Jag tänkte ju skola om mig och bli elektriker för något år sedan men sa att det är ekonomiskt självmord och gå ner på låga 20-tusen.

Fick till svar från två firmor att nyskolade ungdomar som inte haft lön/jobb innan och kommer för sent med en energidryck i näven och pods i öronen får lägsta.

Men att jag skulle kunna göra tiden med en lön som börjar på 3 iaf genom att man kan vara självgående på ett annat sätt än småttingarna.

• Gilla
Pudweiler
  • Laddar…
L Lasse Åberg skrev:
Klev nyligen in som första års montör och tänkte bara höra om min lön tycker den känns väldigt låg men vet inte.

Ligger på 22.000 blankt innan skatt, första års montör.. men jag gör exakt likadana jobb som en annan som är fullbetald så är ju självgående osv.

Vad tänker ni? Är ja ute och cyklar?

(Kanske är fel tråd att posta i)
Det är väl ganska snabb lönetrappa (år 1 till 4) om jag förstått nyutbildade elektriker rätt. Så kolla hur den ser ut.

K Kane skrev:
Det är väl ganska snabb lönetrappa (år 1 till 4) om jag förstått nyutbildade elektriker rätt. Så kolla hur den ser ut.
Ja 1 år emellan stegen 😜

• Haha
useless
  • Laddar…
L Lasse Åberg skrev:
Aa de lutar åt det, är nyligen utflyttad hemifrån så kan kanske pressa lite på det att de blir svårt för mig att jobba kvar med denna lön och samtidigt bo liksom helt enkelt, är ba så blyg av mig framförallt när de handlar om chefer också
Vikta samtalet till vad du presterar snarare än att det är svårt att ha råd med räkningar.

• Gilla
Ruffeboy och 2 till
  • Laddar…
Och att tro att man är lika duktig som första års montör som en med nått års längre erfarenhet är väl nästan så att man kan börja fundera på hybris.
Det är ju först sedan man lämnat utbildningen och kommer ut i verkligheten som den verkliga utbildningen börjar. Det man fick under "skoltiden" är ju bara en plattform att stå på för att kunna lära sig jobbet.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
MichelleW och 14 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tyvärr är 22 tusen för en nybakad elektriker tom lite över lägsta lönen, den ligger på 21125 spänn.. andra året ska du ha minst 25939 kr (tom april 2025, sen höjs den).
L Lasse Åberg skrev:
får nästan ge upp på denna karriär och jobba lager, blir svårt att leva tycker jag med denna lön vissa månader
Det är en ganska snabb löneutveckling. Jobbar du på lager kommer du i princip aldrig att höja lönen mer än inflationen. Bara år 1 till 2 är någonting som motsvarar flera steg i karriären i många andra yrken. Men visst. Du måste stå ut de första åren innan lönen kommer upp. År 3 är lönen i princip samma som någon som jobbat på lager i 20 år...

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
H
L Lasse Åberg skrev:
Är med i facket redan är jag. Ska kika på det då, visste jag inte! Tack. Ja så är det verkligen
Eller så väntar du ett halvår och visar vad du går för först. Kan vara betydligt lättare att löneförhandla då. Sen växer inte ”praktikplatser på träd”. Men ge inte upp din utbildning, din utbildning är ju även att arbeta praktisk på en arbetsplats, det blir betydligt bättre sedan.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
L Lasse Åberg skrev:
Är med i facket redan är jag. Ska kika på det då, visste jag inte! Tack. Ja så är det verkligen
Ett sätt att höja lönen rejält är att göra jobben efter accordsprislistan, men det ställer ju kravet på dig att lära dig listan och att lära dig att mäta jobben.
Och alla jobb stora som små går att mäta, jag torde veta för jag har haft kvällskurser för elektriker som ville lära sig samt jag brukade även hjälpa till med att mäta nybörjarnas jobb.
Ps
Det var SEF som stod för lokalhyra och min lilla ersättning.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Totte_S
Lönenivåerna är som sagts kända när man börjar utbilda sig. En (hel) del företag väljer att lägga sig mer eller mindre över avtalets nivåer för att överhuvudtaget kunna behålla/rekrytera personal.
Jag är gubbe 50+ med fem års högskoleutbildning, som bytte jobb till elektriker efter 45. Jag gick ner 12000 netto under lärlingstiden, men är nu tillbaka, över den lönenivå jag lämnade. Det är få jobb som har så bra betalt sett till utbildningsnivå som hantverkarjobben, och hastighet på löneutvecklingen. Dessutom är nog elektrikeryrket ett av de mer framtidstrygga jobben.
Mitt råd till dig är att anpassa dina utgifter efter dina inkomster och fortsätt göra ett bra jobb.

Som jämförelse så vet jag att Sveriges största affärsjuridiska byrå (advokatfirma) betalar nyutbildade jurister med 4,5 års universitetsutbildning, ca 25000 i ingångslön.

