2 539 läst ·
68 svar
3k läst
68 svar
Lönsamhet installera bergvärme, fastighetsvärdering med mera
Åter till frågan. Ligger någon under taket på fastighetsavgift som riskerar höjning pga installation av BVP? Har ni så lågt taxeringsvärde?E Eje_19 skrev:Det är lite krångligare än så, men du har delvis rätt. Vart tredje eller sjätte år ska man fylla i en fastighetsdeklaration som lämnas till Skattemyndigheten, som utgör grunden för fastighetsavgiften.
I mellanåren baseras taxeringsvärdet på snittpriser, i den mån det är möjligt. Händer nån större värdestegring i mellanåren kan en ny fastighetstaxering bli aktuell.
E Eje_19 skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 801 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 801 inlägg
Jo jag har full insikt i det. Och i frågeformuläret finns det ingen fråga om man har BVP eller ens vilken värmekälla man har.E Eje_19 skrev:Det är lite krångligare än så, men du har delvis rätt. Vart tredje eller sjätte år ska man fylla i en fastighetsdeklaration som lämnas till Skattemyndigheten, som utgör grunden för fastighetsavgiften.
I mellanåren baseras taxeringsvärdet på snittpriser, i den mån det är möjligt. Händer nån större värdestegring i mellanåren kan en ny fastighetstaxering bli aktuell.
Finns en fråga i formuläret som berör uppvärmningssystemet och den lyder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns inget som gör att BVP i en enskild fastighet påverkar dens egna taxeringsvärde.
Nej, det gör det nog, åtminstone för en del. Själv är jag inte så förtjust i att använda min bostad som bankomat och skuldsätta mig mer. För underhåll och reparation bör man spara pengar i en underhållsfond.Nissens skrev:
Man bör jämföra investeringskostnaden för BVPen med amorteringskostnaden, för att se om man verkligen tjänar något på det.Nissens skrev:
Men om man råkar ut för påtvingad amortering har man nog lånat för mycket.
Då är jag dåligt uppdaterad. Jag slapp nån poäng senast jag fyllde i fastighetsdeklarationen när jag kryssade i elpanna som en del här kallar en FLVP.... ;-)U Utsliten och utdömd skrev:
Det är ditt val, andra människor gör andra val…P pmd skrev:
Amortering är ingen kostnad, det är ett sparande.P pmd skrev:
Det gör alla som lånat mer än 50% av marknadsvärdet på sin bostad, och det är mååånga som har gjort det.P pmd skrev:
Man skaffar bergvärme för att man vill ha det bästa när det är som kallast.
En ny frånluftsvärmepump Nibe S735 kostar idag en bra bit över 100000kr installerad. Jag gav 255000kr för bergvärme och FTX.
Besparingen per år är 8-9000 kWh.
Har ett COP 5.
1771kr i total elräkning för januari.
Värdeökningen på huset bryr jag mig inte om då vi inte ska sälja. Har heller inget bolån. Det fina är att ha låga månadsutgifter.
För oss som hade en till/frånluftsvärmepump hade vi behövt en frånluftsvärmepump med tilluftsmodul. S735 7kW plus Sam S42 kostar ca 150000kr plus installation ca 30000kr. Då har vi 75000kr upp till bergvärme och FTX. 75000kr är småpengar för att få creme de la creme. Den summan kan vi lätt spara ihop på två månader.
En ny frånluftsvärmepump Nibe S735 kostar idag en bra bit över 100000kr installerad. Jag gav 255000kr för bergvärme och FTX.
Har ett COP 5.
Värdeökningen på huset bryr jag mig inte om då vi inte ska sälja. Har heller inget bolån. Det fina är att ha låga månadsutgifter.
För oss som hade en till/frånluftsvärmepump hade vi behövt en frånluftsvärmepump med tilluftsmodul. S735 7kW plus Sam S42 kostar ca 150000kr plus installation ca 30000kr. Då har vi 75000kr upp till bergvärme och FTX. 75000kr är småpengar för att få creme de la creme. Den summan kan vi lätt spara ihop på två månader.
I relation till vaddå är besparingen på 8-9000 kWh/år?R Runnis skrev:Man skaffar bergvärme för att man vill ha det bästa när det är som kallast.
Har ett COP 5.
Ju större energiförbrukning huset har, desto större blir anledningen att skaffa BVP.
På sätt och vis, ja, men sparande i finansiella instrument av olika slag är bättre.Nissens skrev:
Ja, så är det förvisso. Det är lite obehagligt att tänka på vad som kan hända pga det.Nissens skrev:
När, eller kanske om, lånebubblan spricker kan jag nästan garantera att den som har måttliga, låga, eller inga lån kommer att tvingas vara med att finansiera räddningsverksamheten.
Jag ska förtydliga lite. Jag har inget alls emot bergvärme som sådan, men jag hävdar att man bör göra en investeringskalkyl baserad på avskrivningstid och inte på en okänd framtida eventuell värdeökning av huset.
Om vårt hus hade haft bättre förutsättningar för bergvärme så hade jag definitivt räknat på sådan när vi flyttade in.
Vad som är bättre eller sämre är en annan fråga. Amortering är sparande.P pmd skrev:
Den där lånebubblan har det pratats om i några decennier nu…P pmd skrev:
Att bortse från värdeökningen på fastigheten innebär att man inte ser hela bilden. Värdeökningen finns där ändå.P pmd skrev:Jag ska förtydliga lite. Jag har inget alls emot bergvärme som sådan, men jag hävdar att man bör göra en investeringskalkyl baserad på avskrivningstid och inte på en okänd framtida eventuell värdeökning av huset.
Om vårt hus hade haft bättre förutsättningar för bergvärme så hade jag definitivt räknat på sådan när vi flyttade in.
Jag byter snart bvp, skall bli gôtt att få en verkningsgrad på kanske 5-6 istället för typ 3,5. Kan eventuellt bli så att jag säljer kåken inom några år dessutom. 😊