Kanske en inspektionskamera kunde fungera.Finns ju flera "verktyg" att skicka ner i röret,magnet,griptång.
Och då kan du ju följa händelseförloppet på skärmen.Hyra,låna på en rörfirma.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
G Goab skrev:
Blir intressant att höra. Kan bara inte låta bli att lämna en varningens ord om små supermagneter mtp det just inträffade: se till att grabben inte får fatt på dem, och ffa se till att han inte sväljer dem, ffa inte mer än en - Då blir det risk för operation:(. De orsakar tarmvred.
varför dessa förkortningar?
mtp
ffa
Vad betyder dom?

• Gilla
Vildparti
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
varför dessa förkortningar?
mtp
ffa
Vad betyder dom?
Förlåt. Gammal vana eller ovana. Mtp=med tanke på. Ffa= framförallt.

E
Hur går det med spikarna TS är problemet fortfarande inte löst?

Du måste lägga upp en skiss med mått så vi bäst kan se hur man ska angripa problemet.

Att dra en magnet på utsidan verkar svårt om röret försvinner ned i golvet. Prova med en stor magnet typ högtalare som många föreslagit, men sätt den mot en lång stålstav eller lång installationsborr eller liknande. Hela staven/borren blir magnetisk och för ned den så kanske nåt fastnar.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Men, alltså, håller ni fortfarande på.

Någon konstaterade ganska tidigt att då rören är av koppar och skruvarna av någon legering av järn, zink ett, så kommer naturen att ha sin gång.

Lillgrabben är en fysikalkemist och har nu tillverkat ett galvaniskt element där skruvarna genom elektrolys snart kommer att smältas i kopparrörets innanmöte, och komma ut på andra sidan.

Inget att bekymra sig över alltså.

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
Alltså seriöst ... varför vetenskapliga avhandlingar på ett så enkelt problem?
Skruvarna kommer att korrodera bort, problem solved !

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Första testet med magneten utförd! Håller ni andan? 5 skruvar blev resultatet! MEN, fick inte upp alla. Det finns fortfarande många kvar där nere. Problemet är att när magneten greppar en skruv så ligger de omgivande skruvarna på varandra vilket gör att de kilar fast sig och sedan så släpper magneten. Det är fastkilat där nere i böjen, dammsugare är bara att glömma. Tryckluft tror jag inte heller på längre. Bäst är nog att använda en dragfjäder och köra igenom, då kan man få lite kraft....

Gipsskruvarna hade blivit mörka i färgen så de har väl oxiderat antar jag.

Så det får nog bli att lossa på vinkelkopplingen och ta fram dragfjäder, sen får jag väl försöka få kopplingen tät.

Kan man ta lite locherpasta på klämringskopplingen om det inte går att få riktigt tätt?

• Gilla
btg308 och 7 till
  • Laddar…
J JonasEr skrev:
Första testet med magneten utförd! Håller ni andan? 5 skruvar blev resultatet! MEN, fick inte upp alla. Det finns fortfarande många kvar där nere. Problemet är att när magneten greppar en skruv så ligger de omgivande skruvarna på varandra vilket gör att de kilar fast sig och sedan så släpper magneten. Det är fastkilat där nere i böjen, dammsugare är bara att glömma. Tryckluft tror jag inte heller på längre. Bäst är nog att använda en dragfjäder och köra igenom, då kan man få lite kraft....

Så det får nog bli att lossa på vinkelkopplingen och ta fram dragfjäder, sen får jag väl försöka få kopplingen tät.

Kan man ta lite locherpasta på klämringskopplingen om det inte går att få riktigt tätt?
du ska inte prova att bara öppna avstängningsventilen? skulle tro att skruvarna följer med vattentrycket ut ur röret.

X Xaktly skrev:
du ska inte prova att bara öppna avstängningsventilen? skulle tro att skruvarna följer med vattentrycket ut ur röret.

Första jag provade, hjälpte ej.

J
En kombination av magnet med vattentryck på samtidigt så att skruvarna runt flyttar sig kanske då? Alltså låt magneten fästa. Spänn snöret och öka trycket sakta?

J JonasEr skrev:

J JonasEr skrev:

Fortsätt kriget mot gipsskruvarna! Ge inte upp! Har aldrig stött på livsmedelsklassade gipsskruvar, så därför bör du försöka få bort dom! Eller finns det evidens på att dricka gipsskruv är ofarligt? :thinking:

• Gilla
  • Haha
Xaktly och 2 till
  • Laddar…
Innan du går vidare och kopplar ur andra änden, prova med dragfjädern ovanifrån ”en liten bit”, så att du stökar lite med kvarvarande skruvar. Då kanske du kan få dem att ändra läge så att du kan plocka några till?
(Givetvis med koll på hur lång bit du matat in, så att du inte riskerar att peta dem förbi nästa koppling. )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.