Behöver man uppdatera SPC Pro till 3.6 också innan man uppdaterar centralen?

Sen undrar jag om nån vet hur man får den röda dioden att slockna på MAPen när man har spänningssatt den utan kommunikation första gången? :)

Varför köra programmet? . Kör bara med webben. Ett tips. Men pro skall alltid vara samma i centralen och programmet. Alla x-busenhetet lika så.

flittiditt skrev:
Behöver man uppdatera SPC Pro till 3.6 också innan man uppdaterar centralen?

Sen undrar jag om nån vet hur man får den röda dioden att slockna på MAPen när man har spänningssatt den utan kommunikation första gången? :)
Jag brukar göra uppdateringen i följande ordning. Vilket har funkat hittills.
1) Använd befintlig PRO och uppdatera firmware i SPC-centralen
2) Byt till ny version av PRO
3) Använd den nya PRO-versionen och anslut till SPC-centralen

Men du kan naturligtvis istället använda webbgränsnittet, som probeb föreslår. Det viktigaste är att du har samma version av PRO och firmware efter uppdateringen.

Kan tipsa om att det är en ny version 3.6.5 på gång. Firmwarefilen finns redan att ladda ner men eftersom de inte ännu har släppt PRO-uppdateringen så väntar jag att uppdatera tills den kommer.

3.6.2 hittar jag bara. Vart finns 3.6.5. Några nya trevliga funktioner?

probeb skrev:
3.6.2 hittar jag bara. Vart finns 3.6.5. Några nya trevliga funktioner?
FW3.6.5 finns att ladda ned från se.spiap.com men det kräver inloggning.

spc-versions.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funktionellt så ser jag inte att 3.6.5 egentligen innehåller något nytt jämfört med 3.6.0 :(. De bryr sig inte ens om att beskriva skillnaden i Release-noteringarna.

Mot v 3.5 som i pincip är samma som 3.4.5 så har följande hänt:
spc-3.6.5.png
Skapa konto

Firmware 3.6.5 rättar buggen som förstörde alla icke ethernet utrustade centraler tex min 4220.
Siemens byter centralen om förstörd av 3.6 men bara om garantin om 3 år gäller och köpt i Sverige.
Skäms Siemens!!!!!
Jag kastade min 4220 som jag köpt ny på ebay och hittade på ebay en begagnad 4320 inkl MAP K421 och radio W110 för 200 kr samt frakt 500 kr.
Uppgraderingen av denna med 3.6.5 utmärkt.

Är det under Download Center? Jag hittar inte..

probeb skrev:
Är det under Download Center? Jag hittar inte..
Stämmer, men inte under fliken Mjukvara/firmware version, där man förväntar sig hitta den, utan under Product documentations.
Finns även under Produkter->Inbrottslarm->Centralapparater->Visa produktdetaljer->Dokumentation

Funkar 741U som rökdetektor till SPC?
Vad jag kan läsa är där reläutgång på dessa.

Kort fråga. Får inte SMS-aviseringen att funka på min 4320. Har fixat mottagningen i centralen och skickat test SMS, funkar bra. Får endast SMS vid återställning av centralen vid larm, trots att jag kryssat i rutan för just larm.
TIPS? Skärmklipp.PNG
Skapa konto

Hittade felet. Hade lagt mig och frugan som manager, funkade fint när jag ändrade till Std User

RilleRock
Rena skrev:
Funkar 741U som rökdetektor till SPC?
Vad jag kan läsa är där reläutgång på dessa.
Finns där ett relä som är normalt slutet (NC) vid normal drift som växlar vid larm kan de användas.

Kan detektorer utlösa larm med fördröjning alternativt omgående beroende på status på andra detektorer i ett 4320 system?

Exempel
PIR i hallen "ser" hall, entrédörr, trapp till övervåning och en korridor. MK i entrédörren är satt att inte utlösa larmet om rätt kod matas på map inom en viss tid. Samma egenskaper vill jag så klart ha på PIR. Däremot vill jag att det larmar omgående om PIR detekterar något i korridoren och samtidigt entrédörren är stängd.

Du vill nog ha din PIR zon som "följande" så den följer din inpasseringszon (entrédörren).

Siemens nya manöverpanel är nu släppt! Finns både med och utan kortläsare.
//Göran

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.