33 535 läst ·
204 svar
34k läst
204 svar
Luftvärmepump krånglar - ersätts inte pga utebliven service
Du har en poäng där! När den tex sitter i vardagsrummet behöver innedelen kanske rengöras innan begravningen av vpreturen skrev:
Men sen är det att vissa tillverkare kräver detta och finns inte detta blir det installatören som får betala garantin. Där jag jobbar har vi ordnat det åt kund men från vissa märken har vi inte fått betalt trots service.(Jag kommer inte outa dem trots att jag hatar dem). Blir fel med reklam!
Helt rätt!Alfredo skrev:
Jag kör även motorcyklar från Yamaha, och bilar från Toyota- samma sak där.
Jag kan serva själv, men vill man åtnjuta det extra försäkringen från leverantören…då får man foga sig till villkoren.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Köper man ny bil så har åtmindstånde jag fått besked om serviceintervaller och eventuella servicepaket som man kan köpa för att komma lite billigare undan.13th Marine skrev:
Förutsättningar för garantier måste framgå betydligt klarare än att hitta dom på sidan 99 i manualen.
Naturligtvis måste villkoren för en garanti presenteras i samband med att någon erbjuder en garanti. En garanti är som sagt ingen självklarhet utan ett helt frivilligt erbjudande från en säljare/tillverkare.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ibland är försäkringar bra och ibland inte, på luft/luft är det väldigt tveksamt men beror på kostnaden.B Birgitta11 skrev:
Ett alternativ om premien är dyr är att istället lägga undan en slant varje månad motsvarande försäkringskostnader som en buffert för eventuella framtida kostnader.
Snarlikt som många husägare gör för att ha en buffert när något på huset behöver repareras framöver.
Vart man än går och köper något så tjatas det om dessa försäkringar 😎
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Mest förvånad över inlägget om att Daikin skulle ha servicekrav för det tror jag inte förekommit tidigare och borde rimligen ha nämnts i åtskilliga trådar om det nu skulle stämma.Alfredo skrev:
Enklast som kund är att maila Daikin och kolla vad som gäller om man vill vara säker.
Är det inga servicekrav men deras återförsäljare kräver det på egen hand så är det lite fult gjort minst sagt!
Vilken Bergvärme är det som du har? När du köpte Bergvärmen så garantiregistrerades den i det som heter Stand by me och som du borde ha fått tillgång till. Du borde även ha fått garantivilkoren för vad som gäller. Och i mina garantivilkor står det inget om detta. Vore nog inte så dumt om du tar och ringer eller mailar till Daikin och får svar om detta. Daikins Bergvärme är en sluten krets med endast smuts och eventuellt magnetit filter på vatten sidan som behöver kontrolleras/rengöras typ 1 gång om året i övrigt så finns det inget en service tekniker kan göra för att "serva" den. (Sen kan man motionera säkerhetsventiler och kontrollera expansionskärl men det är fortfarande sånt man kan göra själv men oavsett så dessa grejer tar 15min att kolla säg 30min om du ska ta loss fronten och ockulärbesikta inne i maskinen men du ser exempelvis på manometern om den tappar tryck. Eller på nivåkärlet på "kalla" sidan. Om det mot all förmodan skulle läcka på köldmediesidan så larmar den så småningom för köldmediebrist och visst teknikern skulle kunna upptäcka det tidigare. Men du lär upptäcka det på avikande elräkning innan. Säger bara detta för att du inte ska behöva betala 3000kr om året för något som inte stämmer enligt garantivillkoren så ring Daikin och dubbelkolla. Troligtvis sparar du 3000kr på det samtalet 😉 ha det gott13th Marine skrev:
Redigerat:
Den enda service som kan utföras på en luftvärmepump är rengöring av filter och kondensor i innedelen och att hålla förångaren i utedelen fri från löv och smuts. Fyrvägsventilen kan man inte utföra någon "service på"H Husbonde skrev:Jag köpte en ny luftvärmepump på våren 2021. Den kostade mig drygt 20000 kr plus installation. Nu har den börjat stänga av sig med jämna mellanrum, framför allt när det är kallt ute. Felkoden säger att det är "problem med fyrvägsventil i utedel". Kontaktade firman som jag köpte den av och de vill byta hela utedelen till en kostnad av 13000 kr plus arbetskostnad. Jag har inte gjort service på den, och därmed menar de att garantin inte gäller. Serviceintervallet är 1-3 år (om jag minns rätt). När jag sade att jag tyckte att en luftvärmepump för 20000 borde hålla i mer än 4 år, oavsett service, höll de förstås med. Han sade att han skulle undersöka möjligheter och sen höra av sig. Det här var några veckor sedan men de har inte hört av sig. (Pumpen fungerade felfritt efter det tack vare mildväder, och dessutom var det mycket annat just då, vilket gjorde att jag inte jagade dem. Men när det blev kallare började problemen igen. Så tanken är att ringa dem när helgerna är över.)
Är det rimligt att en luftvärmepump för över 20000 kr inte håller mer än 4 år även om den inte får service? Om de nu vidhåller att de inte vill ersätta utedelen, vad är det bästa att göra?