2 539 läst ·
68 svar
3k läst
68 svar
Lönsamhet installera bergvärme, fastighetsvärdering med mera
Kolla vilket SCOP den har. Det värdet säger det mesta, och du lär inte komma i närheten av en modern BVP med vilken LLVP som helst. Utöver bättre SCOP så producerar BVP i regel varmvatten också, så då blir det ännu bättre. 😊Hannuse skrev:
Jag delar helt dina tankar.Nissens skrev:
Men jag minskade min energiförbrukning för värme från ca 10.000kWh till ca 4000kWh med en LLVP, och fick även A/C, vilket jag nu aldrig vill vara utan (det kanske man kan få även med BVP?).
Hade alldeles säkert blivit ännu mer med en BVP, men det finns inte så mycket mer att ta av i förhållande till insatsen tänker jag.
Men som jag skrev så ser jag inte pengarna som det allra viktigaste, utan det är helheten i att "äga" systemet.
Och varmvattnet är bara ca 2000kWh per år, så det är inte heller så stor del, men absolut blir det en procentuellt stor besparing även där med en BVP.
Så - du har rätt i sak på många punkter, men min helhet beskriver jag i inlägg #36.
Redigerat:
M MrDizzy skrev:Nja, beror på var i Sverige man bor.
Södra Sverige, kanske finns några fler faktorer att ta hänsyn till. Som tex kust med hög luftfuktighet som gör att LLVPn måste avisa hela tiden vilket då gör att man måste stötta via direktverkande el. Eller om man via husets VP ska värma pool och inte ha egen poolVP
Norra Sverige och fjälltrakter med perioder där det ofta är kallare än -15C -20C eller kallare. .. nä de flesta LLVPs blir mer eller mindre då bara glorifierade elpatroner. Visst de flesta producerar värme ... men med en COP just över 1
Jag delar din uppfattning! En effektiv LLVP sparar många kWh, oavsett var i landet den finns och måste vara den mest kostnadseffektiva uppvärmningen i ett hus utan vattenburet värmesystem.Hannuse skrev:
Det är vanligen många dagar på året där den räcker till för uppvärmningen. Nackdelarna är att den inte gör varmvatten och att den inte räcker till de riktigt kalla dagarna.
Då får man finna sig i att spetsa med el eller elda om man har möjlighet.
P pmd skrev:
Det var inte det diskussionen handlade om, diskussionen handlade om llvp och flvp som har fläktar som surrar hela tiden. Men man kan klippa och klistra i citat, och få det till att stå vad som helst.P pmd skrev:
Bor man på "rätt" plats så tror jag att LLVP + FLVP är svår kombo att slå när det kommer till pris/prestanda. Dock så måste man räkna på detta ordentligt. Sedan får man inte glömma andra åtgärder som ger bra effekt, t.ex. extra isolering på vinden eller liknande.
När jag skulle fixa mitt värmesystem så avrådde alla mig från bergvärme på grund av kostnaderna. Rekommendationen var luft/vattenvärmepump (LVVP), men jag beställde BVP likväl eftersom jag tyckte att deras beräkningar på effekttäckning (85-88%) och energiförbrukning (11 100-13 000kWh/år) var för höga. Det blev en Daikin Altherma Geo 3 som förbrukade cirka 4300kWh (Stockholm) totalt under 2025!
Tittar vi på årets siffror så ser det ut såhär
Villa -70, Stockholm, 240m2
Januari 2026, 521kWh (snitt -2.95C) (min -13C)
Februari 2026, 534 kWh (snitt -6,49C)(min -16C)
Med lite andra åtgärder gick jag upp i energiklass A vilket innebär 0,10 procentenheter i rabatt på räntan hos SBAB = 1000kr/år i rabatt per miljon i lån. Detta betalar elförbrukningen av själva BVP!
När jag skulle fixa mitt värmesystem så avrådde alla mig från bergvärme på grund av kostnaderna. Rekommendationen var luft/vattenvärmepump (LVVP), men jag beställde BVP likväl eftersom jag tyckte att deras beräkningar på effekttäckning (85-88%) och energiförbrukning (11 100-13 000kWh/år) var för höga. Det blev en Daikin Altherma Geo 3 som förbrukade cirka 4300kWh (Stockholm) totalt under 2025!
Tittar vi på årets siffror så ser det ut såhär
Villa -70, Stockholm, 240m2
Januari 2026, 521kWh (snitt -2.95C) (min -13C)
Februari 2026, 534 kWh (snitt -6,49C)(min -16C)
Med lite andra åtgärder gick jag upp i energiklass A vilket innebär 0,10 procentenheter i rabatt på räntan hos SBAB = 1000kr/år i rabatt per miljon i lån. Detta betalar elförbrukningen av själva BVP!
Jag satte in bergvärme 1999 och gjorde nästan allt jobb själv. Borrning och matrial köpte jag av Hova rör som levererade pumpen ner i källaren. Jag grävde själv, kapade foderröret, grävde till huset och borrade in slangaarna, sedan var det inomhusjobbet kvar.
