Byggahus.se

Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?

1. gol
    Medlem Nivå 6
    Ska tillägga att det även går att hitta ATS Registrerings ID:t under Status->FlexC i webbgränssnittet. Där finns även en knapp, Manuell test, för att testa kommunikationen.

2. panzaa
    Medlem Nivå 3
    Tack för tipsen!

Lyckades få det att fungera genom att använda IE, fick det inte att funka i Chrome eller Firefox. Misstänker att det kan vara relaterat till något certifikatfel?

Nu till nästa svårknäckta problem. Lyckas inte få larmsändaren att skicka sms vid larm, endast vid återställning.
    Har laborerat med olika inställningar på användarna, men får det fasiken inte att funka. Det märkliga är att det har fungerat förut, men helt plötsligt inte längre. Kan jag ha pillat på något, i så fall vad? Tacksam för hjälp
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmklipp2.PNG

3. gol
    Medlem Nivå 6
    Moderna webbläsare tillåter inte längre SSL3 som SPC använder för kryptering. Detta kan man hantera på tre olika sätt:
    1) Gå in på din egna panels webbgränsnitt via molntjänsten SPC Connect.
    2) Patcha din webbläsare att tillåta SSL3.
    3) Sätta upp en proxyserver som "pratar" SSL3 med SPC-panelen men en modernare SSL-version mot webbläsaren.

Jag själv gillar inte att bli beroende av Siemens molntjänst för att komma in på min egen SPC-panel, så jag har valt att patcha en speciell webbläsare att tillåta SSL3. Denna webbläsare använder jag inte mot Internet utan enbart för att köra webbgränssnittet mot SPC. Siemens har en instruktion hur patchningen går till. (Om du inte hittar den så skicka ett PM till mig)

Vad det gäller inställningarna för SMS så borde du få SMS vid larm men inte vid larmåterställning med de inställningar du visar i bilden. Du har inte helt enkelt glömt att spara konfigurationen till panelen?

4. panzaa
    Medlem Nivå 3
    Taget, tack för tipsen.
    Programmerar endast i SPC Pro, appen var mest för att smidigt kunna larma på/av.
    Har sparat ned allt till centralen (flera ggr), men får som sagt bara SMS vid återställning. Blir inte klok på varför, känns som jag testat alla inställningar :(

5. panzaa
    Medlem Nivå 3
  6. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Varför har du inte svenska som systemspråk?

Har du uppdaterat så alla enheter har senaste version?
    Prova isåfall göra en mjukstart, Tryck på den gula resetknappen upp till höger på centralkortet.

Redigerat 23 mar 2015 20:18
  7. R
    Medlem Nivå 1
    Jag har precis uppgraderat firmware och registrerat mig på spc connect, verkar lite smidigare än det gamla men kan man få de nya interfacet att bifoga ett par bilder från mina kameror vid larm till min e-post?

8. gol
    Medlem Nivå 6
    Nej den tjänsten finns inte i SPC Connect. Men går att fixa med lokal tilläggsutrustning som triggas av larmhändelsen, läser av kamerabilden och skickar ett mejl.

//Göran

9. R
    Medlem Nivå 1
    Går det att byta ut "Ding-Dong" signalen i larmet mot en lite mjukare istället för "PEEIIIEEPP!" ? :(

10. O
    Medlem Nivå 1
    Jag har anslutit min spc4300 till spc connect och det var inga problem, jag får mail vid larm från trådbundna enheter men inte från trådlösa, dom syns under log men inte I events I spc connect,
    Nån som har en ide vad felet kan vara?

11. R
    Medlem Nivå 1
    Uppgraderade firmware i SPC igår till den senaste men upplever att det inte ser likadant ut på manöverpanelerna när man kommer hem och ska larma av, det piper och så står det område tillkopplat, ingenting om att ange kod eller liknande. Hör man dåligt är det väldigt otydligt om man ska larma av eller inte...

12. P
    Medlem Nivå 6
    Vart köper man SPC billigast?

13. Vespa
    Garagebyggare Nivå 6
    Probeb, trodde du hade det redan?

14. P
    Medlem Nivå 6
    Stämmer bra. Men behöver en till :)

• Laddar…
  15. gol
    Medlem Nivå 6

Integration av Siemens SPC och Fibaro Home Center 2

För alla er som har efterfrågat möjligheten att integrera ert SPC-larm med Fibaro Home Center 2, så vill jag informera om att jag nu tagit fram en tilläggsmodul till min SPC Web Gateway, som knyter ihop dessa enheter med varandra.

Larmets aktiveringstillstånd och status från larmets samtliga rörelsedetektorer och magnetkontakter speglas kontinuerligt över till globala variabler i HC2:an och kan sedan användas för att t.ex trigga scener och visas i virtuella enheter. För bästa möjliga prestanda så är kommunikationen helt händelsestyrd. Man slipper alltså ligga och polla från HC2:an.

Tilläggsmodulen, node-spc-fibaro-hc2-binding, finns att ladda ner här på github

För mer info om SPC Web Gateway, se här och här

//Göran

• Laddar…