Prova tryckluft åt andra hållet så kanse de blåser ut där nere.

Jag tänker mig att man temporärt tejpar fast en slang med en diameter om är lite större än röret. Slangen använder man för att leda vattnet till rätt ställe. Sen så slår man på vattnet och skakar lite på röret.

Men magnet blir nog kul också :)

• Gilla
Ja-Ma
  • Laddar…
Om du kan öppna röret i "andra änden" kan du prova att trycka igenom en dragfjäder.

• Gilla
Narren666 och 2 till
  • Laddar…
H
J JonasEr skrev:
Tack för tipsen. Det är kopparrör. Dessvärre verkar det svårt att hitta en lämplig magnet... hittar inga så små magneter med krok eller hål i.
Lägg magneten i ett nät och sätt i en krok i nätet.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Öppna och byt ut rören. Man ska inte dölja skarvar i konstruktionen, eftersom det finns dolda skarvar så är det ändå felutfört.

• Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Vart står det att det är dolda skarvar? En böj kan man göra utan att skarva röret.

• Gilla
Fred vom Jupiter och 2 till
  • Laddar…
Mickeaxx Mickeaxx skrev:
Öppna och byt ut rören. Man ska inte dölja skarvar i konstruktionen, eftersom det finns dolda skarvar så är det ändå felutfört.
Finns inga dolda skarvar. Vinkelkopplingarna sitter strax under innertaket i badrummet nedanför. Går sedan upp i taket, en 90 böj, och vidare upp till toaletten ovan.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Mickeaxx Mickeaxx skrev:
Bara som sistaalternativ. Har det varit tätt hittills, är det säkert tätt fortsättningsvis också.
Man skall inte reparera det som fungerar.

Staffan

• Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
Det står i tråden att rörläggaren fick spänna kopplingen som droppade

• Gilla
Harrison och 3 till
  • Laddar…
btg308 btg308 skrev:
Om du kan öppna röret i "andra änden" kan du prova att trycka igenom en dragfjäder.
Detta låter som en bra idé! (y)

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Mickeaxx Mickeaxx skrev:
Det står i tråden att rörläggaren fick spänna kopplingen som droppade
Det är en annan koppling än böjen i bjälklaget.

Har du prövat med stryk?

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Sen när du är klar med neodymmagneten så kan du göra ett litet fysikexperiment. Ta en bit kopparrör och håll det lodrätt, släpp sedan magneten genom röret och se vad som händer...
Tips! Ta ett löst rör så slipper du fiska upp magneten ur vattensystemet...

• Gilla
  • Haha
btg308 och 3 till
  • Laddar…
Vi har ett gammal hus med en stor variation av olika rör. Dvs det är både järn- och koppar-rör på olika ställen. Jag har förvisso varit orolig om detta ska helt plötsligt korrodera bort och vi skulle ha en kraftig vattenläcka. Detta har inte hänt under våra 15 år... Så jag hade inte varit så orolig. Men, mina kemikunskaper är gamla så jag vet inte hur FE och Cu reagerar med varandra egentligen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.