P Pär Karlsson skrev:
Jag fick min llvp installerad av en polare som är kyltekniker, hans tips till att dessa llvp ska hålla längre, det är att aldrig ha värme alt kyla på auto, utan antingen värmer den (läge värme) eller så kyler den (läge kyla) för har man på värme, så tänder man kamin, lagar mycket mat, får gäster..... eller eldar i parkettgolvet, men ni fattar, då kommer den ju börja kyla, eftersom det är för varmt, har man det ena eller andra, så flyttas fyrvägsventilen ett fåtal gånger.
llvp jag hade innan denna gick 4-vägsventilen "sönder" då fick jag tips att värma "lite snabbt" på ventilen..... jag var skeptisk, vissa gaser (alla?) är ju brandfarliga, men jag fick den att växla över, och ha på värme tills nya installerades... för saker går ju bara sönder på vintern...
kör min mitsubishi på auto sedan 2005 , den går alla dagar 24/7/365, bytt fläktmotorns lager en gång
räknar med att den håller lika länge till.
så det om autoläget är bara bullshit i alla fall på kvalitets pumpar
autoläget ger en rejäl komforthöjning.

Sen att de flesta säger att service inte behövs är galet beroende på vart vp sitter. Sitter innedelen vid entredörren brukar den vara helt fullproppad med damm även om kund gör rent filtren men finns undantag där några tillverkare har tätare filter. Efter ca 2 år brukar de vara så smutsiga att man får ett varierande luftljud om man ställer upp fläkten då luft sugs från kanterna då kondensorn är så tät. Men för att kolla behovet av en rengöring så kan man ta loss filtren och lysa med en ficklampa mot lamellerna. Man kan även lysa mot fläkthjulet som brukar se ut som en smuts/mögelbomb.
Var ett tag sedan jag gjorde dessa jobb men brukade tvätta kondensorn med rengöringsmedel och ångtvätt samt plocka ut fläkthjul samt duscha det i i duschen.
Alla kunder vart helt ställda hur mycket skit som kom ut. De som servar nu för tiden kanske inte gör det?

Finns en värre placering och det är en låg placering mellan våningsplan i trappan särskilt om man sover på övervåningen.

E Emanuel01 skrev:
Sen att de flesta säger att service inte behövs är galet beroende på vart vp sitter. Sitter innedelen vid entredörren brukar den vara helt fullproppad med damm även om kund gör rent filtren men finns undantag där några tillverkare har tätare filter. Efter ca 2 år brukar de vara så smutsiga att man får ett varierande luftljud om man ställer upp fläkten då luft sugs från kanterna då kondensorn är så tät. Men för att kolla behovet av en rengöring så kan man ta loss filtren och lysa med en ficklampa mot lamellerna. Man kan även lysa mot fläkthjulet som brukar se ut som en smuts/mögelbomb.
Var ett tag sedan jag gjorde dessa jobb men brukade tvätta kondensorn med rengöringsmedel och ångtvätt samt plocka ut fläkthjul samt duscha det i i duschen.
Alla kunder vart helt ställda hur mycket skit som kom ut. De som servar nu för tiden kanske inte gör det?
Jo gör detta ofta-om det behövs!
Det stora problemet är alla som åker runt och tar lättförtjänta peningar när det inte behövs rengöring

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H Husbonde skrev:
Jag köpte en ny luftvärmepump på våren 2021. Den kostade mig drygt 20000 kr plus installation. Nu har den börjat stänga av sig med jämna mellanrum, framför allt när det är kallt ute. Felkoden säger att det är "problem med fyrvägsventil i utedel". Kontaktade firman som jag köpte den av och de vill byta hela utedelen till en kostnad av 13000 kr plus arbetskostnad. Jag har inte gjort service på den, och därmed menar de att garantin inte gäller. Serviceintervallet är 1-3 år (om jag minns rätt). När jag sade att jag tyckte att en luftvärmepump för 20000 borde hålla i mer än 4 år, oavsett service, höll de förstås med. Han sade att han skulle undersöka möjligheter och sen höra av sig. Det här var några veckor sedan men de har inte hört av sig. (Pumpen fungerade felfritt efter det tack vare mildväder, och dessutom var det mycket annat just då, vilket gjorde att jag inte jagade dem. Men när det blev kallare började problemen igen. Så tanken är att ringa dem när helgerna är över.)

