2 539 läst ·
68 svar
3k läst
68 svar
Lönsamhet installera bergvärme, fastighetsvärdering med mera
Jag tycker att sparande som innebär att man kan använda (en del av) de sparade pengarna när man behöver dem är den bästa sortens sparade.Nissens skrev:
Det har pyst lite om bubblan i några år, vilket nog är ganska bra. Bättre än att bubblan spricker, åtminstone.Nissens skrev:
Jag har inte påstått att man ska bortse från en eventuell värdeökning, men man bör räkna med osäkerheterna.Nissens skrev:
DonPablo skrev:
Ok, tnx! Dessutom förbrukas mycket dyr el på vintern med den F370 FLVP vi har. Jan -26, snitt ~57kWh/dygn, Feb -26, snitt hittills ~68kWh dygn inklusive hushållsel.R Runnis skrev:
Jan -26 18 kWh/dygn. Feb -26 19 kWh/dygn. Bergvärme, kamin och FTX ventilation. Såklart lönar det sig aldrig att göra en sådan investering men jag blir heller inte lyckligare av att ha en halv miljon på kontot.E Eje_19 skrev:
Köp en bättre värmepump när den går sönder och komplettera med en luftvärmepump. Elpatronen ska inte användas för uppvärmning mer än i nödfall.
Om bergvärme höjer värdet på huset?
Ja, det är jag övertygad om, och troligen kan du få igen investeringen vid försäljning.
Det är i alla fall så marknaden verkar har fungerat, i alla fall här uppe i norr där mina ungdomar har skaffat hus de senaste åren.
Fjärrvärme eller bergvärme är en attraktionshöjare, som också avspeglar sig på antalet potentiella kunder och i slutändan priset.
Personligen har jag en annan syn på hur jag hade velat ha det om jag skulle bygga ett hus idag.
Jag hade faktiskt byggt det ungefär som det hus jag har nu.
En relativt öppen planlösning med en centralt placerad braskamin som har kanalisation ut till väl valda delar i huset, och som driver luften med en fläkt.
Sedan har jag LLVP som primär värme, men även vanliga elradiatorer.
Elradiatorerna får agera ”backup” om LLVP:n krånglar, eller om det blir kallare än 30 minusgrader i några dagar, för då funkar inte luftvärmepump.
På så sätt har jag tre värmesystem, och med ett väldigt litet elverk klarar jag enkelt en veckas strömavbrott även på vintern.
Dessutom får jag A/C på sommaren, vilket jag inte vill vara utan nu när jag upplevt komforten.
Varmvattnet värms med en vanlig elektrisk varmvattenberedare, och eftersom vi bara är två personer (och vi ska inte bli fler) så går det bara 6kWh varmvatten per dygn.
Installationen blir enkel och till en låg kostnad, och jag tänker att ett modernt hus kommer att förbruka ännu mindre energi än mitt hembygge från 1986.
Jag gick från 10.000kWh till 4000kWh genom att installera LLVP och även skruva lite på ventilationen.
Så, mekanisk frånluft (endast en enkel fläkt) som jag kör på CO2 har fungerat bra, men vet inte exakt hur mycket det har sparat i jämförelse med att den gick mer eller mindre konstant förut.
Jag hade inte önskat någon FTX eller FLVP som bara krånglar till det, och kostar pengar, men det valet kanske man inte kan göra idag?
En vattenburen värmepumpsanläggning sparar garanterat ännu fler kilowattimmar, men tänker att det finns inte så många kvar att ”leka” med längre.
Jag har i och för sig ett fristående garage på 40kvm med en LLVP som förbrukar 2000kWh/år, och dit skulle man kunna dra en kulvert om man vill konvertera det till vattenburet, men tänker att för den förbrukningen är det inte värt besväret.
Jag kanske missar något, eller tänker udda, men så går mina funderingar i alla fall.
Det är få saker som jag rent kunskapsmässigt inte ”äger”, förutom LLVP som jag inte har kompetens på.
Men dom är å andra sidan inte så kostsamma, och med den här lösningen är jag inte helt beroende av dom, även om energikostnaden kan sticka iväg lite om det blir driftstopp på pumpen under ”fel” årstid.
Så för mig är det inte bara pengarna, det är även känslan av att äga systemet rent kunskapsmässigt, och där har vi ju alla olika förutsättningar.
Det jag absolut hade gjort annorlunda är elinstallationen, för att enklare kunna ansluta elverket och får fler funktioner i huset, samt vattendragningarna för att minimera risken för vattenskada, men det är ju inte ämne för den här tråden.
Ja, det är jag övertygad om, och troligen kan du få igen investeringen vid försäljning.
Det är i alla fall så marknaden verkar har fungerat, i alla fall här uppe i norr där mina ungdomar har skaffat hus de senaste åren.
Fjärrvärme eller bergvärme är en attraktionshöjare, som också avspeglar sig på antalet potentiella kunder och i slutändan priset.
Personligen har jag en annan syn på hur jag hade velat ha det om jag skulle bygga ett hus idag.
Jag hade faktiskt byggt det ungefär som det hus jag har nu.
En relativt öppen planlösning med en centralt placerad braskamin som har kanalisation ut till väl valda delar i huset, och som driver luften med en fläkt.
Sedan har jag LLVP som primär värme, men även vanliga elradiatorer.
Elradiatorerna får agera ”backup” om LLVP:n krånglar, eller om det blir kallare än 30 minusgrader i några dagar, för då funkar inte luftvärmepump.
På så sätt har jag tre värmesystem, och med ett väldigt litet elverk klarar jag enkelt en veckas strömavbrott även på vintern.
Dessutom får jag A/C på sommaren, vilket jag inte vill vara utan nu när jag upplevt komforten.
Varmvattnet värms med en vanlig elektrisk varmvattenberedare, och eftersom vi bara är två personer (och vi ska inte bli fler) så går det bara 6kWh varmvatten per dygn.
Installationen blir enkel och till en låg kostnad, och jag tänker att ett modernt hus kommer att förbruka ännu mindre energi än mitt hembygge från 1986.
Jag gick från 10.000kWh till 4000kWh genom att installera LLVP och även skruva lite på ventilationen.
Så, mekanisk frånluft (endast en enkel fläkt) som jag kör på CO2 har fungerat bra, men vet inte exakt hur mycket det har sparat i jämförelse med att den gick mer eller mindre konstant förut.
Jag hade inte önskat någon FTX eller FLVP som bara krånglar till det, och kostar pengar, men det valet kanske man inte kan göra idag?
En vattenburen värmepumpsanläggning sparar garanterat ännu fler kilowattimmar, men tänker att det finns inte så många kvar att ”leka” med längre.
Jag har i och för sig ett fristående garage på 40kvm med en LLVP som förbrukar 2000kWh/år, och dit skulle man kunna dra en kulvert om man vill konvertera det till vattenburet, men tänker att för den förbrukningen är det inte värt besväret.
Jag kanske missar något, eller tänker udda, men så går mina funderingar i alla fall.
Det är få saker som jag rent kunskapsmässigt inte ”äger”, förutom LLVP som jag inte har kompetens på.
Men dom är å andra sidan inte så kostsamma, och med den här lösningen är jag inte helt beroende av dom, även om energikostnaden kan sticka iväg lite om det blir driftstopp på pumpen under ”fel” årstid.
Så för mig är det inte bara pengarna, det är även känslan av att äga systemet rent kunskapsmässigt, och där har vi ju alla olika förutsättningar.
Det jag absolut hade gjort annorlunda är elinstallationen, för att enklare kunna ansluta elverket och får fler funktioner i huset, samt vattendragningarna för att minimera risken för vattenskada, men det är ju inte ämne för den här tråden.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nja, beror på var i Sverige man bor.DonPablo skrev:
Södra Sverige, kanske finns några fler faktorer att ta hänsyn till. Som tex kust med hög luftfuktighet som gör att LLVPn måste avisa hela tiden vilket då gör att man måste stötta via direktverkande el. Eller om man via husets VP ska värma pool och inte ha egen poolVP
Norra Sverige och fjälltrakter med perioder där det ofta är kallare än -15C -20C eller kallare. .. nä de flesta LLVPs blir mer eller mindre då bara glorifierade elpatroner. Visst de flesta producerar värme ... men med en COP just över 1
Ok. Det är väldigt låga förbrukningar! En stor investeringskostnad .... men väldigt billigt i drift.R Runnis skrev:Jan -26 18 kWh/dygn. Feb -26 19 kWh/dygn. Bergvärme, kamin och FTX ventilation. Såklart lönar det sig aldrig att göra en sådan investering men jag blir heller inte lyckligare av att ha en halv miljon på kontot.
Köp en bättre värmepump när den går sönder och komplettera med en luftvärmepump. Elpatronen ska inte användas för uppvärmning mer än i nödfall.
F370 köptes begagnad för 25 000 hösten 2022. Hade då gått i ~fem år på första stället. Gjorde jobbet att byta ut gamla Fighter 301 själv, Hade hjälp av ett par starka farbröder att bära ut - bära in. Rörmokeriet gick på två dagar. Strömmen tog en kvart. Tror aldrig jag haft ett bättre betalt jobb!
Utslaget på helåret brukar elkostnaderna inte vara så farliga. All elförbrukning brukar hamna kring 13 000kWh/år.
jag har tot elförbrukning Norrbotten Boden 12900 kWh under 2025, när dottern bodde hemma, låg vi på ca 14-14500kWh Uppvärmningen står för just under 4000kWh garaget drar ca 3000kWh och resten är hushållsel typ. Frugan är hemma hela dagarna, annars hade det nog varit lägre. Huset 125kvm 1/½ plan byggt 1978
Det stämmer inte kan jag i alla fall säga.M MrDizzy skrev:
En LLVP här uppe i norr gör stor nytta, även när det är riktigt kallt.
Jag mer än halverade min energiförbrukning för uppvärmning med en LLVP.
Men som skrivits är det också stor skillnad på olika modeller.