Nissens
E Eje_19 skrev:
Brukar inte cirkulationspumpar vara inbyggda i BVP?
Jo, men det är ändå en cirkulationspump.

Det är vanligt att man har en extern cirkulationspump också. Men oavsett, så är en cirkulationspump en cirkulationspump..

Hannuse Hannuse skrev:
Om bergvärme höjer värdet på huset?
Ja, det är jag övertygad om, och troligen kan du få igen investeringen vid försäljning.
Det är i alla fall så marknaden verkar har fungerat, i alla fall här uppe i norr där mina ungdomar har skaffat hus de senaste åren.
Fjärrvärme eller bergvärme är en attraktionshöjare, som också avspeglar sig på antalet potentiella kunder och i slutändan priset.

Personligen har jag en annan syn på hur jag hade velat ha det om jag skulle bygga ett hus idag.
Jag hade faktiskt byggt det ungefär som det hus jag har nu.

En relativt öppen planlösning med en centralt placerad braskamin som har kanalisation ut till väl valda delar i huset, och som driver luften med en fläkt.

Sedan har jag LLVP som primär värme, men även vanliga elradiatorer.
Elradiatorerna får agera ”backup” om LLVP:n krånglar, eller om det blir kallare än 30 minusgrader i några dagar, för då funkar inte luftvärmepump.
På så sätt har jag tre värmesystem, och med ett väldigt litet elverk klarar jag enkelt en veckas strömavbrott även på vintern.
Dessutom får jag A/C på sommaren, vilket jag inte vill vara utan nu när jag upplevt komforten.
Varmvattnet värms med en vanlig elektrisk varmvattenberedare, och eftersom vi bara är två personer (och vi ska inte bli fler) så går det bara 6kWh varmvatten per dygn.

Installationen blir enkel och till en låg kostnad, och jag tänker att ett modernt hus kommer att förbruka ännu mindre energi än mitt hembygge från 1986.
Jag gick från 10.000kWh till 4000kWh genom att installera LLVP och även skruva lite på ventilationen.
Så, mekanisk frånluft (endast en enkel fläkt) som jag kör på CO2 har fungerat bra, men vet inte exakt hur mycket det har sparat i jämförelse med att den gick mer eller mindre konstant förut.
Jag hade inte önskat någon FTX eller FLVP som bara krånglar till det, och kostar pengar, men det valet kanske man inte kan göra idag?

En vattenburen värmepumpsanläggning sparar garanterat ännu fler kilowattimmar, men tänker att det finns inte så många kvar att ”leka” med längre.
Jag har i och för sig ett fristående garage på 40kvm med en LLVP som förbrukar 2000kWh/år, och dit skulle man kunna dra en kulvert om man vill konvertera det till vattenburet, men tänker att för den förbrukningen är det inte värt besväret.

Jag kanske missar något, eller tänker udda, men så går mina funderingar i alla fall.
Det är få saker som jag rent kunskapsmässigt inte ”äger”, förutom LLVP som jag inte har kompetens på.
Men dom är å andra sidan inte så kostsamma, och med den här lösningen är jag inte helt beroende av dom, även om energikostnaden kan sticka iväg lite om det blir driftstopp på pumpen under ”fel” årstid.
Så för mig är det inte bara pengarna, det är även känslan av att äga systemet rent kunskapsmässigt, och där har vi ju alla olika förutsättningar.

Det jag absolut hade gjort annorlunda är elinstallationen, för att enklare kunna ansluta elverket och får fler funktioner i huset, samt vattendragningarna för att minimera risken för vattenskada, men det är ju inte ämne för den här tråden.
Tror det var IVT som hade en minibergvärme förut. Har varit hos 2 kunder som haft en. De ville inte konvertera hela huset till vattenburet utan körde denna med 2 fläktkonvektorer. Var i storlek som ett enkelt överskåp i kök och väldigt enkelt byggd samt enfas.
Du kan ju även få ac genom att cirkulera vätskan från borrhålet. Gör så själv hemma.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Delar inte er uppfattning.
Farsan skulle värma sin verkstad, 300kvm utanför Ske-å.
Först en LVVP för att köra golvvärme till 12C. Den orkade inte då det blev under -20C. Den stängde av helt.
Sen köpte han en mitsubish LLVP modell större för att stötta upp. Den ville inte heller vara med vid -20C
Nu hör han jordvärme + mitsubish LLVP(då det är varmare än -15C o han samtidigt behöver snabbvärma upp o frosta av kall traktor)