Är det rimligt att en luftvärmepump för över 20000 kr inte håller mer än 4 år även om den inte får service? Om de nu vidhåller att de inte vill ersätta utedelen, vad är det bästa att göra?
Vi har en frånluftsvärmepump, som kostar ca 130.000 inkl installation. Efter 10 år avskriver alla de försäkringsbolag, vi undersökt, alla frånluftsvärmepumpar. Tack vare att service gjorts kontinuerligt och tilläggsförsäkring (dyr) hos Arctic, fick vi ersättning för hela reparationskostnaden på ca 12.000, då vår 11-åriga pump inte värmde vattnet.

returen returen skrev:
kör min mitsubishi på auto sedan 2005 , den går alla dagar 24/7/365, bytt fläktmotorns lager en gång
räknar med att den håller lika länge till.
så det om autoläget är bara bullshit i alla fall på kvalitets pumpar
autoläget ger en rejäl komforthöjning.
Beror snarare på vad man själv vill uppnå och undvika.
Har man tex kamin för att man vill ha värme/varmare så är autoläget ingen höjdare om/när den börjar kyla.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
B Birgitta11 skrev:
Vi har en frånluftsvärmepump, som kostar ca 130.000 inkl installation. Efter 10 år avskriver alla de försäkringsbolag, vi undersökt, alla frånluftsvärmepumpar. Tack vare att service gjorts kontinuerligt och tilläggsförsäkring (dyr) hos Arctic, fick vi ersättning för hela reparationskostnaden på ca 12.000, då vår 11-åriga pump inte värmde vattnet.
Hur mycket har service och försäkring kostat under åren jämfört med reparationskostnaderna ?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Så om jag tolkar dig rätt så menar du att tillverkaren inte kan ställa detta krav för att deras garanti ska gälla?
Helt rätt. Det är bisarrt att kräva en ”service” för att garanti ska gälla när teknikern ifråga dammsuger filter och rengör utedelen.

Så jag hade inte accepterat det som krav som konsument.

Svårt att ställa krav efter köpet, men känns som något byggahus borde göra en artikel om och jämföra det olika tillverkarnas villkor, även jämföra kostnaden över tid för deras service

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Svårt att ställa krav efter köpet, men känns som något byggahus borde göra en artikel om och jämföra det olika tillverkarnas villkor, även jämföra kostnaden över tid för deras service
Beror på.

Har kravet på service varit tydligt vid köptillfället? Står det på kvittot eller på ett medföljande blad med finstilt?

Att komma med kravet genom att peka till tillverkarens hemsida efter köpet, när kunden har fått problem, tror jag företaget har svårt att få igenom.

Om det inte varit tydligt vid köpet för konsumenten så hade jag anmält det till ARN för att få det testat.

F Festlund skrev:
Helt rätt. Det är bisarrt att kräva en ”service” för att garanti ska gälla när teknikern ifråga dammsuger filter och rengör utedelen.

Så jag hade inte accepterat det som krav som konsument.
Gäller att hålla koll men inte alltid så lätt då det kan stå väldigt finstilt .

13th Marine 13th Marine skrev:
Vi köpte en BVP från Daikin, tydligen vill den ha årlig service å 3000kr för att garantin ska gälla fick jag reda på ett år efter köp...

Jävligt bra timpeng för att kolla någon manometer samt rensa ett litet filter, tar mig 5min att göra det själv...
Då blir du blåst av installatören. Jag har en Daikin bergvärmepump och har inget krav på service på den.det är 3 års garanti på den sen är det en 3 års "trygghetsförsäkring" från Artic som kickar in.

T toyboy skrev:
Då blir du blåst av installatören. Jag har en Daikin bergvärmepump och har inget krav på service på den.det är 3 års garanti på den sen är det en 3 års "trygghetsförsäkring" från Artic som kickar in.
Sida 99 i manualen under underhåll och service står det att installatören måste utföra underhåll varje år.
Arctics villkor vill jag minnas står det att service ska utföras enligt tillverkarens anvisningar för att försäkringen ska gälla.

13th Marine 13th Marine skrev:
Sida 99 i manualen under underhåll och service står det att installatören måste utföra underhåll varje år.
Arctics villkor vill jag minnas står det att service ska utföras enligt tillverkarens anvisningar för att försäkringen ska gälla.
Står det även om det inte sker så är garantin förbrukad?
Borde rimligen framgå på annat ställe att det är servicekrav varje år för att garantin ska gälla för ingen har en manual att gå igenom innan köpet !

C Comfort Thomas skrev:
Står det även om det inte sker så är garantin förbrukad?
Borde rimligen framgå på annat ställe att det är servicekrav varje år för att garantin ska gälla för ingen har en manual att gå igenom innan köpet !
Har inte lusläst manualen, får göra det vid tillfälle.
Men tittar man på bilvärlden så är det nog få märken som går med på garantiärenden om man inte servat enligt anvisning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.