Tvivelaktiga länkar som har hänvisningen till www.google.com klickar jag inte på.N Nuclearant skrev:
Visa källan i klartext så är jag med!
Eller har du redan tagit kvälll? 🤔
Diskutera med personer som inte vill förstå, är totalt meningslöst ! Att ett flertal olika personer här på forumet dessutom har berättat om sin egen karriär och att det finns "en annan värld" än att gå i lärling-sytem och dra VP i valv, vill man inte heller acceptera. Så jag förstår den föreslagna åtgärden att "googla själv" är en utmärkt ide´. Tyvärr får man kanske inte de svaren som önskas då. Speciellt inte om AI också får vara med och svara. Så jag säger än en gång, NI som tittade lite längre bort än till närmaste jobb, NI kära studenter, har en hel värld att välja ifrån, där den största kickstarten från gymnasiet troligen är inom industri-elektriker eller distributions-elektriker grenen. Och kom inte med dravlet att verifiera och bekräfta. Googla,,, prata med en vän som känner en vän som jobbar som det,,, och öppna ögonen ! Eller ring till facket, typ metall och fråga. Gör något istället för att sitta på läktaren och raljera !F fribygg skrev:
Ringa Metall? Är det inte bättre att kontakta Elektrikernas egna fackförbund? 😜S SSG3000 skrev:Diskutera med personer som inte vill förstå, är totalt meningslöst ! Att ett flertal olika personer här på forumet dessutom har berättat om sin egen karriär och att det finns "en annan värld" än att gå i lärling-sytem och dra VP i valv, vill man inte heller acceptera. Så jag förstår den föreslagna åtgärden att "googla själv" är en utmärkt ide´. Tyvärr får man kanske inte de svaren som önskas då. Speciellt inte om AI också får vara med och svara. Så jag säger än en gång, NI som tittade lite längre bort än till närmaste jobb, NI kära studenter, har en hel värld att välja ifrån, där den största kickstarten från gymnasiet troligen är inom industri-elektriker eller distributions-elektriker grenen. Och kom inte med dravlet att verifiera och bekräfta. Googla,,, prata med en vän som känner en vän som jobbar som det,,, och öppna ögonen ! Eller ring till facket, typ metall och fråga. Gör något istället för att sitta på läktaren och raljera !
Jag trod det faktiskt finns tre listor i praktiken. De stora LO-facken har delat upp arbetsmarknaden mellan sig. Om man är verkstam inom industrin så är det IF Metall, inom elnät och distribution så är det SEKO och installations- och serviceelektriker hamnar under SEF. Det där handlar främst om var de tecknar sina kollektivavtal, men hur det funkar på den individuella nivån vet jag inte.Krilleman skrev:
Det är faktiskt lite samma sak på VVS-sidan där de som arbetar med V/A- och fjärrvärme också tillhör SEKO. Förbundet är lite en kvarleva från svunna tider när dessa saker, samt post- och telebranschen, drevs i statlig och kommunal regi.
Nu blir detta snabbt väldigt off topic men menar du att det borde vara lagkrav på att vara med i facket. Själv föredrar jag att helt fritt själv välja vilka tjänster jag köper. Men detta är nog en diskussion för en annan tråd eller kanske till och med för ett annat forum.K karkka skrev: