33 535 läst ·
204 svar
34k läst
204 svar
Luftvärmepump krånglar - ersätts inte pga utebliven service
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Fläkttrumman är också viktig att hålla ren då en skitig trumma minskar luftflödet väldigt mycket.Sven Olov Strömkvist skrev:
Kan ibland vara nödvändigt att demontera den för att få den ren och det kan vara ett riktigt pillerjobb beroende på märke och modell.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 711 inlägg
Jag har en Altherma Geo 3, eller närmare bestämt en EGSAX10DA9W2.T toyboy skrev:Vilken Bergvärme är det som du har? När du köpte Bergvärmen så garantiregistrerades den i det som heter Stand by me och som du borde ha fått tillgång till. Du borde även ha fått garantivilkoren för vad som gäller. Och i mina garantivilkor står det inget om detta. Vore nog inte så dumt om du tar och ringer eller mailar till Daikin och får svar om detta. Daikins Bergvärme är en sluten krets med endast smuts och eventuellt magnetit filter på vatten sidan som behöver kontrolleras/rengöras typ 1 gång om året i övrigt så finns det inget en service tekniker kan göra för att "serva" den. (Sen kan man motionera säkerhetsventiler och kontrollera expansionskärl men det är fortfarande sånt man kan göra själv men oavsett så dessa grejer tar 15min att kolla säg 30min om du ska ta loss fronten och ockulärbesikta inne i maskinen men du ser exempelvis på manometern om den tappar tryck. Eller på nivåkärlet på "kalla" sidan. Om det mot all förmodan skulle läcka på köldmediesidan så larmar den så småningom för köldmediebrist och visst teknikern skulle kunna upptäcka det tidigare. Men du lär upptäcka det på avikande elräkning innan. Säger bara detta för att du inte ska behöva betala 3000kr om året för något som inte stämmer enligt garantivillkoren så ring Daikin och dubbelkolla. Troligtvis sparar du 3000kr på det samtalet 😉 ha det gott
Den är 2.5år gammal och jag servar den själv då jag inte tycker såna priser är rimliga, så pengarna är redan sparade 😉
Hittade bara garantivillkoren för Arctic, men där står det att underhåll och service ska utföras enligt tillverkarens anvisning.
Angående Daikin så står det följande på deras sida
https://www.daikin.se/sv_se/privatkund/tjänster/garanti.html#tabs-dcbbfa8ea8-item-8466bef8df-tab
Registrera* din enhet på vår Stand By Me-plattform senast fyra (4) veckor efter installationsdatum för att få en förlängd och fullständig garanti kostnadsfritt. Garantin gäller material och arbetskostnad för värmepumpen (ej installationsmaterial så som rör, elinstallationer eller andra externa komponenter).
https://www.daikin.se/sv_se/privatkund/tjänster/garanti.html#tabs-dcbbfa8ea8-item-8466bef8df-tab
Fullständig (kostnadsfri)
För privatkunder gäller:Registrera* din enhet på vår Stand By Me-plattform senast fyra (4) veckor efter installationsdatum för att få en förlängd och fullständig garanti kostnadsfritt. Garantin gäller material och arbetskostnad för värmepumpen (ej installationsmaterial så som rör, elinstallationer eller andra externa komponenter).
- Luft–Luft (RA)
Registrering i Stand By Me uppgraderar garantin till 5 årsfullständig garanti. - Bergvärmepumpar**
Registrering i Stand By Me ger 3 års fullstädnig garanti. Därefter tillkommer automatiskt 3 års försäkring via Arctic. Dessutom får du även tio (10)års kompressorgaranti. - Luft–Vatten
Registrering i Stand By Me ger 3 års fullständig garanti. För att förlänga till 5 års måste en Service Check utföras.***
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Trodde det handlade om luft/luft värmepump men ser nu att det är bergvärme och dom kanske har andra förutsättningar när det gäller villkor för garantier.13th Marine skrev:
Jag har en Altherma Geo 3, eller närmare bestämt en EGSAX10DA9W2.
Den är 2.5år gammal och jag servar den själv då jag inte tycker såna priser är rimliga, så pengarna är redan sparade 😉
Hittade bara garantivillkoren för Arctic, men där står det att underhåll och service ska utföras enligt tillverkarens anvisning.
Normalt - ja. Rimligt - nej.Hannuse skrev:
För många år sedan jobbade jag med att prångla på kunderna service avtal och texterna var formulerade på ett sådant vis så att om inte kunden valde att avtala stod dom utan möjlighet till hjälp mär dom kanske behövde det. Dom betalade dyrt för avtalet men var likväl inte speciellt skyddade. För företaget var det lysande affärer. Som kund gäller det att vara mycket kompetent i tolkning av avtals texter.
Uppenbart att vi tolkar innebörden av ordet "service" olika.
Givetvis måste man hålla eventuella filter rena, kolla igenom loggen och driftstatus emellanåt, se att avfrostningen fungerar, göra en visuell kontroll att man inte ser några skador och liknande.
För mig är det inte service, utan enkla förvaltningsåtgärder som varje husägare kan klara själv.
Givetvis måste man hålla eventuella filter rena, kolla igenom loggen och driftstatus emellanåt, se att avfrostningen fungerar, göra en visuell kontroll att man inte ser några skador och liknande.
För mig är det inte service, utan enkla förvaltningsåtgärder som varje husägare kan klara själv.
Ja, garanti är frivilligt men om det är speciella villkor som krävs så ska dessa framgå tydligt.Alfredo skrev:
Hade jag varit TS hade jag gått tillbaka i historien för att se om det framgår tydligt och om nej - då kräva avhjälpande av problemet med hänvisning till garantin som det står på kvittot.
