Nissens
useless useless skrev:
Visst kan man lägga ner 200 000:- till på bergvärme och FTX, men i de allra flesta fall sparar du inte in den investeringen under prylarnas livslängd.
Man måste ju ha ett värmesystem…så nettokostnaden för BVP är knappast 200k.

Har man installerat BVP så höjer det värdet på huset, så visst får man tillbaka investeringen. En energibrunn har mycket lång teknisk livslängd, så den återanvänds när man byter BVP efter några decennier.

Framför allt är det en fråga om komfort, driftkostnad och driftsäkerhet. En LVP blir aldrig detsamma.
 
  • Gilla
Patrik Elvin och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man måste ju ha ett värmesystem…så nettokostnaden för BVP är knappast 200k.

Har man installerat BVP så höjer det värdet på huset, så visst får man tillbaka investeringen. En energibrunn har mycket lång teknisk livslängd, så den återanvänds när man byter BVP efter några decennier.

Framför allt är det en fråga om komfort, driftkostnad och driftsäkerhet. En LVP blir aldrig detsamma.
Vart köper du värmepumpen, FTX-aggregatet (plus kanalisation för tilluften) och energibrunnen för under 200-250 000:- i dag???

Frånluftsvärmepump är standard i alla kataloghus. Väljer du något annat får du inte tillbaks några pengar.
 
Nissens
useless useless skrev:
Vart köper du värmepumpen, FTX-aggregatet (plus kanalisation för tilluften) och energibrunnen för under 200-250 000:- i dag???
Som sagt, du får ju ”dra av” priset för vad andra värmesystem kostar. Kostar ett annat systen tex 75 000:- så är prisskillnaden kanske 125 000:-.
useless useless skrev:
Frånluftsvärmepump är standard i alla kataloghus. Väljer du något annat får du inte tillbaks några pengar.
Självklart försvinner kostnadsposten för det värmesystemet man väljer bort. Så var det när jag byggde också. Man betalar inte för något man inte köper…
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, du får ju ”dra av” priset för vad andra värmesystem kostar. Kostar ett annat systen tex 75 000:- så är prisskillnaden kanske 125 000:-.

Självklart försvinner kostnadsposten för det värmesystemet man väljer bort. Så var det när jag byggde också. Man betalar inte för något man inte köper…
Väljer du bort den simpla FLVP som följer med ett kataloghus får du inte tillbaks mer än den kostar. Dvs max 50 000:-. En bergvärmepump installerad och klar går på en bit över 100 000:- Borrhålet kostar närmare 100 000:- i dag. FTX-aggregatet 50 000:- installerat om det är enkelt att dra tilluftkanaler.

Det blir betydligt mer än 125 000:- extra. Men du får gärna presentera aktuella siffror som motbevisar mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Väljer du bort den simpla FLVP som följer med ett kataloghus får du inte tillbaks mer än den kostar. Dvs max 50 000:-. En bergvärmepump installerad och klar går på en bit över 100 000:- Borrhålet kostar närmare 100 000:- i dag. FTX-aggregatet 50 000:- installerat om det är enkelt att dra tilluftkanaler.

Det blir betydligt mer än 125 000:- extra. Men du får gärna presentera aktuella siffror som motbevisar mig.
I ett modernt hus som är designat för mekanisk frånluft måste ha en sådan installation oavsett vilket värmesystem man har, så den kostnaden kan du ta bort eftersom den finns där oavsett.

Om bergvärme vid första installationen kostar 200k och det ursprungliga värmesystemet kostar 50k (vilket är en lögn från leverantörens sida) så blir nettokostnaden 150k. Den summan lär värdeökningen av huset täcka utan problem.

Med BVP har man ett effektoptimerat värmesystem som går stabilt i många år. Jag står just inför att byta BVP till ett nytt system. Energibrunnen finns ju redan, så ett byte blir en bra investering och ett riktigt bra SCOP. 😊
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
thomas.eriksson thomas.eriksson skrev:
För mig gäller följande.
1 års konsumtion 3502 kWh
1 års produktion 13286 kWh
Det ger års-COP på ca. 3,8

En väl injusterad bergvärmeanläggning kan ligga runt COP 4,5.
Så jag ser inte direkt fördelen med en så mycket dyrare anläggning för en sådan liten vinst.
COP 3-3,5 har min drygt 20 år gamla BVP… nya NIBE 1256 har SCOP 6.22… alltså mycket bättre än både min gamla BVP och din FLVP… SCOP är betydligt bättre referens än COP för övrigt.

Det blir rätt mycket slantar som sparas med en ny BVP under dess livslängd.

Men som sagts tidigare så ökar husets värde dessutom med en BVP, så det är en bra investering på flera sätt.
 
  • Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Nissens
E Eje_19 skrev:
Ok, tack! Ja, en start-stopp-FLVP med en 650w kompressor har tveklöst sina tillkortakommanden.
Under sommarmånaderna går kompressorn väldigt lite. Övrig tid på året går den väldigt mycket.
Vi har golvvärme i huset, vilket är gynnsamt för FLVP:s COP. Lär för F370 som bäst kunna handla om ~3,5 i ett lågtemperatursystem.
Extremt varmt är det verkligen inte här, men vi har väldigt bra solinstrålning från lunch och hela eftermiddagar vår och höst som säkert bidrar med en del kWh.
En möjlig förklaring till siffrorna kan annars vara att huset kräver mindre energi än kalkylerna påstod 1992.
Årsförbrukningarna av el har förstås varierat en del genom åren, men 13 000kWh/år är ganska nära medelvärdet.
Vi är i alla fall nöjda med FLVP och de villkor vi har. Hittills i februari har medelförbrukningen varit ganska precis 70kWh/dygn.
Fast på sistone har elpriserna stuckit iväg onödigt högt. Idag ~2,70kr/kWh inkl frakt och skatter, så mycket pengar blir det ...
Du missar helt att en BVP ofta även producerar varmvatten, vilket ofta är den andra stora effektförbrukaren efter uppvärmningen av bostaden.
 
