panzaa skrev:
Hej!

Införskaffat mig ett Siemens SPC Larm i fredags och är i full gång med installationen. Fick inte med någon installationsmanual med kopplingsscheman i leveransen så jag famlar lite i mörkret med installationen av IR-deckarna. Tips på vart jag kan på tag i dito?

Skall koppla 2 IR deckare i serie på nedervåningen i huset (PDM-I12) med 4 ledare, skall jag koppla in C1 på I1 resp C3 till com i centralen? Seriekopplar sedan in den andra deckaren i den förstas plint?

Ursäktar min enorma okunskap, men jag har jagat kopplingsscheman och manualer, men står blank.

Tack på förhand!
Installationsmanualen finns som pdf på den medföljande skivan, eller på bewators hemsida. https://www.bewator.com/se/products/index.xml/INBROTTSLARM/LARM_DETEKTORER_INOMHUS_CENTRALAPPARATER/INBROTTSLARM_LARM_DETEKTORER_INOMHUS_CENTRALAPPARATER_INTRUNET/p3927

"Man" rekommenderar inte att seriekoppla flera pir i samma sektion, men det kan möjligen göras med magnetkontakter, för närliggande dörrar/fönster. Detta för att underlätta felsökning och för att larmet ska kunna berätta mer exakt vad som hänt.
Tekniskt är det ju inga problem, men du får ju göra just en seriekoppling. I1-c1, c3-c1 i andra piren och c3-com. Dessutom måste du ha koll att du får rätt värden på eol-motståndet resp larmmotståndet. Naturligtvis bara en eol. Googla "inkopplingsprincipen" från Kjell.com så hittar du allt du behöver kunna.

Redigerat:
Tack för tipsen! Det är en SPC 4320. Gör som du tipsade om. Sliter ned den gamla kabeln som satt till den andra deckaren och drar en ny hela vägen till centralen så det blir 2 separata slingor. En annan fråga, vilka plintar skall branddeckarna kopplas in på?

Ni som har koll på SPC... har ni fått någon info/indikationer på vad som händer nu när Vanderbilt tar över Siemens Security Products? Det enda jag hittar är att köpet förväntas fullbordas i slutet av mars och att varumärket kommer att ändras därefter (se tex http://www.sourcesecurity.com/news/articles/co-12200-ga.16466.html). Information om vad som händer med produkterna, och specifikt SPC, är det dock sparsamt med.

Jag var helt inne på att skaffa ett SPC-larm, men nu velar jag... även om ändringen egentligen inte behöver vara negativ. Men utan fakta är det svårt att ta ställning...

panzaa skrev:
Tack för tipsen! Det är en SPC 4320. Gör som du tipsade om. Sliter ned den gamla kabeln som satt till den andra deckaren och drar en ny hela vägen till centralen så det blir 2 separata slingor. En annan fråga, vilka plintar skall branddeckarna kopplas in på?
Samma sektionsingångar som resten av detektorerna, samt 12v. Se till att du har rätt typ av deckare, som är för larmcentral, och inte för brandlarmcentral. Rätt sort har en "reläutgång".
För att kunna återställa dem kan man koppla matningen via en programmerbar utgång som återställs efter larm. Finns beskrivet i tråden. Hittar inte just nu, men pröva sök efter dp721.

bygga_bo skrev:
Ni som har koll på SPC... har ni fått någon info/indikationer på vad som händer nu när Vanderbilt tar över Siemens Security Products? Det enda jag hittar är att köpet förväntas fullbordas i slutet av mars och att varumärket kommer att ändras därefter (se tex [länk]). Information om vad som händer med produkterna, och specifikt SPC, är det dock sparsamt med.