Jag skulle klarat mig med en 4,5kw men rekommenderades att ta en 6kw men jag satsade på en 9kw för jag ville inte ha en elpanna, många tyckte jag var dum men numera så hör jag att det rekommenderas större pumpar för "man vill ha en värmepump och inte en elpanna" Alla rum har jag lagt in max antal meter rör i och de styrs med elektriska styrdon och rumstermostater.
Totalt 1999 slutade räkningen på 78tusen
Huset är på 90 kvadrat + att jag värmer garaget på 63 kvadrat +öv på 40kvadrat.
Jag har sedan 84 renoverat huset som är byggt 1932 och har jag rivit ut alla värmerör och element och lagt vattenburen golvvärme, förbrukar ca 11tusen kilowatt/år.
Jag skulle klarat mig med en 4,5kw men rekommenderades att ta en 6kw men jag satsade på en 9kw för jag ville inte ha en elpanna, många tyckte jag var dum men numera så hör jag att det rekommenderas större pumpar för "man vill ha en värmepump och inte en elpanna" Alla rum har jag lagt in max antal meter rör i och de styrs med elektriska styrdon och rumstermostater.
Totalt 1999 slutade räkningen på 78tusen
Huset är på 90 kvadrat + att jag värmer garaget på 63 kvadrat +öv på 40kvadrat.
Jag har sedan 84 renoverat huset som är byggt 1932 och har jag rivit ut alla värmerör och element och lagt vattenburen golvvärme, förbrukar ca 11tusen kilowatt/år.
Hannuse skrev:
Delar inte er uppfattning.E Eje_19 skrev:Jag delar din uppfattning! En effektiv LLVP sparar många kWh, oavsett var i landet den finns och måste vara den mest kostnadseffektiva uppvärmningen i ett hus utan vattenburet värmesystem.
Det är vanligen många dagar på året där den räcker till för uppvärmningen. Nackdelarna är att den inte gör varmvatten och att den inte räcker till de riktigt kalla dagarna.
Då får man finna sig i att spetsa med el eller elda om man har möjlighet.
Farsan skulle värma sin verkstad, 300kvm utanför Ske-å.
Först en LVVP för att köra golvvärme till 12C. Den orkade inte då det blev under -20C. Den stängde av helt.
Sen köpte han en mitsubish LLVP modell större för att stötta upp. Den ville inte heller vara med vid -20C
Nu hör han jordvärme + mitsubish LLVP(då det är varmare än -15C o han samtidigt behöver snabbvärma upp o frosta av kall traktor)
Dock som ni skriver är det stor skillnad på modeller och kan man tänka sig elspets då det är som kallast så kan nog de fungera bra. Dock anser jag att man inte ska köra på elspets öht om VPn fungerar. Då har man valt fel och det finns bättre alternativ
Trist att det inte fungerade.M MrDizzy skrev:Delar inte er uppfattning.
Farsan skulle värma sin verkstad, 300kvm utanför Ske-å.
Först en LVVP för att köra golvvärme till 12C. Den orkade inte då det blev under -20C. Den stängde av helt.
Sen köpte han en mitsubish LLVP modell större för att stötta upp. Den ville inte heller vara med vid -20C
Nu hör han jordvärme + mitsubish LLVP(då det är varmare än -15C o han samtidigt behöver snabbvärma upp o frosta av kall traktor)
Dock som ni skriver är det stor skillnad på modeller och kan man tänka sig elspets då det är som kallast så kan nog de fungera bra. Dock anser jag att man inte ska köra på elspets öht om VPn fungerar. Då har man valt fel och det finns bättre alternativ
Jag kör med IVTs LLVP både i huset och garaget.
I huset funkar det bra till ca 22-23 minusgrader, sedan blir effekten för låg, men pumpen levererar ner till 30 minus, då stänger den ner helt.
I garaget, som är en helt öppen yta, där funkar det till 25-26 minusgrader, men där har jag bara 18 grader.
Så mitt val kan tyckas vara ”fel”, men det är ett medvetet val, så därför är jag jättenöjd.
Så länge det fungerar såHannuse skrev:
Trist att det inte fungerade.
Jag kör med IVTs LLVP både i huset och garaget.
I huset funkar det bra till ca 22-23 minusgrader, sedan blir effekten för låg, men pumpen levererar ner till 30 minus, då stänger den ner helt.
I garaget, som är en helt öppen yta, där funkar det till 25-26 minusgrader, men där har jag bara 18 grader.
Så mitt val kan tyckas vara ”fel”, men det är ett medvetet val, så därför är jag jättenöjd.
Men det verkar vara lite si så där med hur bra LL/LV-vp's fungerar vid kallare än -20C
Och därvid om man bor där det är så kallt eller kallare så är det värt att försöka ta sig råd till B/J-VP som täcker 100% av behovet utan problem.
Ser vi nu till prognosen för elpriserna i SE1 och SE2 så kommer de att vara mycket närmare SE3 och SE4 kommande år.
Att då ligga så att man öht behöver elpatron som stöd då det är som kallast, det är enl mig en extremt dålig ide.
Elpatron är backup om VPn går sönder som jag ser det.