Nissens
E Eje_19 skrev:
+4c ... då har du ett bra borrhål ;-)
Så kan det vara, vet inte riktigt hur bra eller dåligt det är. Men det är en bra förutsättning. 😊

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Det är lite krångligare än så, men du har delvis rätt. Vart tredje eller sjätte år ska man fylla i en fastighetsdeklaration som lämnas till Skattemyndigheten, som utgör grunden för fastighetsavgiften.
I mellanåren baseras taxeringsvärdet på snittpriser, i den mån det är möjligt. Händer nån större värdestegring i mellanåren kan en ny fastighetstaxering bli aktuell.
Åter till frågan. Ligger någon under taket på fastighetsavgift som riskerar höjning pga installation av BVP? Har ni så lågt taxeringsvärde?
E Eje_19 skrev:
En värdeökning kostar en aning högre fastighetsavgift, men ger inget tillbaka förrän man säljer.
För oss skulle det bli ett dyrt nöje att byta FLVP till BVP

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
U
E Eje_19 skrev:
Det är lite krångligare än så, men du har delvis rätt. Vart tredje eller sjätte år ska man fylla i en fastighetsdeklaration som lämnas till Skattemyndigheten, som utgör grunden för fastighetsavgiften.
I mellanåren baseras taxeringsvärdet på snittpriser, i den mån det är möjligt. Händer nån större värdestegring i mellanåren kan en ny fastighetstaxering bli aktuell.
Jo jag har full insikt i det. Och i frågeformuläret finns det ingen fråga om man har BVP eller ens vilken värmekälla man har.

Finns en fråga i formuläret som berör uppvärmningssystemet och den lyder:
Formuläravsnitt om fönsteryta och uppvärmning med alternativ för poängsättning baserat på byggnadens fönster och uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns inget som gör att BVP i en enskild fastighet påverkar dens egna taxeringsvärde.

• Gilla
Kane och 3 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Och återigen så förringar du värdeökninge en bvp ger, att den fungerar hur sträng vintern än blir, och att den även producerar varmvatten.
Värdeökningen är knappast användbar innan man säljer huset.

Nissens
P pmd skrev:
Värdeökningen är knappast användbar innan man säljer huset.
Du menar alltså att det inte går att utöka bolånen om husets marknadsvärde ökar?
Alternativt minska påtvingad amortering om man kommer under en amorteringströskel när marknadsvärdet stiger?

Kan du utveckla det?

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Du menar alltså att det inte går att utöka bolånen om husets marknadsvärde ökar?
Alternativt minska påtvingad amortering om man kommer under en amorteringströskel när marknadsvärdet stiger?

Kan du utveckla det?
Hur många skaffar bergvärme för att kunna utöka bolånet?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Nej, det gör det nog, åtminstone för en del. Själv är jag inte så förtjust i att använda min bostad som bankomat och skuldsätta mig mer. För underhåll och reparation bör man spara pengar i en underhållsfond.
Nissens Nissens skrev:
Man bör jämföra investeringskostnaden för BVPen med amorteringskostnaden, för att se om man verkligen tjänar något på det.

Men om man råkar ut för påtvingad amortering har man nog lånat för mycket.

• Gilla
jdaniels
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Jo jag har full insikt i det. Och i frågeformuläret finns det ingen fråga om man har BVP eller ens vilken värmekälla man har.

Finns en fråga i formuläret som berör uppvärmningssystemet och den lyder:
[bild]

Det finns inget som gör att BVP i en enskild fastighet påverkar dens egna taxeringsvärde.
Då är jag dåligt uppdaterad. Jag slapp nån poäng senast jag fyllde i fastighetsdeklarationen när jag kryssade i elpanna som en del här kallar en FLVP.... ;-)

• Gilla
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Nej, det gör det nog, åtminstone för en del. Själv är jag inte så förtjust i att använda min bostad som bankomat och skuldsätta mig mer. För underhåll och reparation bör man spara pengar i en underhållsfond.
Det är ditt val, andra människor gör andra val…
P pmd skrev:
Man bör jämföra investeringskostnaden för BVPen med amorteringskostnaden, för att se om man verkligen tjänar något på det.
Amortering är ingen kostnad, det är ett sparande.
P pmd skrev:
Men om man råkar ut för påtvingad amortering har man nog lånat för mycket.
Det gör alla som lånat mer än 50% av marknadsvärdet på sin bostad, och det är mååånga som har gjort det.