Jag var helt inne på att skaffa ett SPC-larm, men nu velar jag... även om ändringen egentligen inte behöver vara negativ. Men utan fakta är det svårt att ta ställning...
Hej!
Jag hoppas och tror att detta bara blir positivt för SPC-produkterna. Om jag förstår rätt, så har Vanderbilt inget eget larmsystem idag, som skulle konkurrera, så de kommer säkert vårda SPC ömt för att få med sig Siemens kundkrets och marknadsandelar. Det som eventuellt skulle kunna äventyra det hela är väl om nyckelpersonerna på Siemens utvecklingsavdelning på Irland, som ansvarar för SPC, skulle välja att hoppa av. Men vi får väl hoppas att Vanderbilt erbjuder tillräckligt bra villkor så att de är villiga att stanna.
Hoppas också att Vanderbilt ser utvecklingspotentialen hos SPC vad det t.ex gäller bättre integration.
//Göran

Hmm.. nu blev det ännu mer snurrigt. Firman jag beställde av rekommenderade denna deckare som jag beställde (skall ha 1 rök/värme och 1 värme): FI/CQR338-4H-12V – 12v Multi-sense Detector. http://www.cqr.co.uk/cqr-firebrand/m-conventional-fire/

Har ärligt talat ingen aning om den är till för larmcentral eller för brandlarmscentral?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Har nu fått igång centralen och programmet SPC Pro. Programmeringsmanualen måste vara bland det mest obegripliga jag någonsin försökt sätta mig in i. Gjorde ett försök i att lägga till manöverpanelen, men lyckas inte ens med det. Får endast ett felmeddelande att manöverpanelen är otilldelad. Vart skall man börja?

Ok försöker igen.. Är det någon här inne som är duktig på A210 med pp500-em till spc??

gol skrev:
Hej!
Jag hoppas och tror att detta bara blir positivt för SPC-produkterna. Om jag förstår rätt, så har Vanderbilt inget eget larmsystem idag, som skulle konkurrera, så de kommer säkert vårda SPC ömt för att få med sig Siemens kundkrets och marknadsandelar. Det som eventuellt skulle kunna äventyra det hela är väl om nyckelpersonerna på Siemens utvecklingsavdelning på Irland, som ansvarar för SPC, skulle välja att hoppa av. Men vi får väl hoppas att Vanderbilt erbjuder tillräckligt bra villkor så att de är villiga att stanna.
Hoppas också att Vanderbilt ser utvecklingspotentialen hos SPC vad det t.ex gäller bättre integration.
//Göran
Tack för dina tankar Göran. Jag hoppas givetvis på en utveckling i samma riktning som du beskriver. De har som sagt chansen att göra något bra av det hela - vi får bara hoppas att deras definition av "bra" stämmer överens med vad vi tycker...

@bygga_bo
Jag tror hursomhelst du inte behöver känna någon oro för att satsa på SPC redan nu. Jag är i alla fall väldigt nöjd med larmet, som har varit oerhört driftsäkert under de två år som jag haft det.

Ingen som har koll på branddeckaren? Får inget vettigt svar från Siemens

panzaa skrev:
Ingen som har koll på branddeckaren? Får inget vettigt svar från Siemens
Kolla inlägg #168 i den här tråden. Du verkar ha rätt typ av detektor, med relä.

Koppla 12v till 2, - till 5 och sektionen till 4 och 6. Dubbelbalanserad med motstånd om du vill.

check! Skall titta på det. Försöker fortfarande få snurr på manöverpanelen, men får endast felmeddelandet att manöverpanelen ej tilldelad / olicensierad och kan därför ej ladda ned filen till centralen.. vad gör jag för fel?

Redigerat:
panzaa skrev:
check! Skall titta på det. Försöker fortfarande få snurr på manöverpanelen, men får endast felmeddelandet att manöverpanelen ej tilldelad / olicensierad och kan därför ej ladda ned filen till centralen.. vad gör jag för fel?
Har du flera map? När jag startade mitt första gången var det bara att börja blippa på mapen, ställa in lite ip-adresser, logga in på webinterfacet och börja konfigurera. Hur långt har du kommit?

Hej! Har 2 st, men den andra är ej inkopplad då jag försöker få snurr på huset innan jag börjar med garaget. Ställde du in det i mapen? Har börjat konfa i spc PRO, med sektioner, områden etc. Men kan aldrig ladda ned conf filen då jag endast får felmeddelandet om mapen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.