TS - Har du kvar kvitto och dokumentation så vi kan få klarhet?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Nu handlar det i och för sig vad som krävs för att eventuella garantier ska gälla fullt ut och inte vad dom flesta grejar själv.M MagHam skrev:Uppenbart att vi tolkar innebörden av ordet "service" olika.
Precis som med bilen kan många byta olja och filter själva men man är ändå tvungen att låta en auktoriserad verkstad fixa det, köper man en begagnad bil utan garantier kvar så kan man göra det själv men sällsynt att man köper en begagagnad luftvärmepump.
Vill man slippa eventuella ”servicearbeten” och behålla garantier får man köpa en produkt utan en massa krav.
Vet man om servicekrav så får man gilla läget om man ändå köpt produkten.
Ja, jag vet (har följt hela tråden).C Comfort Thomas skrev:Nu handlar det i och för sig vad som krävs för att eventuella garantier ska gälla fullt ut och inte vad dom flesta grejar själv.
Precis som med bilen kan många byta olja och filter själva men man är ändå tvungen att låta en auktoriserad verkstad fixa det, köper man en begagnad bil utan garantier kvar så kan man göra det själv men sällsynt att man köper en begagagnad luftvärmepump.
Vill man slippa eventuella ”servicearbeten” och behålla garantier får man köpa en produkt utan en massa krav.
Vet man om servicekrav så får man gilla läget om man ändå köpt produkten.
Var mer ett inlägg om vad begreppet "service" innebär, och hur olika vi tolkar det.
Efter att jag nyligen fått problem med min Samsung LLVP fick jag veta att försäkringsbolaget skriver av pumpen med 15% per påbörjat år efter år 2, så när pumpen är 2 år och 1 dag gammal skrivs den ner med 15%, Min pump som är 5 år och 1 månad (inne på sitt sjätte år) skrivs således av med 60% och dom ersätter max 40% av reparations/byteskostnad. I teorin så får man då max 10% ersättning år 9, men i praktiken lär det ju vara noll redan år 7 eftersom självrisken också ska dras av (typ 2500 kr tror jag det var).B Birgitta11 skrev:Vi har en frånluftsvärmepump, som kostar ca 130.000 inkl installation. Efter 10 år avskriver alla de försäkringsbolag, vi undersökt, alla frånluftsvärmepumpar. Tack vare att service gjorts kontinuerligt och tilläggsförsäkring (dyr) hos Arctic, fick vi ersättning för hela reparationskostnaden på ca 12.000, då vår 11-åriga pump inte värmde vattnet.
I mitt fall, efter att ha kollat med några servicebolag så verkar dom vilja ha ca 4000 kr för att komma ut och felsöka, sen ska dom beställa delar och sen ska dom komma ut en gång till á ca 4000 kr för att reparera. Sen tillkommer reservdel(ar). Gissnngsvis får jag räkna med 10 kkr, varav försäkringsbolaget max ersätter 4kkr minus självrisk, så den totala ersättningen jag får blir då ca 1500 kr.
Som någon annan skrev i tråden. Luft/luftvärmepumpar verkar ha blivit slit och släng nu. Jag kan inte förstå varför jag skulle köpa något annat än billigast möjliga typ Qlima nästa gång. Att räkna hem en värmepumpsinstallation för 30+ kkr på 6 år är ju rätt tufft om den dessutom ska "servas" för 3-4 kkr var eller vartannat år.
Redigerat:
Fast jag tycker det är rimligt att man inte får ersättning från sitt försäkringsbolag, varför ska kundkollektivet betala för tillverkarnas dåliga kvalité?
Hemförsäkring ska vara för oförutsedda händelser, inte värmepumpar som lägger av utanför tillverkarens garanti. Det blir bara ett sätt att dölja vilka tillverkare som är bra respektive dåliga, och därmed ge de dåliga möjlighet till högre vinst på försäkringskollektivets bekostnad.
Hemförsäkring ska vara för oförutsedda händelser, inte värmepumpar som lägger av utanför tillverkarens garanti. Det blir bara ett sätt att dölja vilka tillverkare som är bra respektive dåliga, och därmed ge de dåliga möjlighet till högre vinst på försäkringskollektivets bekostnad.
Ja det är spännande. Vår Mitsubishi Ecodan har 5 års garanti och mig veterligen inget krav på service. Vad innebär service? Jag brukar rensa filtret i innedelen och lamellerna på utedelen inför varje säsong.13th Marine skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 616 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 616 inlägg
Verkar helt otroligt att fyrvägsventilen ska lägga av efter knappt 5 år!?H Husbonde skrev:
Det var fyrvägsventilen som "knäckte" min gamla Panasonic E9, men då hade den kört utan problem i 16 år. Har aldrig servat någon av mina LLVP, förutom seriös rengöring som jag fixar själv. Som redan påpekats, svårt att räkna hem en service varje/vart annat år på typ 4K
@Comfort Thomas
Du som är i branschen, är det vanligt att fyrvägsventilen kroknar efter 5 år?
Jag har själv en Mitsubishi FH25 från 2019, har inte haft några problem med den, är lika robust och pålitlig som en gammal Volvo B18, bara att hoppas att fyrvägsventilen inte ställer till något nu 🤔
Det är ju standard inom bilbranschen med, vagnskadan täcker när verkstaden är för okunnig för att felsöka korrekt. Kollega hade sin bil på verkstad i över tre månader pga en trasig gaspedal, dom bytte det mesta utan framgång, massa EGR grejer osv. Försäkringsbolaget tog hela notan utan problem, flertalet bytta delar i onödan.A ajn82 skrev:Fast jag tycker det är rimligt att man inte får ersättning från sitt försäkringsbolag, varför ska kundkollektivet betala för tillverkarnas dåliga kvalité?