Klev nyligen in som första års montör och tänkte bara höra om min lön tycker den känns väldigt låg men vet inte.

Ligger på 22.000 blankt innan skatt, första års montör.. men jag gör exakt likadana jobb som en annan som är fullbetald så är ju självgående osv.

Vad tänker ni? Är ja ute och cyklar?

(Kanske är fel tråd att posta i)

• Gilla
DanielFransson och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det låter onekligen klent.
Men inte direkt ovanligt:
[länk]

Du kan kolla här vad folk har i praktiken, inte minimisummorna:
[länk]

Att du får sämre lön än någon som gör exakt samma jobb innan dess att du har uppnått dina tre år är ju något som har med yrkets skrå-väsende att göra...
Nej men precis asså har ju nästan lägsta avtals lönen, men tycker det är alldeles för litet nästan - får nästan ge upp på denna karriär och jobba lager, blir svårt att leva tycker jag med denna lön vissa månader

4774
L Lasse Åberg skrev:
Nej men precis asså har ju nästan lägsta avtals lönen, men tycker det är alldeles för litet nästan - får nästan ge upp på denna karriär och jobba lager, blir svårt att leva tycker jag med denna lön vissa månader
Eller gå till chefen och be om ett lönesamtal

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Eller gå till chefen och be om ett lönesamtal
Aa de lutar åt det, är nyligen utflyttad hemifrån så kan kanske pressa lite på det att de blir svårt för mig att jobba kvar med denna lön och samtidigt bo liksom helt enkelt, är ba så blyg av mig framförallt när de handlar om chefer också

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
4774
L Lasse Åberg skrev:
Aa de lutar åt det, är nyligen utflyttad hemifrån så kan kanske pressa lite på det att de blir svårt för mig att jobba kvar med denna lön och samtidigt bo liksom helt enkelt, är ba så blyg av mig framförallt när de handlar om chefer också
Gå med i facket så kan du alltid få ta med dig arbetsplatsombudet eller annan person från facket om du tycker att det är jobbigt. Men du ska veta att din chef är bara en människa som du och jag och alla andra 😀. Ingen är förmer än någon annan. Jobbar du på bra och tar ansvar så har du ditt på det torra vid ett lönesamtal.

• Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Gå med i facket så kan du alltid få ta med dig arbetsplatsombudet eller annan person från facket om du tycker att det är jobbigt. Men du ska veta att din chef är bara en människa som du och jag och alla andra 😀. Ingen är förmer än någon annan. Jobbar du på bra och tar ansvar så har du ditt på det torra vid ett lönesamtal.
Är med i facket redan är jag. Ska kika på det då, visste jag inte! Tack. Ja så är det verkligen

• Gilla
zetamamman
  • Laddar…
4774
L Lasse Åberg skrev:
Är med i facket redan är jag. Ska kika på det då, visste jag inte! Tack. Ja så är det verkligen
Jag lovar, chefer är inte elaka (ingen jag stött på iaf), men de uppskattar dig om du gör ett bra jobb, kommer i tid och inte har för många sjukdagar. Det är med andra ord väldigt lätt att göra rätt. Glöm inte bort att säga hur mycket du trivs och tycker arbetsuppgifterna är roliga 😀. Det gillas

• Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
O
L Lasse Åberg skrev:
Jag skulle säga inte bara fel tråd utan helt fel forum. Branschfrågor passar bättre här: https://www.fluxio.se/. Där finns bara elektriker. Här är det mest glada villaägare som pysslar om sina hus och fulkopplar el de inte får röra.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 12 till
  • Laddar…
L Lasse Åberg skrev:
Klev nyligen in som första års montör och tänkte bara höra om min lön tycker den känns väldigt låg men vet inte.

Ligger på 22.000 blankt innan skatt, första års montör.. men jag gör exakt likadana jobb som en annan som är fullbetald så är ju självgående osv.

Kollektivavtalen i din bransch finns på internet, bara att googla fram...

Tyvärr är 22 tusen för en nybakad elektriker tom lite över lägsta lönen, den ligger på 21125 spänn.. andra året ska du ha minst 25939 kr (tom april 2025, sen höjs den).

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Grannens Häck
L Lasse Åberg skrev:

Det är ju väldigt lågt, vilket betyder att du kommer jobba ett kort tag och få erfarenhet och sedan byta arbetsgivare. Tycker det är dumsnålt av en arbetsgivare.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Med tanke på dina övriga två startade trådar kring frågor som hade med bänk och fasadbelysning att göra så skulle jag sikta på lite mer ödmjukhet, sug åt dig information från dina kollegor och gör bra ifrån dig i åtminstone ett par månader upp till ett år innan du kliver in och begär en löneökning för att klara vardagen (oklart vad du har för utgifter)

Fattar att lönen kanske är låg men vi känner ju heller inte till om vad du har för utgifter för boende och annat. Gör du riktigt bra ifrån dig och skapar upp ett bra namn/rykte så är det inte långt ifrån att du kan börja extraknäcka. För en elektriker finns det nog en hel drös av jobb att ta sig an bara man öppnar ögonen men då måste man dessutom veta vad man pysslar med och så känns det inte i detta fall med tanke på dina två trådar du startade tidigare.

• Gilla
  • Haha
Erik_91 och 13 till
  • Laddar…
L Lasse Åberg skrev:

Första års montör som får 22k brutto är mer än vad som står i kollektivavtalet ju. Alla har varit där så det är bara att bita ihop. Varför ska du ha mer som någon annan fast du jobbat mindre?

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Tommty
Med tanke på dina 2 tidigare trådar om matning till fasadbelysning och hur lång tid det tar att koppla in en armatur låter det inte som att du är på samma nivå som en fullbetald elektriker/ alt. ledande montör.

Är du 1 års montör och gått el-energiprogrammet där du slipper lärlingstiden? eller har du gått lärlingstiden hos samma firma?

Sen är det också frågan var du bor, hur ser konkuranssen ut.

Bor du i stockholm/större stad så jagar folk elektriker och lönen ser därefter ut, Bor du utanför en större stad kan det vara tvärtom.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
L Lasse Åberg skrev:
Tryck hellre på vilket värde du levererar till företaget än att du har kostnader att betala.

• Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.