Dock som ni skriver är det stor skillnad på modeller och kan man tänka sig elspets då det är som kallast så kan nog de fungera bra. Dock anser jag att man inte ska köra på elspets öht om VPn fungerar. Då har man valt fel och det finns bättre alternativ
Men, det går inte komma ifrån att en bra LLVP sparar många kWh på helåret.
Investeringskostnaden för att slippa elspets när temperaturen blir lägre än VP klarar kan bli avsevärd.
Många gånger nått som blir bekvämt men inte ekonomiskt lönsamt.
Eftersom de framtida elpriserna är okända blir det gissningar ...

Nissens Nissens skrev:
Jo, men det är ändå en cirkulationspump.

Det är vanligt att man har en extern cirkulationspump också. Men oavsett, så är en cirkulationspump en cirkulationspump..
Tänkte väl att det borde vara en inbyggd i BVP.
Vi har 2 cirkulationspumpar, en i F370 och en till i Push20 som delvis reglerar golvvärmen.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
E Eje_19 skrev:
Tänkte väl att det borde vara en inbyggd i BVP.
Vi har 2 cirkulationspumpar, en i F370 och en till i Push20 som delvis reglerar golvvärmen.
Ja, det sitter en i samma stativ som bvp, men åtminstone den spom är i min är rätt liten. Så det sitter en rejälare externt.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
P
DonPablo DonPablo skrev:
Det var inte det diskussionen handlade om, diskussionen handlade om llvp och flvp som har fläktar som surrar hela tiden. Men man kan klippa och klistra i citat, och få det till att stå vad som helst.
Jag kommenterade enbart påståendet om att bergvärme är tyst. Ja, det är tystare än en luftvärmepump av något slag, men det är inte lika tyst som direktverkande el.
Vi värmer huset huvudsakligen med luftvärmepumpar, men jag saknar den direktverkande elvärmen (som vi har stängt av för att den är lite för dyr). Bergvärmepump är inte ett ekonomiskt, eller praktiskt, rimligt alternativ.

Bergvärme är tystare än flvp och llvp förmodligen tystare än lvvp också, för är det tyst hörs fläktarna från dom modellerna.

DonPablo DonPablo skrev:
Bergvärme är tystare än flvp och llvp förmodligen tystare än lvvp också, för är det tyst hörs fläktarna från dom modellerna.
Ja de hörs, men mycket är också beroende på modell, var man bor och placering.
Den LVvp jag har hörs inte då grannens LLvp går igång...
Sen har jag en trafikerad väg som hörs mer än LVvp:n etc
Likaså var LVvp som jag hade inte högljudd som en gammal frustande traktor! Speciellt då den skulle avisa.
Fan första gången jag var med om det, höll på skita knäck.
Efter bytet ... som en dröm, man hör den extremt sällan, även som det är tyst från grannar och väg

M MrDizzy skrev:
Ja de hörs, men mycket är också beroende på modell, var man bor och placering.
Den LVvp jag har hörs inte då grannens LLvp går igång...
Sen har jag en trafikerad väg som hörs mer än LVvp:n etc
Likaså var LVvp som jag hade inte högljudd som en gammal frustande traktor! Speciellt då den skulle avisa.
Fan första gången jag var med om det, höll på skita knäck.
Efter bytet ... som en dröm, man hör den extremt sällan, även som det är tyst från grannar och väg
Våran FLVP står i tvättstugan i källaren. Vi behöver gå ner, åtminstone en bit i trappan, för att höra ifall kompressorn jobbar. Fläkten är väldigt tystlåten efter lagerbyte för ett par år sen.
Suset från frånluftsdonen måste man stå nära dom för att ens höra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.