13 517 läst ·
47 svar
14k läst
47 svar
Löst elverk till pelletsbrännaren och cirkpumpen?
Idag med moderna kalenderappar kanske det funkar, men min erfarenhet är att det där "en gång i månaden" aldrig blir av...
Jag har t.ex. aldrig startat en gräsklippare på vintern och har varit med om strul för att få igång bensindriven kupévärmare framåt hösten för att ingen kört den en gång i månaden på sommaren...
Jag har t.ex. aldrig startat en gräsklippare på vintern och har varit med om strul för att få igång bensindriven kupévärmare framåt hösten för att ingen kört den en gång i månaden på sommaren...
Om man skall förvara elverket varmt för att sedan bära ut det och provstarta varje månad har man snart lagt mycket jobb på provstarter. Min erfarenhet säger att motorer kan vara griniga att få igång om de har stått länge. I synnerhet om man försöker starta på den bensin som legat i tanken hela stilleståndstiden. Länge är i det fallet minst ett år. Vill det inte så kan man skruva av luftfiltret och slå i en skvätt ny bensin. Jag missunnar ingen att provstarta varje månad, men det är inte nödvändigt. Syftet med elverket var ju att underlätta när det är strömavbrott. Om man i gengäld får månatliga besvär är frågan hur mycket det är värt.
Erik
Erik
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Jag vet inte, jag har haft 4-takt bensindriven vattenpump liknande den i länken under tre år.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Bensindriven-vattenpump-25-hp-17941/
Den körs en till två gånger under sommaren och fyra till fem gånger under en veckas tid på vintern.
Jag har aldrig haft problem med att starta pumpen varken sommar eller vinter trots det lilla den körs och huset håller yttertemperatur när vi inte är där.
Jag skaffade den ursprungligen för att trycka upp vattnet initialt till hydroforpumpen sommartid, det är drygt 80m PEM-slang som ska luftas och vattenfyllas och då är det enklare att trycka upp vattnet från källan och därmed få ut luften ur systemet på köpet.
Vintertid använder jag den för att snabbt fylla vattendunkarna från "vattenhålet" istället för att stå och ösa.
Något förgasarklegg har jag och aldrig haft problem med.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Bensindriven-vattenpump-25-hp-17941/
Den körs en till två gånger under sommaren och fyra till fem gånger under en veckas tid på vintern.
Jag har aldrig haft problem med att starta pumpen varken sommar eller vinter trots det lilla den körs och huset håller yttertemperatur när vi inte är där.
Jag skaffade den ursprungligen för att trycka upp vattnet initialt till hydroforpumpen sommartid, det är drygt 80m PEM-slang som ska luftas och vattenfyllas och då är det enklare att trycka upp vattnet från källan och därmed få ut luften ur systemet på köpet.
Vintertid använder jag den för att snabbt fylla vattendunkarna från "vattenhålet" istället för att stå och ösa.
Något förgasarklegg har jag och aldrig haft problem med.
Jag undrar hur många som brukar starta gräsklipparen eller båtmotorn på vintern. Eller snöslungan på sommaren. Två vårar har min gräsklippare startat på första rycket med den bensin som stått i tanken sedan hösten. Den har inte stått förvarad varmt.
Erik
Erik
Gammal tråd, men jag kommenterar ändå
Ett backup-elverk skall gå på diesel, annars är det mycket stor risk att det inte kommer starta när det väl behövs. Visst kan man tömma ur och renblåsa bensinaren innan man lagrar den, men hur stor är chansen att det skall bli gjort? Diesel blir lite dyrare samt mer oljud, men betydligt mer driftsäkert.
Köper du ett enkelt bensin elverk är det ingen elektronik förutom det som sköter tändningen till motorn men vill man ha ett lite bättre elverk som fixar att driva känslig elektronik då innehåller det en hel del elprylar. Jag har ett Kipor elverk som lär klara driva tex dator och lite känsligare prylar och det verkar vara pålitligt startar i alla fall enkelt men jag kör det ju varje sommar.
Ett problem med bensinmotorer utan elektronik är att de har brytarspetsar som i vanliga fall leder till mycket mer strul än elektronisk tändning.Adam F skrev:
Ett ångmaskindrivet elverk kanske. Inget strul med vare sig elektronik, brytarspetsar, förgasare eller luft i insprutningen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Japp. Det är ett stort problem med "modern" diesel med inblandning av diverse växtoljor. Till båten så gör jag, och många med mig, en poäng av att alltid köpa 100% mineraloljebaserad fuldiesel, helt utan miljövänliga tillsatser. Och så se till att det inte finns vatten i tanken (töm/rengör på vintern) samt biocid på det om den förvaras fulltankad.smurfen72 skrev:
Hur bra biocid fungerar i "findiesel", särskilt om det skulle bli lite kondensvatten i den, det vet jag inte. Men att iaf förvara fulltankat är ett steg i rätt riktning, så minskar man kondensrisken.
Sedan så finns det ju också olika konserveringsmedel till bensin. Men jag har ingen erfarenhet, eller ens känner någon som har något erfarenhet av sådana.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Eller inverter till bilen, som får stå på (hög)tomgång. Det täcker iaf mindre behov, men räcker väl inte till en vattenpump?Avemo skrev:
Ska du vara sådan nu? Komma med rimliga enkla och billiga lösningar? Om målsättningen var att inte vara beroende av någon elektronik som var Adams önskemål måste det vara en dålig lösning. Kan man acceptera elektronik blir många saker enklare.lars_stefan_axelsson skrev: