N
Krilleman Krilleman skrev:
Hur ska www.google.com vara ditt svar? 🤔

Kom gärna med fakta!
Klicka länken jag är övertygad om att du kan klura ut resten. Godkväll.

Krilleman
N Nuclearant skrev:
Tvivelaktiga länkar som har hänvisningen till www.google.com klickar jag inte på.

Visa källan i klartext så är jag med!

Eller har du redan tagit kvälll? 🤔

N Nuclearant skrev:
På det här forumet diskuterar vi och ger råd.
Enl forumreglerna är det inte tillåtet att uppmana nån att googla.

• Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
På det här forumet diskuterar vi och ger råd.
Enl forumreglerna är det inte tillåtet att uppmana nån att googla.
Diskutera med personer som inte vill förstå, är totalt meningslöst ! Att ett flertal olika personer här på forumet dessutom har berättat om sin egen karriär och att det finns "en annan värld" än att gå i lärling-sytem och dra VP i valv, vill man inte heller acceptera. Så jag förstår den föreslagna åtgärden att "googla själv" är en utmärkt ide´. Tyvärr får man kanske inte de svaren som önskas då. Speciellt inte om AI också får vara med och svara. Så jag säger än en gång, NI som tittade lite längre bort än till närmaste jobb, NI kära studenter, har en hel värld att välja ifrån, där den största kickstarten från gymnasiet troligen är inom industri-elektriker eller distributions-elektriker grenen. Och kom inte med dravlet att verifiera och bekräfta. Googla,,, prata med en vän som känner en vän som jobbar som det,,, och öppna ögonen ! Eller ring till facket, typ metall och fråga. Gör något istället för att sitta på läktaren och raljera !

S SSG3000 skrev:
Diskutera med personer som inte vill förstå, är totalt meningslöst ! Att ett flertal olika personer här på forumet dessutom har berättat om sin egen karriär och att det finns "en annan värld" än att gå i lärling-sytem och dra VP i valv, vill man inte heller acceptera. Så jag förstår den föreslagna åtgärden att "googla själv" är en utmärkt ide´. Tyvärr får man kanske inte de svaren som önskas då. Speciellt inte om AI också får vara med och svara. Så jag säger än en gång, NI som tittade lite längre bort än till närmaste jobb, NI kära studenter, har en hel värld att välja ifrån, där den största kickstarten från gymnasiet troligen är inom industri-elektriker eller distributions-elektriker grenen. Och kom inte med dravlet att verifiera och bekräfta. Googla,,, prata med en vän som känner en vän som jobbar som det,,, och öppna ögonen ! Eller ring till facket, typ metall och fråga. Gör något istället för att sitta på läktaren och raljera !
Ringa Metall? Är det inte bättre att kontakta Elektrikernas egna fackförbund? 😜

NJornee NJornee skrev:
Ringa Metall? Är det inte bättre att kontakta Elektrikernas egna fackförbund? 😜
Tror du på fullt allvar att man måste vara medlem i elektrikerförbundet som enda fackförening om man är verksam som elektriker ?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S SSG3000 skrev:
Tror du på fullt allvar att man måste vara medlem i elektrikerförbundet som enda fackförening om man är verksam som elektriker ?
Elektrikerförbundet anser nog det iaf :D

A
Det finns elektriker under andra förbund också. Seko t ex. Det beror på vilket avtalsområde det handlar om.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S SSG3000 skrev:
Jag arbetar i en bransch där det bara finns ett fack, så det är nära till hands att dra den slutsatsen ja. Men visst, du vet säkert bäst.

O
Krilleman Krilleman skrev:
Du menar att el har två listor?
Traditionell samt industri?

Mer än jag visste... 😉
Jag trod det faktiskt finns tre listor i praktiken. De stora LO-facken har delat upp arbetsmarknaden mellan sig. Om man är verkstam inom industrin så är det IF Metall, inom elnät och distribution så är det SEKO och installations- och serviceelektriker hamnar under SEF. Det där handlar främst om var de tecknar sina kollektivavtal, men hur det funkar på den individuella nivån vet jag inte.

Det är faktiskt lite samma sak på VVS-sidan där de som arbetar med V/A- och fjärrvärme också tillhör SEKO. Förbundet är lite en kvarleva från svunna tider när dessa saker, samt post- och telebranschen, drevs i statlig och kommunal regi.

S SSG3000 skrev:
Tror du på fullt allvar att man måste vara medlem i elektrikerförbundet
Jag hoppas verkligen att ingen tror att man måste vara medlem i ett fackförbund.

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag hoppas verkligen att ingen tror att man måste vara medlem i ett fackförbund.
Då kan ju denne person sitta utanför byggboden och äta matlådan.

• Gilla
  • Haha
Grävarn1 och 1 till
  • Laddar…
K karkka skrev:
Då kan ju denne person sitta utanför byggboden och äta matlådan.
Råder den mentaliteten i en förening är det verkligen lämpligt att inte befatta sig med den.

• Gilla
SC Aero och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Råder den mentaliteten i en förening är det verkligen lämpligt att inte befatta sig med den.
Om man inte betalar för tjänsten ska man ändå få ta del av den?
Nu vet jag att alla får vara med på avtalet ändå. Men dessa diskussioner brukar komma upp när facket nämns.

K karkka skrev:
Om man inte betalar för tjänsten ska man ändå få ta del av den?
Nu blir detta snabbt väldigt off topic men menar du att det borde vara lagkrav på att vara med i facket. Själv föredrar jag att helt fritt själv välja vilka tjänster jag köper. Men detta är nog en diskussion för en annan tråd eller kanske till och med för ett annat forum.

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.