Jag köpte en ny luftvärmepump på våren 2021. Den kostade mig drygt 20000 kr plus installation. Nu har den börjat stänga av sig med jämna mellanrum, framför allt när det är kallt ute. Felkoden säger att det är "problem med fyrvägsventil i utedel". Kontaktade firman som jag köpte den av och de vill byta hela utedelen till en kostnad av 13000 kr plus arbetskostnad. Jag har inte gjort service på den, och därmed menar de att garantin inte gäller. Serviceintervallet är 1-3 år (om jag minns rätt). När jag sade att jag tyckte att en luftvärmepump för 20000 borde hålla i mer än 4 år, oavsett service, höll de förstås med. Han sade att han skulle undersöka möjligheter och sen höra av sig. Det här var några veckor sedan men de har inte hört av sig. (Pumpen fungerade felfritt efter det tack vare mildväder, och dessutom var det mycket annat just då, vilket gjorde att jag inte jagade dem. Men när det blev kallare började problemen igen. Så tanken är att ringa dem när helgerna är över.)

Är det rimligt att en luftvärmepump för över 20000 kr inte håller mer än 4 år även om den inte får service? Om de nu vidhåller att de inte vill ersätta utedelen, vad är det bästa att göra?

RoTe
Det är väl ungefär som för vitvaror numera, fem år får man räkna med att dom håller.

• Gilla
  • Ledsen
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Trist. Men ja rätt ofta så finns det ju något finstilt som säger att service krav för att vissa garantier ska gälla.

Men kanske dags att försöka hitta en firma som reparerar saker. Det som de föreslår är ju i princip en nyinstallation av utedelen. Men tips är ju att googla och kolla YouTube etc för det felet. Så kanske du får en uppfattning om det är lätt/svårt att reparera. Är det inne i kölddelen så ska det ju tömmas etc och då kanske det ändå springer iväg i kostnad

• Gilla
Z78 och 1 till
  • Laddar…
Exakt vad skall man serva i en luftvärmepump? Exakt ingenting. Rengöra filter i innedelen är vad som behöver göras.
På en service går de inte igenom några komponenter, är bara båg för att lura kunder på pengar.

• Gilla
masken10 och 42 till
  • Laddar…
Men är en solenoidventil trasig så byter man den väl? (Eller slår på den med en hammare tills den börjar funka igen.)

• Gilla
leifberggren och 6 till
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Exakt vad skall man serva i en luftvärmepump? Exakt ingenting. Rengöra filter i innedelen är vad som behöver göras.
På en service går de inte igenom några komponenter, är bara båg för att lura kunder på pengar.
Håller med....till viss del.
Den förlängda garantin ska ju betalas, det blir liksom en kollektiv försäkring.
Har gjort service på båda mina pumpar, och det dom gjorde var att plocka isär det som gick på innerdelen, och tvätta delarna.
Trevlig kille som visade lite trix hur man plockar isär den utan att ta sönder plastdelar.

Men sedan så gick fyrvägsventilen sönder efter knappt fyra år.
Tydligen ett helsike att byta den, så det blev ny utedel på förlängda garantin.
Har även fått båda fläktmotorerna på innerdelarna utbytta på den garantin.
Så, visst är det ett sätt att tjäna extra pengar från oss kunder.
Vissa förlorar, andra vinner.....och just nu känner jag mig som en vinnare.

Men håller med, vad ska egentligen servas?
Som du säger är det filter, men såg även att fläkttrumman mådde bra av att rengöras.

• Gilla
Bernt Ö97 och 3 till
  • Laddar…
P
Har en samsung luftluftvärmepump i stugan som gick 5 år och 4 månader.. också en pump som sades vara i topskiktet av vad som fanns att köpa och kostade en bit över 20 plus montering..

Pratade med både säljare och firman som monterade...

Garantin är slut fick pris på ny pump... felkoden den sätter tyder på att den är tom på gas... men ingen ordentlig felsökning har utförts ... ännu..

Service på luftluft värmepumpar är ju bara rengöring av filter och fläktar.. Det kan ju många utföra själva och man behöver inte bara expert på just det märket på pump.. så det är mest svepskäl men grundar sig väl i att det är svårt för att inte säga omöjligt att tvinga fram en reparation på garanti utan den blir "frivillig" eller ja om inte kunden kan bevisa nåt men det är ju nära omöjligt...

Sanningen att säga är väl dom flesta som håller på med dessa luftvärmepumpar inte några större snillen och inga mekaniker / reparatörer utan det är mest lönsamt att byta stora enheter helst hela utedelar till stora kostnader och det är där bäst vinst på materialet ligger...

• Gilla
Håessge och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Jag hade hoppats att någon kunde visa till en relevant paragraf i "Lagen om garanti på luftburna värmesystem" eller liknande som jag kunde hänvisa till i nästa samtal med företaget. Men jag får väl ringa dem och se vad de kan erbjuda. Att betala 13000 plus arbete för en ny utedel är inte aktuellt. Då köper jag hellre en ny luftvärmepump av deras konkurrenter. Och sen bittert betala för service vartannat år eller så. Eftersom huset i övrigt värms upp av direktverkande el är det ändå ett billigt alternativ.

DonPablo DonPablo skrev:
Helt enig med dig, har själv chansat och låtit bli service men på vår lvvp. Nu är den snart 10 år så chansningen verkar bära sig. Rengör själv och tömmer filtret etc.

Men tyvärr är det ju deras affärsmodell

• Gilla
Leif So och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
H Husbonde skrev:
Jag hade hoppats att någon kunde visa till en relevant paragraf i "Lagen om garanti på luftburna värmesystem" eller liknande som jag kunde hänvisa till i nästa samtal med företaget.
Garanti är ett frivilligt åtagande från ett företag. Reklamationsrätt är lagstadgad, men 3 år har ju passerat.

Garantin kan innehålla krav på service etc, även om man kan tycka servicen är meningslös så kan det vara ett krav som företaget ställer för att den ska gälla. Sen har jag full förståelse för att det är surt att saker går sönder så snabbt.

• Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
Har du en hemförsäkring kan det kanske finnas en möjlighet till ersättning den vägen.

• Gilla
Mikael Einarsson och 10 till
  • Laddar…
H Husbonde skrev:
Tack för svar! Jag hade hoppats att någon kunde visa till en relevant paragraf i "Lagen om garanti på luftburna värmesystem" eller liknande som jag kunde hänvisa till i nästa samtal med företaget. Men jag får väl ringa dem och se vad de kan erbjuda. Att betala 13000 plus arbete för en ny utedel är inte aktuellt. Då köper jag hellre en ny luftvärmepump av deras konkurrenter. Och sen bittert betala för service vartannat år eller så. Eftersom huset i övrigt värms upp av direktverkande el är det ändå ett billigt alternativ.
Jag hade börjat med att du kontaktar din hemförsäkring och se om de kan hjälpa dig med reparationskostnaden. Många som glömmer nyttja hemförsäkringen på sådana här saker, brukar sällan vara något bekymmer, bara du får in underlag från reparatören.

• Gilla
Fideliox och 4 till
  • Laddar…
S
DonPablo DonPablo skrev:
Exakt, och denna "service" kan dessutom göra att pumpen aldrig ens hinner löna sig beroende på hur ofta installatören planerar att blåsa sina kunder, 1-3 års intervall har jag sett.

• Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
Som sagt detta borde du kunna ta på hemförsäkringen.

• Gilla
Bjerrod och 2 till
  • Laddar…
Man skulle ju ändå önska att de kunde visa på vilket sätt en service skulle förhindrat problemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.