Totte_S
GlennB GlennB skrev:
Just det är kanske ett dåligt exempel för där funkar det så att advokatfirmorna i princip anställer juristutbildade slavar som gör allt jobbet åt dom, detat gör de nyutbildade juristerna för att kunna få praktiken som krävs för att tilsllut kunna titulera sig advokat och tjäna pengar på riktigt.

Och med slavar syftar jag inte enbart på den låga lönen, det är mycket smutsigheter i den branschen..
Till skillnad mot elektrikerlärlingar som är 19 år och bara utför utvecklande arbetsuppgifter i 1600 timmar under överinseende av en kompetent kollega?
Nä, men tänkte att TS kanske kunde få lite perspektiv när hen tycker 22000 är dåligt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
L Lasse Åberg skrev:
Är med i facket redan är jag. Ska kika på det då, visste jag inte! Tack. Ja så är det verkligen
Gå ur facket istället så får du 1500 mera....
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
avh67f och 5 till
  • Laddar…
S SSG3000 skrev:
Gå ur facket istället så får du 1500 mera....
Och en fot i röven och avsked i fall chefen får en fis på tvären

Men har du tillräckligt brun tunga så ok
 
  • Haha
NJornee
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Och en fot i röven och avsked i fall chefen får en fis på tvären

Men har du tillräckligt brun tunga så ok
Är man bra får man aldrig sparken då det råder allmän brist på duktiga elektriker. Behövs ingen tunga för det.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Och en fot i röven och avsked i fall chefen får en fis på tvären

Men har du tillräckligt brun tunga så ok
Eller så jobbar man bara för sin lön så slipper du få tungan brun. Tänkvärt.

Jag har tydligt motstånd till facket (borde förbjudas) och säger precis vad jag tycker till alla.

Har ledningen fel så får de höra det, så enkelt är det. Problemet är inte jag utan mesar som håller käften och skickar facket.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
S SSG3000 skrev:
Är man bra får man aldrig sparken då det råder allmän brist på duktiga elektriker. Behövs ingen tunga för det.
Jag håller i princip med, men man bör veta att man är duktig då. Är man osäker på hur man kopplar köksbelysning och fasadbelysning så hoppas jag att man inte är på samma nivå som de som jobbat många år.

Jag jobbar i IT-branchen och jag har yngre, nyutbildade kollegor som ibland gör samma sak som jag. Skillnaden är att jag kan lösa problem som de inte kan, baserat på en bredare erfarenhet. Jag tror att TS känner att han gör samma sak, men kan inte lösa samma problem. För en arbetsgivare är TS, liksom mina yngre mer oerfarna kollegor jättebra så länge det inte blir för komplext. Blir det för komplext så vill kunden ha den mer erfarna.

Om TS ska vara med i facket eller inte kan diskuteras, själv har jag aldrig varit det, men det är bra att inte överskatta (eller för all del underskatta) sin kunskap. Jag skulle säga att TS inte är självgående.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
L Lasse Åberg skrev:
Klev nyligen in som första års montör och tänkte bara höra om min lön tycker den känns väldigt låg men vet inte.

Ligger på 22.000 blankt innan skatt, första års montör.. men jag gör exakt likadana jobb som en annan som är fullbetald så är ju självgående osv.

Vad tänker ni? Är ja ute och cyklar?

(Kanske är fel tråd att posta i)
Lägstalön för en kille som precis tagit studenten på VVS-linjen och lyckats få en lärlingsanställning på ett rörföretag är 21,432:- enligt byggnads...

Således är man i period 7 när man tagit stundenten.

1-6 gör man i skolan. (tre år - á 850h/period)
7-10 på en arbetsplats som anställd lärling. (två år - á 850h/period)

https://www.byggnads.se/siteassets/...tionsavtalet_2023-2025.pdf?ts=8dc797dc273a700
Tabell över lärlingsperioder med fördelningstal, lägsta timlon och månadslön; period 7 har 0,65 och 21,432 kr som lägsta månadslön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det är nog ganska normalt det du får just nu.
Kolla givetvis med elektrikerförbundet vad lägstalönen är där.
 
