Lite väl mkt är det för några pumpar... den banken kan hålla nästan 20kWh....,, men får man dem gratis så why not...., men för "vanliga" avbrott räcker nog en eller två vanliga bilbatterier på 60-120 Ah 12V för de flesta ... (Dvs en tiondel av den där mastodontbackupen)...

Göran.W
Jag gav bara 1000kr för batterier + ställningar så det var inte mycket att fundera på.
Nu kan jag ju koppla på mer belastning om jag vill med utan att vara rädd att få brist på ström

PST skrev:
Lite väl mkt är det för några pumpar... den banken kan hålla nästan 20kWh....,, men får man dem gratis så why not...., men för "vanliga" avbrott räcker nog en eller två vanliga bilbatterier på 60-120 Ah 12V för de flesta ... (Dvs en tiondel av den där mastodontbackupen)...
Om man bara räknar med ett enda eller några enstaka (längre) avbrott per batterilivslängd så är bilbatterier kanske okej, men om de ska orka laddas ur flera gånger så kör på "husvagns/båtbatterier" istället!

Göran.W
Vanliga bil batteri håller länge om dom bara använd vid ström avbrott.
Har själv haft bil batteri till en ups och dom ca halva kapciteten kvar efter 5 år och då var dom begagnade från början.

Helst vill man ha sk fritidsbatteri i en ups. Startbatterierna (vanliga bilbatterierna) tål inte mer än några få djupurladdning.

Kör man på tex Globals gula fritidsbatteri är de på ca 75Ah, 12V, Efter en 12->230V och alla förluster på vägen tror jag man ska vara glad om man får ut mer än 800Wh, alltså en 200W last kontinuerligt i 4h.
4h utan el kyler inte ut huset så mycket (självklart beroende på utetemp och isolering, vi hade nyligen ett i 13h och +3, det var fortfarande "varmt" inne när elen kom tillbaka)
Så ska man köra batteri gäller antingen att det inte är kontinuerliga belastningar, eller så får man ha en rejäl batteribank. Batteri till färskvattenpumpen och en vedkamin inne är nog det man klarar sig längst på.

Göran.W
Fritidsbatteri är självklart bäst för vanliga bil batteri klarar inte mer än ca 30-50 djup urladdningar.
Men hur många gånger per år djup urladas dom igentligen 3-4ggr kanske och då blir det igentligen inget problem att använda sk start batteri.
Det är nästan viktigare att underhålls ladda dom med rätt spänning
Jag brukar hålla 13,6 volt

Om man räknar med längre avbrott så kan det kanske vara värt att "offra" visst slitage på cirkulationspumpen och koppla så att shuntstyrningen tvångsstyrs till maxläget och värmen regleras genom att cirkulationspumpen slås av/på av en termostat med såpass stor hysteres att av/på inte sker alltför ofta.

Med en "hembyggd" UPS så kan man dessutom - åtminstone med mekaniska termostater för on/off-styrning av cirkpump och pelletsbrännare - se till att invertern som skapar 230V AC från batterispänning är helt avstängd när ingen belastning vill ha någon ström.

Tack för alla inlägg! Vattenpumpen visar sig mycket riktigt vara en saftig trefasrackare, så jag skippar den. Strömavbrotten kommer när det blåser, så YR.no kan hjälpa mig att tappa upp dricksvatten i dunkar i förväg. :) Och det andra man vill ha vatten till - att spola på muggen - kan ju en regnvattentunna hjälpa bra med.

Det blir ju dessutom enklare - pelletsbrännaren har ju redan apparatsladd, så jag behöver endast få cirkpumpen inkopplad med stickpropp för att så att säga vara hemma med inkopplingen också.

Full batteri-UPS väntar jag nog med tills dess att elen blir RIKTIGT eländig, och så hoppas vi att det aldrig händer. :D

Vill du ha en utmaning så kan du D-koppla pumpmotorn och skaffa en frekvensomriktare för enfas. Fast om det inte är strömavbrott både mycket ofta och länge är det nog betydligt enklare med några dunkar. En inte föraktlig vattenreserv har du väl även i hydropressen eller hydroforen?

Erik

Göran.W
Om du köper ett elverk glöm inte starta det 1 gång i månaden så det får gå några minuter för annars kan du ge dig på ett förgasaren geggat ihop när du behöver det som bäst

Jag körde vedpannan med fläkt laddomat samt cirkpump och 2 st moderna frysboxar med elverk allt funkade kanon och inget gick sönder elverket är ett mitsubishi och ger 2500 watt tror dom är rätt ovanliga i sverige men funkar kanon brukar köra en kapsåg med det i stugan inga problem.

+1 på Göran.W's inlägg. Låt dessutom elverket stå inne i uppvärmt utrymme när det bara förvaras, och släpa ut det där avgaserna inte skadar när du ska köra det.

Tänk också på var ventiler sitter, så att avgaserna inte puttrar ut strax invid en ventil (eller annat ställe där luft tar sig in i huset).

Brukar få göra rent mitt elverk vart annat år just pga gegga men det brukar sitta i silen i bensinkran och det står hela vintern samt nästan hela sommaren.

Göran.W
Ett alternativ är att använda alkylat bensin för den geggar inte ihop förgasaren lika lätt

Nu glider jag från ämnet, men hur är det med E85 (enbart eller i mer eller mindre stor dos blandad med bensin)? Sprit brukar vara bra på att lösa "klegg"...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.