Nissens
useless useless skrev:
Hur många skaffar bergvärme för att kunna utöka bolånet?
Det var inte frågan. Frågan var om man innan man säljer hade någon användning av att marknadsvärdet stiger på fastigheten.

Man skaffar bergvärme för att man vill ha det bästa när det är som kallast.
En ny frånluftsvärmepump Nibe S735 kostar idag en bra bit över 100000kr installerad. Jag gav 255000kr för bergvärme och FTX.
Besparingen per år är 8-9000 kWh.
Har ett COP 5.
1771kr i total elräkning för januari.
Värdeökningen på huset bryr jag mig inte om då vi inte ska sälja. Har heller inget bolån. Det fina är att ha låga månadsutgifter.

För oss som hade en till/frånluftsvärmepump hade vi behövt en frånluftsvärmepump med tilluftsmodul. S735 7kW plus Sam S42 kostar ca 150000kr plus installation ca 30000kr. Då har vi 75000kr upp till bergvärme och FTX. 75000kr är småpengar för att få creme de la creme. Den summan kan vi lätt spara ihop på två månader.

• Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
Bergvärmen är tyst, och behöver aldrig stanna och avfrosta, som de andra pumparna måste. Man betalar för komfort och för att få det bästa. Hade jag velat ha en Dacia hade jag köpt det!

• Gilla
Tjureda och 5 till
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Man skaffar bergvärme för att man vill ha det bästa när det är som kallast.
En ny frånluftsvärmepump Nibe S735 kostar idag en bra bit över 100000kr installerad. Jag gav 255000kr för bergvärme och FTX.
Besparingen per år är 8-9000 kWh.
Har ett COP 5.
1771kr i total elräkning för januari.
Värdeökningen på huset bryr jag mig inte om då vi inte ska sälja. Har heller inget bolån. Det fina är att ha låga månadsutgifter.

För oss som hade en till/frånluftsvärmepump hade vi behövt en frånluftsvärmepump med tilluftsmodul. S735 7kW plus Sam S42 kostar ca 150000kr plus installation ca 30000kr. Då har vi 75000kr upp till bergvärme och FTX. 75000kr är småpengar för att få creme de la creme. Den summan kan vi lätt spara ihop på två månader.
I relation till vaddå är besparingen på 8-9000 kWh/år?

Ju större energiförbrukning huset har, desto större blir anledningen att skaffa BVP.

P
Nissens Nissens skrev:
Amortering är ingen kostnad, det är ett sparande.
På sätt och vis, ja, men sparande i finansiella instrument av olika slag är bättre.
Nissens Nissens skrev:
Det gör alla som lånat mer än 50% av marknadsvärdet på sin bostad, och det är mååånga som har gjort det.
Ja, så är det förvisso. Det är lite obehagligt att tänka på vad som kan hända pga det.
När, eller kanske om, lånebubblan spricker kan jag nästan garantera att den som har måttliga, låga, eller inga lån kommer att tvingas vara med att finansiera räddningsverksamheten.

Jag ska förtydliga lite. Jag har inget alls emot bergvärme som sådan, men jag hävdar att man bör göra en investeringskalkyl baserad på avskrivningstid och inte på en okänd framtida eventuell värdeökning av huset.
Om vårt hus hade haft bättre förutsättningar för bergvärme så hade jag definitivt räknat på sådan när vi flyttade in.

Nissens
P pmd skrev:
På sätt och vis, ja, men sparande i finansiella instrument av olika slag är bättre.
Vad som är bättre eller sämre är en annan fråga. Amortering är sparande.
P pmd skrev:
Ja, så är det förvisso. Det är lite obehagligt att tänka på vad som kan hända pga det.
När, eller kanske om, lånebubblan spricker kan jag nästan garantera att den som har måttliga, låga, eller inga lån kommer att tvingas vara med att finansiera räddningsverksamheten.
Den där lånebubblan har det pratats om i några decennier nu…
P pmd skrev:
Jag ska förtydliga lite. Jag har inget alls emot bergvärme som sådan, men jag hävdar att man bör göra en investeringskalkyl baserad på avskrivningstid och inte på en okänd framtida eventuell värdeökning av huset.
Om vårt hus hade haft bättre förutsättningar för bergvärme så hade jag definitivt räknat på sådan när vi flyttade in.
Att bortse från värdeökningen på fastigheten innebär att man inte ser hela bilden. Värdeökningen finns där ändå.
Jag byter snart bvp, skall bli gôtt att få en verkningsgrad på kanske 5-6 istället för typ 3,5. Kan eventuellt bli så att jag säljer kåken inom några år dessutom. 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.