• Gilla
Bästerortarn och 14 till
  • Laddar…
Helt krasst, var glad över att du har ett stadigt jobb! Håll ut ett år till så kommer lönen öka tack vare tarifferna i kollektivavtalet. Du skriver att du redan är med i facket, toppen, de är din bästa kontakt om du anser att du har fått fel lön.

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
NJornee NJornee skrev:
Helt krasst, var glad över att du har ett stadigt jobb! Håll ut ett år till så kommer lönen öka tack vare tarifferna i kollektivavtalet. Du skriver att du redan är med i facket, toppen, de är din bästa kontakt om du anser att du har fått fel lön.
Låter som ett klent råd.

Facket ser till att slashasar som inte förtjänar ökning får den trots de inte förtjänar den.

Visa istället tidigt att du är driftig, kunnig och självgående. Bli en av de få elektriker som har yrkesskicklighet och yrkesstolthet samtidigt som du kan kommunicera och bara tydlig mot kunderna.
Var inte rädd med att vara tydlig mot chefen att du har ambitioner och att du är en tillgång.

Uppskattar och betalar inte den chefen finns det andra som vet värdet av en bra medarbetare.

Efter något år så kan du starta eget och styra som du vill. Kunderna betalar och vill ha bra hantverkare med bra facit.

Eller så lutar du dig tillbaka och låter facket hålla dig flytande och ligger i den grå massan där chefen måste visa i detalj hur ett jobb ska utföras och facket pekar på en siffra som är lagom.

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Du frågar på ett forum om hur du ska ordna bänkbelysning i ett kök. Du ska nog tyvärr vara glad att du har ett jobb ändå som elektriker. Med kunskapen som stiger så stiger lönen🙂👍

• Gilla
  • Haha
johanoloflindberg och 4 till
  • Laddar…
Även om du är 1:a årsmontör och "självgående" så är du fortfarande lärande i yrket så att säga.
Att bli "fullbetald" efter 4år innebär egentligen inte att du är fullbetald i den meningen att du tjänar samma som dina kollegor som jobbat kanske 30år i yrket.
Det innebär bara att du normalt sett anses såpass självgående att du inte ska behöva be någon om hjälp.
Att det i verkligheten sedan förefaller sig på det viset att en del 1:a årsmontörer är duktigare än många äldre påverkar inte lönen i regel.

Kollektivavtalet avgör vilken din minsta lön som 1:a årsmontör får lov att vara.
Det är inte sällan på det viset att arbetsgivaren sätter en lön nära minimum, anledningarna är olika men det är vanligt särskilt om du är yngre och saknar tidigare arbetslivserfarenhet.
I det här fallet anses det av många att du ska göra några hundår innan du blir accepterad som likvärdig i arbetslaget, helt enkelt för att alla andra har gått igenom samma sak.

Jag personligen anser nog att elektriker som yrke är tryggare än ett jobb på tex lager av den enkla anledningen att elektriker kan man vara överallt.
Lager kan flyttas eller läggas ner.
Det finns dock sätt att höja sin lön i ditt fall.
Sök andra elektriker jobb och förhandla till dig en bättre lön där istället, det brukar vara enklaste sättet.
Räkna med att chefer kan bli sura men det brukar lägga sig efter tid då konkurrensen på yrkesfolk är hög och dom oftast vill att du kommer tillbaka.
Inte ovanligt att chefen plötsligt vill förhandla din lön när du redan tackat ja till ett nytt jobb.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Lasse Åberg skrev:
Aa de lutar åt det, är nyligen utflyttad hemifrån så kan kanske pressa lite på det att de blir svårt för mig att jobba kvar med denna lön och samtidigt bo liksom helt enkelt, är ba så blyg av mig framförallt när de handlar om chefer också
Jobba och visa att du är duktig, sen drar du det som argument inför chefen, och att du funderar på att byta jobb pga lönen men helst skulle vilja stanna. Är du då värdefull för företaget så kan du lyckas få högre lön.

Med det sagt, som andra säger så har just elektriker en kort men brant lönetrappa, facken är mycket mäktiga bland elektriker så det beror troligen på att dom vill ha det så.

Totte_S Totte_S skrev:
Som jämförelse så vet jag att Sveriges största affärsjuridiska byrå (advokatfirma) betalar nyutbildade jurister med 4,5 års universitetsutbildning, ca 25000 i ingångslön.
Just det är kanske ett dåligt exempel för där funkar det så att advokatfirmorna i princip anställer juristutbildade slavar som gör allt jobbet åt dom, detat gör de nyutbildade juristerna för att kunna få praktiken som krävs för att tilsllut kunna titulera sig advokat och tjäna pengar på riktigt.

Och med slavar syftar jag inte enbart på den låga lönen, det är mycket smutsigheter i den branschen..

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.