Hej, mina gamla föräldrar har problem med uppvärmningen i sin 25 år gamla villa. Enplans, öppen planlösning. Värme genom golvvärme. Har läst lite och verkar ju som att en luftvärmepump kan vara en bra lösning istället för att köpa en ny panna för ca 100 000 kr (pengar som inte finns). Vad ungefär kan vi landa på i kostnad? Är 25 000 rimligt? Ingår varmvattenberedare då? Kommer troligen bli ett bidrag/julklapp…

surris
P Paula södra Gbg skrev:
Hej, mina gamla föräldrar har problem med uppvärmningen i sin 25 år gamla villa. Enplans, öppen planlösning. Värme genom golvvärme. Har läst lite och verkar ju som att en luftvärmepump kan vara en bra lösning istället för att köpa en ny panna för ca 100 000 kr (pengar som inte finns). Vad ungefär kan vi landa på i kostnad? Är 25 000 rimligt? Ingår varmvattenberedare då? Kommer troligen bli ett bidrag/julklapp…
Vad är det för uppvärmning nu? och vad är det för problem? om du pratar om en luft/luftvärmepump så kan inte den värma något varmvatten. Sen behövs en öppen planlösning för att en luft/luftvärmepump ska fungera bra.

Känns inte som en bra lösning att investera i en luft/luftvärmepump när det finns ett fungerande vattenburet system?

surris surris skrev:
Vad är det för uppvärmning nu? och vad är det för problem? om du pratar om en luft/luftvärmepump så kan inte den värma något varmvatten. Sen behövs en öppen planlösning för att en luft/luftvärmepump ska fungera bra.

Känns inte som en bra lösning att investera i en luft/luftvärmepump när det finns ett fungerande vattenburet system?
Huset har öppen planlösning, så det bör funka. Jag vet inte exakt vad det är för uppvärmning - de har golvvärme överallt och en ”panna” i tvättstugan, men den är ca 25 år gammal… Problemet är att den inte kommer upp i temperatur när det är kallt ute. Tänker du att det är bättre att satsa på att lägga pengar på att renovera befintlig panna?

Redigerat:
surris
P Paula södra Gbg skrev:
Huset har öppen planlösning, så det bör funka. Jag vet inte exakt vad det är för uppvärmning - de har golvvärme överallt och en ”panna” i tvättstugan, men den är ca 25 år gammal… Problemet är att den inte kommer upp i temperatur när det är kallt ute
Okej, om man vill hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt så kan det vara bra att ta ut en tekniker som får kolla över "pannan" och konstatera eventuella fel. Det finns ju en begränsning i vilken temperatur som kan skickas ut i golvvärmesystemet också. Klarar den av att producera tappvarmvatten?

surris surris skrev:
Okej, om man vill hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt så kan det vara bra att ta ut en tekniker som får kolla över "pannan" och konstatera eventuella fel. Det finns ju en begränsning i vilken temperatur som kan skickas ut i golvvärmesystemet också. Klarar den av att producera tappvarmvatten?
Tack för dina svar! Ja varmvattnet funkar. Det kommer en elektriker/tekniker idag och tittar på det. Min oro är att det ska kosta orimliga pengar för de gamla pensionärerna… Men du tänker att vi i första hand ska satsa på att renovera befintliga pannan (om det går!)?

surris
P Paula södra Gbg skrev:
Tack för dina svar! Ja varmvattnet funkar. Det kommer en elektriker/tekniker idag och tittar på det. Min oro är att det ska kosta orimliga pengar för de gamla pensionärerna… Men du tänker att vi i första hand ska satsa på att renovera befintliga pannan (om det går!)?
Jag tycker det är lite dumt att sätta dit en luft/luftvärmepump när man har ett vattenburet system. Sen har jag full respekt för eventuella ekonomiska begränsningar.

Utan att veta vad det är för panna vi pratar om så känns det som att den borde kunna producera värme till värmesystemet om den klarar att göra varmvatten. Tänk på att maxtemp golvvärme ligger runt 45 grader.

Det kan ju även vara så att det räcker med att ändra reglerkurvan, flöden eller cirkulationspump för att få ut mer värme i huset.

• Gilla
nissebrun och 1 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Jag tycker det är lite dumt att sätta dit en luft/luftvärmepump när man har ett vattenburet system. Sen har jag full respekt för eventuella ekonomiska begränsningar.

Utan att veta vad det är för panna vi pratar om så känns det som att den borde kunna producera värme till värmesystemet om den klarar att göra varmvatten. Tänk på att maxtemp golvvärme ligger runt 45 grader.

Det kan ju även vara så att det räcker med att ändra reglerkurvan, flöden eller cirkulationspump för att få ut mer värme i huset.
Tack! Jag tar med dina inspel när jag träffar de gamla 🙏

surris
P Paula södra Gbg skrev:
Tack! Jag tar med dina inspel när jag träffar de gamla 🙏
Ta gärna någon bild på "pannan" så blir det lättare för forumet att ge bra svar :)

• Gilla
Paula södra Gbg
  • Laddar…
Men det har fungerat bra i 25 år alltså, det är först nu som temperaturen upplevs för låg?
Är det en "elpanna" så är de ju inte så dyra att köpa nya, typ 50tkr. En värmepump är ju dyrare. Men håller med ovanstående, det känns inte som någon bra lösning med en luft/luft som ersättning för den befintliga vattenburna värmen. Men steg ett är nog att ta reda på vad det är för panna/värmepump och vad som är fel på den (eller om felet är någon annanstans i värmesystemet) innan man kan säga något mer.
Julklappen på 25 tkr kanske kan bli ett bidrag till en ny panna/värmepump? Hade hellre lånat pengar till resterande del än köpt en luft/luft.

• Gilla
Paula södra Gbg
  • Laddar…
Fixar i eftermiddag
surris surris skrev:
Ta gärna någon bild på "pannan" så blir det lättare för forumet att ge bra svar :)
😊

P Paula södra Gbg skrev:
Huset har öppen planlösning, så det bör funka. Jag vet inte exakt vad det är för uppvärmning - de har golvvärme överallt och en ”panna” i tvättstugan, men den är ca 25 år gammal… Problemet är att den inte kommer upp i temperatur när det är kallt ute. Tänker du att det är bättre att satsa på att lägga pengar på att renovera befintlig panna?
Skulle gissa på att "pannan" är en frånluftsvärmepump. Då går den på övertid.

Antingen går den typ hela tiden på elpatron, eller så har någon spärrat ett/flera effektsteg för att inte förbruka så mycket el.

• Gilla
surris
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Skulle gissa på att "pannan" är en frånluftsvärmepump. Då går den på övertid.

Antingen går den typ hela tiden på elpatron, eller så har någon spärrat ett/flera effektsteg för att inte förbruka så mycket el.
Ok, jag vet som sagt inte exakt. Om det är det, vad blir din rekommendation?

Är "pannan" slut och det finns vattenburen värme så finns det egentligen bara ett alternativ, det är byta "pannan" till någon typ av x-vattenvärmepump. Finns det inga pengar på konto så är det lån som gäller.

Ja, det kan finnas olika orsaker till att "man" inte vill/kan ta lån.

Om ”pannan” klarar att producera varmvatten men det inte kommer någon golvvärme så skulle jag börja med att titta på golvvärmen så det inte är något fel där. Cirkulationen eller något annat. Kommer det fram/ut varmvatten till golvvärmen ?

P Paula södra Gbg skrev:
Fixar i eftermiddag

😊
Hur blir det med bilderna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.