Alfredo Alfredo skrev:
Nu blir detta snabbt väldigt off topic men menar du att det borde vara lagkrav på att vara med i facket. Själv föredrar jag att helt fritt själv välja vilka tjänster jag köper. Men detta är nog en diskussion för en annan tråd eller kanske till och med för ett annat forum.
Jag tycker väl att det är lite fel med s.k free riders. Men som sagt vi lämnar detta.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Jag trod det faktiskt finns tre listor i praktiken. De stora LO-facken har delat upp arbetsmarknaden mellan sig. Om man är verkstam inom industrin så är det IF Metall, inom elnät och distribution så är det SEKO och installations- och serviceelektriker hamnar under SEF. Det där handlar främst om var de tecknar sina kollektivavtal, men hur det funkar på den individuella nivån vet jag inte.

Det är faktiskt lite samma sak på VVS-sidan där de som arbetar med V/A- och fjärrvärme också tillhör SEKO. Förbundet är lite en kvarleva från svunna tider när dessa saker, samt post- och telebranschen, drevs i statlig och kommunal regi.
Du glömde Sveriges största fackförbund, ST. Jobbar man som elektriker inom Sveriges största "byggnads-bestånd", dvs fortifikationsverket, så är man sannolikt medlem i ST.
Det kallas för avtalsrätten. Dvs, större arbetsgivare har varken tid eller lust att förhandla med femtielva mindre fackföreningar varje år. Därför är det, det största fackförbundet som organiserar den arbetsplatsen genom kollektivavtalet som sedan få rätten att förhandla om arbetsplatsen. En form av uppgörelse, ja.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
K karkka skrev:
Om man inte betalar för tjänsten ska man ändå få ta del av den?
Nu vet jag att alla får vara med på avtalet ändå. Men dessa diskussioner brukar komma upp när facket nämns.
Är det facket som betalar barackerna på byggarbetsplatsen?

• Gilla
SC Aero och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det facket som betalar barackerna på byggarbetsplatsen?
Nä inte SEF iaf vad jag vet. Men dom har varit med och sett till att vi har våran rätt till en plats i byggboden som byggaren ansvarar för. Låsbartskåp, hygienmöjligheter osv.
Att elföretagen ska följa bla bodavtalet.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
NJornee NJornee skrev:
Ringa Metall? Är det inte bättre att kontakta Elektrikernas egna fackförbund? 😜
Inte om man är industrielektriker. Jag var t ex med i just Metall på tiden det begav sig.

Det finns som sagt gott om elektriker som inte går och tattar kabel på byggen. (Och som aldrig har satt sin fot i en bod under sin tid på jobbet...)

Redigerat:
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det finns som sagt gott om elektriker som inte går och tattar kabel på byggen. (Och som aldrig har satt sin fot i en bod under sin tid på jobbet...)
Känns lite sådär att du väljer att kalla dina elektrikerkollegor i andra områden för att och tatta kabel på byggen.

K karkka skrev:
Känns lite sådär att du väljer att kalla dina elektrikerkollegor i andra områden för att och tatta kabel på byggen.
Varför? Om du gått på byggen dagarna i ända så skall du allt tåla att höra betydligt värre! ;)

Det gör vi i industrin iaf... ;)

(Ja, eller gjorde. Den delen av mitt yrkesliv ligger decennier bort idag.)

Varför? Om du gått på byggen dagarna i ända så skall du allt tåla att höra betydligt värre! ;)

Det gör vi i industrin iaf... ;)

(Ja, eller gjorde. Den delen av mitt yrkesliv ligger decennier bort idag.)
Det är en sak att höra från andra yrkesgrupper.

K karkka skrev:
Det är en sak att höra från andra yrkesgrupper.
Jag förstår öht inte vad du menar? Menar du att ni inte kastar skit på varandra mellan de olika yrkesgrupperna (i all välmening då)? Det gjorde vi på min tid. Det vanligast skällsordet jag hörde i branschen var t ex "snickare"... ;) (Och då har jag naturligtvis den största respekt för yrkeskunniga snickare. Målare däremot... ;))

Eller menar du att industrielektrikerskrået skulle vara så väsenskilt från installationselektrikerna att de inte skulle kunna umgås i samma rum??

Jaja, ni snöflingor har kanske tagit över byggbranschen med. Vad hittar ni ungdomar på härnäst?

Redigerat:
K karkka skrev:
Då ordet vinare har funnits i SAOL länge så ska du se att även ordet kabeltattare snart hittar dit. 😱🙃😂

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då ordet vinare har funnits i SAOL länge så ska du se att även ordet kabeltattare snart hittar dit. 😱🙃😂
Och för formens skulle så måste jag påpeka att jag inte kallat någon kabeltattare. Jag har bara sagt att vissa tattar kabel. Det är en liten kan tyckas, men ändå, skillnad. ;)

Och för formens skulle så måste jag påpeka att jag inte kallat någon kabeltattare.
Nej det invektivet är mitt och endast mitt! 😎😂

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.