Krilleman
F fribygg skrev:
Jag tror nog att TS på kort sikt kan tjäna mer på industrin, men det tar ju inte så många år innan lönen blir betydligt bättre om han fortsätter på installationsavtalet
Så må vara fallet kortsiktigt, men finns det fakta oavsett ? 🤔

Kan ju inte vara svårt att påvisa om det är sant.

Krilleman Krilleman skrev:
Så må vara fallet kortsiktigt, men finns det fakta oavsett ? 🤔

Kan ju inte vara svårt att påvisa om det är sant.
Installationsavtalet torde gå att hitta på sef.se om du vill nörda ner dig

7 KAP LÖNER M.M. | 29

Den individuella månadslönen uttrycks i kronor per månad och fastställs vid förhand-
lingar inom företaget och kan om anledning därtill finns - omprövas en gång per år.
Lägsta löner kr/mån Fr.o.m. 1 maj 2023 Fr.o.m. 1 maj 2024
1:a året i yrket 20 490 kr 21 125 kr
2:a året i yrket 25 159 kr 25 939 kr
3:e året i yrket och därefter 28 330 kr 29 208 kr
Servicemontörer 30 060 kr 30 992 kr
Tekniker 30 709 kr 31 661 kr

Krilleman Krilleman skrev:
Där förlorar du dock hela diskussionen när du inte hänvisar till fackförbundens lägstalön för påstådda el/industri...
Hur menar du nu?

Visst, el-skrået/facket har en lång tabell med fasta lägstalöner baserat på lärlingsnivå.
Men det är en rätt ovanlig konstruktion på arbetsmarknaden.

Av vad jag hittar så är industrielektriker som vilket annat yrke som helst där det är fri individuell lönesättning utan någon fackligt reglerad tabell.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Till skillnad mot elektrikerlärlingar som är 19 år och bara utför utvecklande arbetsuppgifter i 1600 timmar under överinseende av en kompetent kollega?
Nä, men tänkte att TS kanske kunde få lite perspektiv när hen tycker 22000 är dåligt.
Skillnaden är att en elektrikerlärling har en kort brant lönestege som är fastställd, dessutom jobbar han sina 8h/dag punkt, inget "du förutsätts vara tillfänglig dygnet runt".

Men jag tror egentligen inte vi är speciellt oense här.

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
N
S SSG3000 skrev:
Gå ur facket istället så får du 1500 mera....
Hurdå? Sef medlemsavgift är 1.9%

N Niq skrev:
Hurdå? Sef medlemsavgift är 1.9%
Ja va bra ! Då blir det ju ännu mera pengar om man även struntar i a-kassan

Med sådär låg lön är det ju risk att man blir utvisad.

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
N
S SSG3000 skrev:
Ja va bra ! Då blir det ju ännu mera pengar om man även struntar i a-kassan
Hur sparar han 1500 på att gå ur facket när medlemsavgiften är lägre.

N Niq skrev:
Hur sparar han 1500 på att gå ur facket när medlemsavgiften är lägre.
22000 i lön -1,9% = 418 i avgift
418 * 12 mån = 5016/år

Eller??

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Panor82
Jag har ett exempel inom industrin där våra lärlingar kommer in på 25 000 sedan börjar skifta år två och hamnar på 32 000 (därefter händer inte mycket mer med grundlönen förut sen vanliga löne utvecklingen) sedan byggs det på med olika tillägg och ansvar. Där tillkommer också ob för helger, nätter och kvällar men brukar vara skiftgången och miljön som är skitig som är den stora frågan inte lönen. Vi tillhör IF Metall.

Automationsteknikerna och automationingenjörerna tjänar bättre och har mer finjobb och dagtid men krävs lite mer utbildning och erfarenhet.

Sedan tycker jag att industrin har oförskämt dåligt rykte och inte lyfts som ett alternativ i utbildningarna. Det är faktiskt riktigt brett iaf hos oss där det förekommer installationer i kontor, maskiner och produktionshallar. Allt ifrån belysning, motorer, traverser, robotceller och CNC-maskiner mm.
Med kabeldragning, felsökning (avancerad sådan), LSP/HSP ställverk, ritningläsning, plc:er, brandlarm, central byten, skåpsbyggen etc.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Jag har ett exempel inom industrin där våra lärlingar kommer in på 25 000 sedan börjar skifta år två och hamnar på 32 000 sedan byggs det på med olika tillägg och ansvar. Där tillkommer också ob för helger, nätter och kvällar men brukar vara skiftgången och miljön som är skitig som är den stora frågan inte lönen.

Automationsteknikerna och automationingenjörerna tjänar bättre och har mer finjobb och dagtid men krävs lite mer utbildning och erfarenhet.

Sedan tycker jag att industrin har oförskämt dåligt rykte och inte lyfts som ett alternativ i utbildningarna. Det är faktiskt riktigt brett iaf hos oss där det förekommer installationer i kontor, maskiner och produktionshallar. Allt ifrån belysning, motorer, traverser, robotceller och CNC-maskiner mm.
Med kabeldragning, felsökning (avancerad sådan), LSP ställverk, ritningläsning, plc:er, brandlarm, central byten, skåpsbyggen etc.
Tack Panor82 !!
Äntligen en kille som har upplevt andra el- områden än att dra VP i valv o sätta spistimers hos pensionärerna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
N
D Dilato skrev:
22000 i lön -1,9% = 418 i avgift
418 * 12 mån = 5016/år

Eller??
Ja det var vad jag kom fram till också. Att har man svårt att klara sig så bör man säkert fundera på om man ska vara med i facket eller inte.

Jag har ännu inte förstått hur han skulle spara 1500 i månaden. Jag utgick ifrån att det var per månad eftersom det talades om månadslön.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S SSG3000 skrev:
Gå ur facket istället så får du 1500 mera....
Om dan?
Arbetsgivaren bryr sig knappast om TS är med i facket eller inte så det skulle vara roligt att veta var du @SSG3000 tror att de 1500 skulle komma ifrån?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.