  • Gilla
JPTS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du missar helt att en BVP ofta även producerar varmvatten, vilket ofta är den andra stora effektförbrukaren efter uppvärmningen av bostaden.
Nog vet jag att en BVP vanligen tillverkar både värme och varmvatten!
Har man tonåringar i huset kan det behövas restriktioner vad gäller varmvattenanvändning! ... ;-)
Här går inte att räkna hem en bergvärme+FTX-anläggning, om inte elpriserna drar iväg ordentligt!
 
Nissens
E Eje_19 skrev:
Nog vet jag att en BVP vanligen tillverkar både värme och varmvatten!
Har man tonåringar i huset kan det behövas restriktioner vad gäller varmvattenanvändning! ... ;-)
Här går inte att räkna hem en bergvärme+FTX-anläggning, om inte elpriserna drar iväg ordentligt!
Totalt sett lönar sig en bvp pga värdeökning på huset, bättre SCOP och den ger dessutom alltid bra värme eftersom den fungerar helt oberoende av utetemperatur. Att den dessutom producerar varmvatten på ett energieffektivt sätt är en extra bonus som du inte har med med en lvp.
Någon FTX anläggning behövs inte för att man har BVP. Själv har jag enbart FX.
 
Nissens Nissens skrev:
Totalt sett lönar sig en bvp pga värdeökning på huset, bättre SCOP och den ger dessutom alltid bra värme eftersom den fungerar helt oberoende av utetemperatur. Att den dessutom producerar varmvatten på ett energieffektivt sätt är en extra bonus som du inte har med med en lvp.
Någon FTX anläggning behövs inte för att man har BVP. Själv har jag enbart FX.
Att en BVP skulle "löna sig" i alla lägen är jag långt ifrån övertygad om ... En värdeökning kostar en aning högre fastighetsavgift, men ger inget tillbaka förrän man säljer.
För oss skulle det bli ett dyrt nöje att byta FLVP till BVP ...
107m2 hus/enplans med isolering enligt kraven i början av 1990-talet. ~20cm i golv och väggar, 50cm på vinden. FLVP Nibe F370 som oxo ger bra värme!
Total förbrukning av el ~13 000kWh/år. Avräknat hushållsel ~5000kWh/år. Då återstår ~8000kWh/år som en
BVP har att spara på. Lyckas den kapa halva förbrukningen, rör det sig om ~4000kWh/år.
Sen blir det lite av Ebberöds bank att blåsa ut ~100m3 rumsvarm luft på vintern, så jag betraktar en FTX som mer eller mindre nödvändig.
Så att investera i trakterna av 250 000:- för att spara 4000kWh år en dålig idé för våran del!
 
E Eje_19 skrev:
En värdeökning kostar en aning högre fastighetsavgift,
För hur många då?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
E Eje_19 skrev:
Att en BVP skulle "löna sig" i alla lägen är jag långt ifrån övertygad om ... En värdeökning kostar en aning högre fastighetsavgift, men ger inget tillbaka förrän man säljer.
För oss skulle det bli ett dyrt nöje att byta FLVP till BVP ...
107m2 hus/enplans med isolering enligt kraven i början av 1990-talet. ~20cm i golv och väggar, 50cm på vinden. FLVP Nibe F370 som oxo ger bra värme!
Total förbrukning av el ~13 000kWh/år. Avräknat hushållsel ~5000kWh/år. Då återstår ~8000kWh/år som en
BVP har att spara på. Lyckas den kapa halva förbrukningen, rör det sig om ~4000kWh/år.
Sen blir det lite av Ebberöds bank att blåsa ut ~100m3 rumsvarm luft på vintern, så jag betraktar en FTX som mer eller mindre nödvändig.
Så att investera i trakterna av 250 000:- för att spara 4000kWh år en dålig idé för våran del!
Fastighetsavgiften påverkas i regel inte dels eftersom fastighetsdeklarationen görs så sälla, men främst eftersom den har ett tak.
Och återigen så förringar du värdeökninge en bvp ger, att den fungerar hur sträng vintern än blir, och att den även producerar varmvatten.

4000kWh per år blir ju bortåt 12 000 kr på ett år, det ger besparing på 240 000 på 20 år. Och då har du inte räknat med varmvattnet.

FTX känns ofräsch, skulle aldrig låta tilluften åka runt i skitiga rör. 😊
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
FTX känns ofräsch, skulle aldrig låta tilluften åka runt i skitiga rör. 😊
Är det bättre att ta in ofiltrerad luft ?
 
Nissens Nissens skrev:
Under 20+ år har jag aldrig sett köldbäraren till min BVP vara under +4 grader.
Det låter osannolikt bra. Jag tror inte någon i Sverige med fungerande värmepump har så varmt i slutet av värmesäsongen
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast taxeringsvärdet baseras på snittpris i området.

Skatteverket - Hur beräknar man taxeringsvärdet?
Det är lite krångligare än så, men du har delvis rätt. Vart tredje eller sjätte år ska man fylla i en fastighetsdeklaration som lämnas till Skattemyndigheten, som utgör grunden för fastighetsavgiften.
I mellanåren baseras taxeringsvärdet på snittpriser, i den mån det är möjligt. Händer nån större värdestegring i mellanåren kan en ny fastighetstaxering bli aktuell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.