Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?

441k läst  3,1k svar

1. F
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Fick hem mitt SPC-system och har börjat kika på inkoppling. Har ett nybyggt hus och har fördragit tomrör i hela huset för trådbundet.

Systemet är som följer:
    CENTRALAPPARAT 8-32 IP MP3.1 SPC 4320-3.1-PC SIEMENS
    LCD-MANÖVERPANEL SPC K420
    Magnetkontakt MK 250-10
    IR-DETEKTOR, 12M ADM-Q12
    INOMHUSSIREN VIT, TVÅ TONER SIR
    SOCKEL IP65 VIT TILL 1992 SOCKEL VIT
    BLYBATTERI FG 12V 7,2AH FG20721

Har försökt att sätt mig in i inkopplingssystemet men får inte ihop vissa bitar. Hoppas därför forumet kan ge mig lite vägledning.

Har hemstuderat grunderna i larmteknik. Lite hur konceptet med NC och NO fungerar osv. Nu när jag ska börja dra tråden blir jag lite osäker på hur jag ska gå till väga med inkoppling av ir-deckarna.
    Har läst om det här med balanserade slingor och och förstår konceptet men vill ha min inkoppling (till och börja med) så basic som möjligt för att minimiera felkällorna vid uppstart.

Jag undrar nu om det går att koppla in IR-detektorer i serie med att köra med 6 ledare (3 par) och helt utan att balansera larmslingan? 1 par till strömförsörjning (parralellkoppling mellan deckare), 1 par till den obalanserade larmslingan (Seriekoppling mellan IR), 1 par till sabotageslingan (seriekoppling mellan IR). För att förtydliga har jag skissat upp ett litet kopplingsschema som är bifogat som ett PDF till detta inlägg.

Jag blir lite osäker varifrån man strömförsörjer IR-deckarena ifrån en Siemens SPC 4320. Någon kan kanske bekräfta inkopplingen...?

Finns det några andra fördelar med att balansera en larmslinga än minimera risken för sabotage? Som jag skrev tidigare så är all kabeldragning dold, och det blir en kabel ifrån CA till resp deckare, allt för att minimera felkällorna....

Hoppas detta tråden kan bli en liten "LARMSKOLA" för oss mindre vetande;), En sådan tråd som jag har sökt den senaste halvåret.... Fler dumma frågor kommer nog....

2. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Inte många rätt där :p

Strömmen tar du längst upp till höger.
    Du har nu lagt den via en utgång.

Hade heller inte användt T1 för sabotage till IR utan lagt det via larmsektionen.
    De är mer tänkta som sabotage till plintar etc.

Dubbelbalanserar du slingan så kan du mäta ut normal, larm samt sabotage.

3. F
    Medlem Nivå 3
    Okey då får vi ta detta ifrån början....

Det här är beskrivningen för den översta strömförsörjningsplinten på SPC

[TABLE]
    [TR]
    [TD] [/TD]
    [TD] [/TD]
    [TD] [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD] [/TD]
    [TD] [/TD]
    [TD] [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD] [/TD]
    [TD] [/TD]
    [TD] [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD] [/TD]
    [TD] [/TD]
    [TD] [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD] [/TD]
    [TD] [/TD]
    [TD] [/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD] 6

[/TD]
    [TD] Extrautgång 12 V

[/TD]
    [TD] -centralapparaten har en extra 12 V DC utgång som kan användas för attkraftförsörja expansionsenheter och utrustning som lås, sirener osv. Sesida [➙ 282]. Maximalt levererbar ström är 750 mA. Obs: Mängden strömsom dras beror på hur länge batteridriften pågår.

I och med att det står extra så trodde jag inte denna hade med detta att göra....

[/TD]
    [/TR]
    [TR]
    [TD] [/TD]
    [TD] [/TD]
    [TD] [/TD]
    [/TR]
    [/TABLE]

• Laddar…
  4. F
    Medlem Nivå 3
    Men då antar jag att det är konstant spänning på den övre inkopplingen då...okey då är strömförsörjningen clerad...

5. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Problemet är att din minus ligger över utgång 6.

6. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Det är konstant 12V på den du ritat in med men bara minus ut på utgångarna 4-6 när de växlar läge.
    Om de inte är inverterad men använd de längst upp till höger för strömförsörjning av larmsektionerna.
    :)

Redigerat 12 maj 2013 20:35
  7. F
    Medlem Nivå 3
    okey kan jag behålla + på angiven plats och lägga - på 0:an eller
    ?

8. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Yes om du vill.
    Ja brukar separera så man bara använder den undre 12V till styrningar så man får lite struktur på att.
    I mindre anläggningar har det ingen betydelse.

9. F
    Medlem Nivå 3
    okey så jag lägger + där han ligger och lägger - på nollan uppe till höger.... så strömförsörjer jag deckarna konstant...

som du säkert såg så hade jag IR ADM-Q12 som har förenklingen av att balansera slingan i varje deckare... Hur blir inkopplingen av en sådan då? Antar att man kör 2 par, 1 par till strömförsörjning, och 1 par till larmslingan. Men hur sker själva kopplingen sedan i deckaren mellan larmslingan och sabotage? Hur seriekopplarma därefter flera ir-deckare?

Vidare hur sker inkopplingen i CA sedan då? Programerrar man sektionen på att skilja mellan larmslinga och sabotage?

10. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    1. Helt korrekt.

2. Yes 1 par till ström och 1 par till larmslinga.
    Du kopplar in tråd 1 in på tamper på IR 1, från utgående tamper stoppar du en tråd till NC och tråd 2 till C.

Tråd 2 i andra ändan får sen sammankopplas med tråd 1 i nästa kabel som går in på tamper i IR 2,
    från utgående tamper stoppar du en tråd till NC och tråd 2 till C som i andra ändan sedan kopplas in i central.

Varför skall du seriekoppla IR-detektorer?

3. Larmslingan kopplas sen in på tex sektion 1 = 1 och Com.
    Iomed den dubbelbalanseras håller centralen själv reda på det värdena för sektionen larm/sab/avbrott.
    Dock måste du ha ett motstånd i serie i slingan som definierar normalvärdet.
    Som kan sättas i centralen eller i första detektor men bara på ett ställe.

11. F
    Medlem Nivå 3
    vad menar du med C? c på centralapparaten eller i deckaren?

12. F
    Medlem Nivå 3
    uppdaterad kopplingsschema....

13. F
    Medlem Nivå 3
    Gjöm det.... Var lite fokuserat på annat.. jag är med...

14. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Ser bra ut bara du får med seriemotståndet.

15. F
    Medlem Nivå 3
    Tjena Forumet!

Nu har jag läst grundläggande larmteknik så att ögonen blöder... Har förkovrat mig i Siemens "värdelösa" installationsmanualer och hoppas jag börjar få lite grepp om det här med installationen av Siemens SPC 4320... Men jag har ändå några frågor. Jag har ritat upp kopplingsschemor (se bifogade PDF-er) på alla installationer jag har och hoppas att någon kan se om jag är på rätt väg...

Bilaga 1 (sektionsinkopplingar SPC.pdf) frågor:
    1.Funkar det att koppla in deckare och MK enligt schema? Ligger motstånd rätt för en dubbelbalanserad slinga?
    2. Om man dubbelbalansera en MK behöver man ändå använda sabotageslingan? Om ja! kopplar man in den på plintarna T1-COM alt T2-COM då? Nu har jag lagt MK-motstånd parallellt med MK...
    3. Vid dubbelbalansering blir det en programmeringssak att få SPC-enheten att bevaka sabotagen 24H? Om man lagt sabotageslinga på sabotagekontakt så ställer man väl in så att sab-sektionen alltid ligger och övervaka (24h).
    4. Är inkopplingen här brevid likvärdig med den som rek. av Siemsens (se ovan)?
    5. Har det någon betydelse vart man lägger slutmotståndet (ändmotståndet) i seriekopplingen? Ser man vad Siemens rekommendera ska man lägga den sist innan inkoppling på COM...
    6. Kopplingen kommer att bli 3 st MK på en sektion, 2 MK på sektion, och 1st IR-deckare/sektion. Finns det någon begränsning i hur många MK man kan ha per sektion? Hela slinga blir väl 15 meter ut och 15 meter tillbaka ungefär...

Bilaga 2 (x-bus-koppling SPC) frågor:

1. Hur kopplar man in sabotagekontakten? Finns ingen beskrivning av detta på installationsanvisningen. Ligger den i X-buskopplingen eller ska man använd SH?
    2. Vad betyder egentligen "SH" på SPC eneheterna (MAP:en och centralenheten)
    3. Räcker det med 4 ledare mellan CA och MAP (2 par ström 2 par kommunikation)? Hade tänkt att köra med hederlig EKKX 1x4x0,5. Sträckan mellan MAP och CA är typ 5 meter.
    4. Funkar det att koppla som schemat beskriver? Jag har tolkat att det borde gå ifrån Siemens installationsanvisning.

Många Tack på förhand!!!!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: