Jag tycker väl att det är lite fel med s.k free riders. Men som sagt vi lämnar detta.Alfredo skrev:
Du glömde Sveriges största fackförbund, ST. Jobbar man som elektriker inom Sveriges största "byggnads-bestånd", dvs fortifikationsverket, så är man sannolikt medlem i ST.O Oldfart skrev:Jag trod det faktiskt finns tre listor i praktiken. De stora LO-facken har delat upp arbetsmarknaden mellan sig. Om man är verkstam inom industrin så är det IF Metall, inom elnät och distribution så är det SEKO och installations- och serviceelektriker hamnar under SEF. Det där handlar främst om var de tecknar sina kollektivavtal, men hur det funkar på den individuella nivån vet jag inte.
Det är faktiskt lite samma sak på VVS-sidan där de som arbetar med V/A- och fjärrvärme också tillhör SEKO. Förbundet är lite en kvarleva från svunna tider när dessa saker, samt post- och telebranschen, drevs i statlig och kommunal regi.
Det kallas för avtalsrätten. Dvs, större arbetsgivare har varken tid eller lust att förhandla med femtielva mindre fackföreningar varje år. Därför är det, det största fackförbundet som organiserar den arbetsplatsen genom kollektivavtalet som sedan få rätten att förhandla om arbetsplatsen. En form av uppgörelse, ja.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Inte om man är industrielektriker. Jag var t ex med i just Metall på tiden det begav sig.NJornee skrev:
Det finns som sagt gott om elektriker som inte går och tattar kabel på byggen. (Och som aldrig har satt sin fot i en bod under sin tid på jobbet...)
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Varför? Om du gått på byggen dagarna i ända så skall du allt tåla att höra betydligt värre!K karkka skrev:
Det gör vi i industrin iaf...
(Ja, eller gjorde. Den delen av mitt yrkesliv ligger decennier bort idag.)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Jag förstår öht inte vad du menar? Menar du att ni inte kastar skit på varandra mellan de olika yrkesgrupperna (i all välmening då)? Det gjorde vi på min tid. Det vanligast skällsordet jag hörde i branschen var t ex "snickare"...K karkka skrev:
Eller menar du att industrielektrikerskrået skulle vara så väsenskilt från installationselektrikerna att de inte skulle kunna umgås i samma rum??
Jaja, ni snöflingor har kanske tagit över byggbranschen med. Vad hittar ni ungdomar på härnäst?
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Klicka här för att svara