Redigerat:
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Lägstalön för en kille som precis tagit studenten på VVS-linjen och lyckats få en lärlingsanställning på ett rörföretag är 21,432:- enligt byggnads...

Således är man i period 7 när man tagit stundenten.

1-6 gör man i skolan. (tre år - á 850h/period)
7-10 på en arbetsplats som anställd lärling. (två år - á 850h/period)

[länk]
[bild]

Så det är nog ganska normalt det du får just nu.
Kolla givetvis med elektrikerförbundet vad lägstalönen är där.
En annan väg TS kan ta är att bli industrielektriker. Smutsigare o bullrigare men står utanför lärlingssystemet och får troligen några tusen mer i ingångslön.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Krilleman
S SSG3000 skrev:
mutsigare o bullrigare men står utanför lärlingssystemet och får troligen några tusen mer i ingångslön.
Tveksamt om det vore sanning.
Men visst jag kan ha fel...

Då skulle ju "alla" elektriker söka sig till industi-sidan...
Har du uppgifter på att det är korrekt, typ liknande lägstalöner i klarspråk men för industri kontra "vanlig" elektriker?

Eller är det bara din åsikt utan förankring? 🤔🤔


Du menar att el har två listor?
Traditionell samt industri?

Mer än jag visste... 😉
 
S SSG3000 skrev:
En annan väg TS kan ta är att bli industrielektriker. Smutsigare o bullrigare men står utanför lärlingssystemet och får troligen några tusen mer i ingångslön.
Livslönen blir väl lägre isåfall?
 
Krilleman
F fribygg skrev:
Livslönen blir väl lägre isåfall?
Fast nu är det ju inte livslönen, enkom den ekonomiska lönen...
 
P
Det är väl välkänt att man tjänar mer på industrin ifrån dag ett än en lärling i ett hantverksyrke som gradvis höjs med åren och med den ökande kunskapen som kommer med det..
 
Krilleman Krilleman skrev:
Tveksamt om det vore sanning.
Men visst jag kan ha fel...

Då skulle ju "alla" elektriker söka sig till industi-sidan...
Har du uppgifter på att det är korrekt, typ liknande lägstalöner i klarspråk men för industri kontra "vanlig" elektriker?

Eller är det bara din åsikt utan förankring? 🤔🤔
Tyvärr har jag inte aktuella kollektivavtal för IF metall, skogsägarna, regionerna eller staten mm. Men det finns en värld vid sidan om elektrikerfurbundet. Det vet jag med säkerhet. Är du tex (produktions)skiftelektriker på Scania i Södertälje, så är du sannolikt medlem i IF metall inte elektrikerfurbundet med sin lärlingsperiod(er)
PS inte alls en åsikt. Fakta
Kom ut i världen istället
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
S SSG3000 skrev:
Tyvärr har jag inte aktuella kollektivavtal för IF metall, skogsägarna, regionerna eller staten mm. Men det finns en värld vid sidan om elektrikerfurbundet. Det vet jag med säkerhet. Är du tex (produktions)skiftelektriker på Scania i Södertälje, så är du sannolikt medlem i IF metall inte elektrikerfurbundet med sin lärlingsperiod(er)
PS inte alls en åsikt. Fakta
Kom ut i världen istället
Och denna "fakta" kan du inte ens förtydliga med en enda länk i sakfrågan.
Fakta finns i #37 beträffande VVS.

Uppdatera denna med el beträffande el/industri så vi vet.

Där förlorar du dock hela diskussionen när du inte hänvisar till fackförbundens lägstalön för påstådda el/industri...

Rätta mig gärna om du jag har fel! 👍

#37:

Tabell över löner och fördelningstid för lärlingar inom VVS och bygg, med lägsta timlön och månadslön specificerad för olika utbildningsperioder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Fast nu är det ju inte livslönen, enkom den ekonomiska lönen...
Jag tror nog att TS på kort sikt kan tjäna mer på industrin, men det tar ju inte så många år innan lönen blir betydligt bättre om han fortsätter på installationsavtalet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.