engs
O Othahaiti skrev:
Vi har ett gammal hus med en stor variation av olika rör. Dvs det är både järn- och koppar-rör på olika ställen. Jag har förvisso varit orolig om detta ska helt plötsligt korrodera bort och vi skulle ha en kraftig vattenläcka. Detta har inte hänt under våra 15 år... Så jag hade inte varit så orolig. Men, mina kemikunskaper är gamla så jag vet inte hur FE och Cu reagerar med varandra egentligen.
Hade en liten bit gammalt järnrör från förra ägaren, precis där inkommande vatten fördelas mot tre olika rör, troligen tyckte han det var besvärligt byta just den biten, kanske 15cm lång, pga alla kopplingar... utbytt till koppar överallt annars.

Började droppa där bara dagar efter inflyttning, troligen efter första gången tvättmaskin använts och nån liten tryckstöt provocerade det sista som krävdes. Fick hit en rörmockare som svor nått om hempulare...

Den såg fruktansvärd ut invändigt, delvis nästan helt uppätet och andra delar igenslammade. Materialvandring pga galvaniska strömmar som någon nämnde.

Natten efter det börjat droppa hörde jag nått som skramlade till i källaren och tänkte, "nu fan sprack det" och sprintade ner, men det var bara nån flyttlåda som ramlat i allmänna flyttkaoset. Nu i efterhand borde jag stängt av vattnet nattetid i varje fall, men det var så mycket annat just då så tänkte inte på det då.

Redigerat:
eavogels skrev:
[länk]
Ta en stor Bamsemagnet och för den utanpå röret så åker skruven med upp!

Spola loss skruven

E
De där spikarna verkar verkligen ha kikat fast sig i böjen.
Kan du lägga upp en skiss på hur det ser ut med lite avstånd så vi förstår hur mycket kraft det går att få från respektive håll?

Jag skulle provat en stark dammsugare som jag tätat munstycket mot röret så gott det går. Alternativt öppna en koppling längre bort och blåst med tryckluft.

Mats-S
J JonasEr skrev:
Stängde av vattnet till övre toalett och hade lossat blandaren så vattenrören var blottade. När man vänder ryggen till en kortare stund så har grabben stoppat ner gipsskruv i vattenröret, flera stycken :surprised:
Provade att sätta på vattnet en kort stund och se om de spolades ur men icke.

Hur orolig bör man vara för detta? Kommer röret nötas sönder från insidan med plötsligt läckage som följd? Eller kommer skruvarna att rosta bort?
Att byta röret skulle kräva att riva undertaket på toaletten nedanför.

Livet är spännande med ungar :D
Tror det är lugnt, gipsskruvarna rostar lååååååååååångt innan röret är slut.

• Gilla
btg308 och 1 till
  • Laddar…
P
ROSTIGASTE ROSTIGASTE skrev:
Fast magneten skulle väl bara fastna i röret om man gjorde så ? Eller
varken koppar eller plast är magnetiskt.. Skulle vara om det mot förmodan är gamla järnrör. Då funkar det inte.

Det är därför jag säger att man kan ta en krafrig magnet och dra utanpå röret och få med sig skruven. Har gjort så med ett bränslerör och fungerade alldeles utmärkt!

Även då det inte är nån fara med saker som rostar i vattensystemet, så är det otrevligt med rostigt vatten. Det sätter sig gärna på sanitetsporslin. Jag har (dålig) erfarenhet av det eftersom förra ägaren av mitt hus lät hydroforen rosta sönder så att det lade sig en del rost i ledningarna.

• Arg
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Har någon föreslagit att TS ska skaffa en magnet?

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Jotsat och 31 till
  • Laddar…
Johnwinroth Johnwinroth skrev:
Beror ju på vad det är för rör.
Vanligtvis är det ju koppar rör eller plast, ingen av dessa är magnetiska.

Är det en mycket gammal installation av järnrör så skulle det ju inte gå
Även järn rör jag skulle provat att fästa en neodymmagnet i nylon lyna som elektriker drar in trådar. Skruvar siter i närmaste böjen.

ROSTIGASTE ROSTIGASTE skrev:
Fast magneten skulle väl bara fastna i röret om man gjorde så ? Eller
Kopparrör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.