Rent generellt är det väl bra att vara med i A-Kassan om man inte är typ headhunting-material (som jag var 😎) men resten av avgiften är väl sisådär tveksam om den betalar sig.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
N
D Dilato skrev:
Rent generellt är det väl bra att vara med i A-Kassan om man inte är typ headhunting-material (som jag var 😎) men resten av avgiften är väl sisådär tveksam om den betalar sig.
Nu vet jag inte hur det är med just sef facket
Men i det fack som jag är med i så är avgiften billigare än att köpa den reseförsäkring som ingår. Där är också A-kassa avgiften medräknad. Det ingår andra försäkringar också men jag har dom inte i huvudet. Samt en del rabatter på olika andra saker. Jag har några gånger behövt hjälp med rådgivning i olika saker i arbetet och det har jag fått utan problem. Var o en får ju förstås bedöma om man tycker det är värt avgiften.

Panor82 Panor82 skrev:
Jag har ett exempel inom industrin där våra lärlingar kommer in på 25 000 sedan börjar skifta år två och hamnar på 32 000 (därefter händer inte mycket mer med grundlönen förut sen vanliga löne utvecklingen) sedan byggs det på med olika tillägg och ansvar. Där tillkommer också ob för helger, nätter och kvällar men brukar vara skiftgången och miljön som är skitig som är den stora frågan inte lönen. Vi tillhör IF Metall.
Ja, om jag inflationsjusterar min lön som sommarjobbande industrielektriker (ja tjänsten var elmekaniker) på SAABs monteringsfabrik i mitten på 80-talet så ligger den i den häraden, alltså 25000. (Men då med tvåskift).

Så baserat på de siffrorna så ligger man på ungefär samma nivåer idag som då. Och det var relativt välbetalt redan på den tiden.

Panor82 Panor82 skrev:
Sedan tycker jag att industrin har oförskämt dåligt rykte och inte lyfts som ett alternativ i utbildningarna. Det är faktiskt riktigt brett iaf hos oss där det förekommer installationer i kontor, maskiner och produktionshallar. Allt ifrån belysning, motorer, traverser, robotceller och CNC-maskiner mm.
Med kabeldragning, felsökning (avancerad sådan), LSP/HSP ställverk, ritningläsning, plc:er, brandlarm, central byten, skåpsbyggen etc.
Precis. På en stor industri så är det ett mycket omväxlande och intressant jobb. Det var huvudskälet till att jag jobbade extra så mycket jag kunde under hela min civilingenjörsutbildning, och alltid trivts mycket bra i verkstadsindustrin.

Och industrijobben är traditionellt och stabilt över hela världen, välbetalda, relativt sett.

Det är bara synd att vi förlorat så många av dem till utlandet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tja, det räcker att du behöver anlita förbundets jurister en gång för att det skall gå plus. Och det vet man aldrig.

Och konjunkturen styr man inte över. Oavsett bransch. (Och det säger jag sittandes på ett av de historiskt sett säkraste jobben som finns i Sverige.)

Kanske kan vara lockande att byta till industrin, men jag hade nog gjort klart lärlingstiden först.
Lönetrappan är som sagt brant, och möjligheterna på längre sikt är bättre om TS är "färdig elektriker".

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
L Lasse Åberg skrev:
Nej men precis asså har ju nästan lägsta avtals lönen, men tycker det är alldeles för litet nästan - får nästan ge upp på denna karriär och jobba lager, blir svårt att leva tycker jag med denna lön vissa månader
Vad får du ut efter skatt?

Du kan nog dubbla din lön om du går till industrin.

H
X xxx.maws skrev:
Du kan nog dubbla din lön om du går till industrin.
Där vill man färdiga elektriker, lärlings jobb växer inte på trän.

• Gilla
Willmanh
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Eller så jobbar man bara för sin lön så slipper du få tungan brun. Tänkvärt.

Jag har tydligt motstånd till facket (borde förbjudas) och säger precis vad jag tycker till alla.

Har ledningen fel så får de höra det, så enkelt är det. Problemet är inte jag utan mesar som håller käften och skickar facket.
👊🏻👍🏻

N
Krilleman Krilleman skrev:
Tveksamt om det vore sanning.
Men visst jag kan ha fel...

Då skulle ju "alla" elektriker söka sig till industi-sidan...
Har du uppgifter på att det är korrekt, typ liknande lägstalöner i klarspråk men för industri kontra "vanlig" elektriker?

Eller är det bara din åsikt utan förankring? 🤔🤔

Du menar att el har två listor?
Traditionell samt industri?

Mer än jag visste... 😉
4 sidor.

Installation ("vanlig" elektriker)
Industri
Automation
Larm & Övervakning

Det är iallafall utan vidareutbildning till högspänning så du får arbeta över 1000V.

Krilleman
N Nuclearant skrev:
4 sidor.

Installation ("vanlig" elektriker)
Industri
Automation
Larm & Övervakning

Det är iallafall utan vidareutbildning till högspänning så du får arbeta över 1000V.
Utan hänvisning med länkar säger detta svaret inte mycket...

Och varmt välkommen till forumet på byggahus.se @Nuclearant 👍👍✅✅

N
Krilleman Krilleman skrev:
Utan hänvisning med länkar säger detta svaret inte mycket...

Och varmt välkommen till forumet på byggahus.se @Nuclearant 👍👍✅✅
Du visste inte elektrikeryrket hade två sidor, jag bara upplyste om att det är fler än så. När jag utbildade mig valde man inriktning från start.

Krilleman
N Nuclearant skrev:
Du visste inte elektrikeryrket hade två sidor, jag bara upplyste om att det är fler än så. När jag utbildade mig valde man inriktning från start.
Det är ju jättebra information i ärendet.

Var har du länkarna för att backa upp detta?

N Nuclearant skrev:
Alternativt kan jag radera mitt konto igen.
Hej och välkommen till forumet!

Jag tror inte att du kan radera ditt konto, men om du inte vill dela dina kunskaper kan du ju sluta skriva...

Krilleman
N Nuclearant skrev:
Alternativt kan jag radera mitt konto igen. Vad som än är enklast för min del ifall detta är bemötandet jag kan förvänta mig.
Hur ska www.google.com vara ditt svar? 🤔

Kom gärna med fakta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.