Made in China styrbox som håller under 5 år.13th Marine skrev:
Kan vara anledningen till att man inte ser så många nya daikin numera....G Gaston11 skrev:Min Daikin Altherma 3 Geo fick larm U2-02 är fasfel och ingen fel fasfel som service varit hos mig var 4 år och 10 månader gammal för första gång och byte nedre styrbox från kompressor och betalt 29.427 kr och insättning hemförsäkring 20.599 kr då jag betala själv är 8828 kr och allt fungerar och ingen larm i över 2 månader. Usel Made in China styrbox som håller under 5 år.
Fast det borde då lösas med att man får garanti av tillverkaren på den förväntade livslängden, det är ju ett fel på produkten och inte en yttre händelser som får den att fallera i förtid.L Leifur skrev:För att en värmepump som havererar i förtid är en oförutsedd händelse? För att hela idén med försäkring är att man tillsammans kollektivt betalar för de få stackare som råkar ut för problem? Ungefär som med den allmänna sjukförsäkringen som hjälper den som blir sjuk med vård eller maskinförsäkringen för bilar som kickar in t.ex när växellådan rasar i förtid.
En värmepump borde ha en förväntad livslängd, något som de flesta nog antar är betydligt längre än 10 år. Tydligen så har försäkringsbolagen nu insett att kvalitén är skräp och drar ner förväntad livslängd och ersättning, vilket i sig inte är orimligt.
Hemförsäkringen brukar i andra fall aldrig ersätta det som går sönder, bara andra följdskador. Läcker ditt tio år gamla tak för du själv pynta för det, men har parketten blivit förstörd kan försäkringen hjälpa till.
Precis det var 5 år sen säljer bra men nu går ner då blev annan märken bättre. Otur för mig vald Daikin. Det var bara en gång händelse som trasig under 5 år. Har aldrig översyn service varje år. Jag rengöring själv Boilermag magnetitfilter en gång per år.returen skrev:
Rimligt eller ej..H Husbonde skrev:Jag köpte en ny luftvärmepump på våren 2021. Den kostade mig drygt 20000 kr plus installation. Nu har den börjat stänga av sig med jämna mellanrum, framför allt när det är kallt ute. Felkoden säger att det är "problem med fyrvägsventil i utedel". Kontaktade firman som jag köpte den av och de vill byta hela utedelen till en kostnad av 13000 kr plus arbetskostnad. Jag har inte gjort service på den, och därmed menar de att garantin inte gäller. Serviceintervallet är 1-3 år (om jag minns rätt). När jag sade att jag tyckte att en luftvärmepump för 20000 borde hålla i mer än 4 år, oavsett service, höll de förstås med. Han sade att han skulle undersöka möjligheter och sen höra av sig. Det här var några veckor sedan men de har inte hört av sig. (Pumpen fungerade felfritt efter det tack vare mildväder, och dessutom var det mycket annat just då, vilket gjorde att jag inte jagade dem. Men när det blev kallare började problemen igen. Så tanken är att ringa dem när helgerna är över.)
Är det rimligt att en luftvärmepump för över 20000 kr inte håller mer än 4 år även om den inte får service? Om de nu vidhåller att de inte vill ersätta utedelen, vad är det bästa att göra?
De (i vårt fall Panasonic) var väldigt noga med att påpeka att man behövde service år 3 och 5 om jag inte minns fel.. för att deras 5-åriga garanti ska gälla.. plus att man skulle ta hand om den väl i övrigt (dammsuga filtren osv nån gång om året iaf typ).
I övrigt har de väl 3 års materialgaranti? 🤔
Själv tycker jag att de borde antingen ha en 5-årsgaranti eller inte.. och om den nu inte är/kan vara gratis.. så borde man kunna få köpa till den om man vill - tycker det är jäkligt fult av dem att påtvinga kunderna att anlita utomstående .. (inte bara en gång)... för att göra en service på nya grejer som man köpt av dem (och dessutom betala flera tusen för det..).
Då kan de lika gärna höja priserna och skita i servicekravet.. för deras grejer blir ju ännudyrare om man räknar in servicen! Jag gillar deras grejer och vi är väldigt nöjda med de två vi installerade.. (hade troligen köpt dem även om de var lite dyrare från början.. men att de har påtvingade extrakostnader gör mig bara irriterad och ovillig att rekommendera andra att köpa från dem!)
Vi hade en fujitsu.. innan .. den gick sönder efter 5 år och 1 vecka.. tjoho eller nått.. och där var det utenheten som bråkade.. och den enda delen som var dyr att byta ut - varken jag eller några av montörerna jag pratade med lyckades få tag i just den delen på ett rimligt sätt.. så efter lite övervägande så bestämde vi oss för att ännu en gång köpa en ny l/l pump.. då vi fick några års ny garanti på grejerna och "allt var lite bättre" eller nyare .. beroende på hur man vill se på saken.. det blev såklart lite dyrare men det är lite surt när man lyckas få de där söndagsexemplaren.. så de knappt håller "sina 5 år" .. vissa kan ju hålla 15 utan problem!)
Oavsett om dagens prylar är "slit & släng" eller inte, så tänker jag (utifrån den ursprungliga frågeställningen i tråden) att villkoren i avtalet gäller.
Det framgår vad som gäller på tillverkarens hemsida, så det är inte helt fel att lägga några minuter på att kolla upp det innan man gör affär.....eller?
Jag kollade själv upp en handfull av de märken jag känner till, och det är tämligen klart vad dom står för.
Naturligvis surt om man (som jag) har råkat få en undermålig produkt, som sedan byts ut mot en likadan på garantin, och sedan byts igen, och igen.
Men till slut så upphör ju garantin, eftersom den gäller från köptillfället, och då står jag ändå där med den undermåliga produkten.
Men, så är ju spelets regler, och vad gäller garantier och försäkringar så har dom ju levererat enligt avtalet, så.....tyvärr.
Men just i detta fall tycker jag att det är glasklart, TS har valt att inte ta möjligheten till förlängd garanti, och ibland vinner man, ibland förlorar man.
Det framgår vad som gäller på tillverkarens hemsida, så det är inte helt fel att lägga några minuter på att kolla upp det innan man gör affär.....eller?
Jag kollade själv upp en handfull av de märken jag känner till, och det är tämligen klart vad dom står för.
Naturligvis surt om man (som jag) har råkat få en undermålig produkt, som sedan byts ut mot en likadan på garantin, och sedan byts igen, och igen.
Men till slut så upphör ju garantin, eftersom den gäller från köptillfället, och då står jag ändå där med den undermåliga produkten.
Men, så är ju spelets regler, och vad gäller garantier och försäkringar så har dom ju levererat enligt avtalet, så.....tyvärr.
Men just i detta fall tycker jag att det är glasklart, TS har valt att inte ta möjligheten till förlängd garanti, och ibland vinner man, ibland förlorar man.