Kom precis på en potentiell felkälla. Siemens bestämde sig för att skicka med 7st fjärrkontroller istället för 7 trådlösa MK (skickat tillbaka i retur). Det kan inte vara det som är felet, dvs att manöverpanelen inte har någon MK att "relatera" till?

panzaa skrev:
Kom precis på en potentiell felkälla. Siemens bestämde sig för att skicka med 7st fjärrkontroller istället för 7 trådlösa MK (skickat tillbaka i retur). Det kan inte vara det som är felet, dvs att manöverpanelen inte har någon MK att "relatera" till?
Jag har inga trådlösa prylar alls, så jag vet inte, men det låter osannolikt att det är problemet.
Har du fått igång centralenheten, eller bara fipplat i spc pro?

RilleRock
panzaa skrev:
Nej.

När du drar igång en ny spc central gör du det via map.
Konfigurera under Xbus, den letar därefter efter enheter på xbus och map kommer gå online/bli tilldelad.
Gör alltid detta INNAN konfig laddas hem till spc pro.

Redigerat:
  • Gilla
Jojjen09
  • Laddar…
RilleRock
Fiat 500 skrev:
Tjena! Är i gång med att utöka mitt system genom att larma av garaget. Det blir en expansionsenhet dit allt kopplas. Nu undrar jag om man ska programmera så att jag får två områden, hus och garage eller om jag ska lägga in allt i det redan programmerade med husets spec. Är det lätt att administrera larmet ifrån MAP:arna vid påslag/avslag/skalskydd natt osv eller blir det ett jäkla flippande i menyer och alternativ i MAP:arna? Hur har ni lagt upp det?

Sedan är det här med elmanövrerad/ motorstyrd port. Tänkte lägga ett relä över portmotorn som bryter alt öppnar en sektion och tillfälligt bryter larmet när man öppnar porten med fjärren... Hur har ni löst det?

Mången tack!
2 områden är att föredra utöver natt.
Det är busenkelt att styra via map.
Har du mer än 1 larmområde får du frågan om du vill till/frånkoppla "Alla Områden" på samma gång
Vill du inte det så stegar du bara ner så kommer de efter varandra.
Du kan även länka ihop hur det skall kunna styras av varandra om man vill veckla in det......:)

Har du bara ett NC-relä som kan dubbelbalanseras när porten får styrsignal så programmera sektionen som "Förbikopplare".
Och välj attribut "Förbikopplare på de sektioner som skall spärras under tiden den är öppen.

Hade föredragit separat map i garaget.
Avvakta till nya map kommer från siemens och flytta ut K420 i garaget.

Redigerat:
Rulle rock! Tackar för svar... Kommer att köra med en separat MAP i garaget. Men då har jag en grundlinje för programmeringen kanon tackar!!!

När jag ändå har dig på tråden Rille... Då jag utökade mitt larmsystem beställde jag även branddeckare... Typen jag köpte var DP721I ifrån UTC fire Securitas (http://lasshop.se/presta/sv/rokdetektor-dp721i-50025674.html). Nu när jag spånade igenom tråden såg jag att det behövdes deckare med reläutgång för att det skulle funka med SPC-central... Ska jag byte de jag fått levererade emot DP721R ( http://lasshop.se/presta/sv/rokdetektor-dp721r-50025676.html) istället för att få det att funka emot 4320? Eller vilken rekommenderar du?

Fiat 500 skrev:
Rulle rock! Tackar för svar... Kommer att köra med en separat MAP i garaget. Men då har jag en grundlinje för programmeringen kanon tackar!!!

När jag ändå har dig på tråden Rille... Då jag utökade mitt larmsystem beställde jag även branddeckare... Typen jag köpte var DP721I ifrån UTC fire Securitas ([länk]). Nu när jag spånade igenom tråden såg jag att det behövdes deckare med reläutgång för att det skulle funka med SPC-central... Ska jag byte de jag fått levererade emot DP721R ( [länk]) istället för att få det att funka emot 4320? Eller vilken rekommenderar du?
Jag är visserligen inte rille, men tar mig friheten att svara ändå... Jag gjorde samma miss och bytte till dp721r och det fungerar utmärkt till 4320. Så här i efterhand skulle jag tagit dp721rta för några tior till som också har reläutgång men förutom rök även reagerar på temperatur.

Redigerat:
fredrik.johansson skrev:
Jag är visserligen inte rille, men tar mig friheten att svara ändå... Jag gjorde samma miss och bytte till dp721r och det fungerar utmärkt till 4320. Så här i efterhand skulle jag tagit dp721rta för några tior till som också har reläutgång men förutom rök även reagerar på temperatur.
Okey tack för goda råd men vad är det egentliga problemet att använda en deckare utan relä? Har det någon betydelse om jag kopplar varje enskild deckare till en egen sektioningång, med rekommenderat ändmotstånd? Är det bara det här problemet med återställning eller vad blir problematiken? Går det att kringå problematiken med deckare utan relä? Sockeln är redan köpt, men som du sa de är lätt att glömma:) tack för ditt svar....

RilleRock
Fiat 500 skrev:
Okey tack för goda råd men vad är det egentliga problemet att använda en deckare utan relä? Har det någon betydelse om jag kopplar varje enskild deckare till en egen sektioningång, med rekommenderat ändmotstånd? Är det bara det här problemet med återställning eller vad blir problematiken? Går det att kringå problematiken med deckare utan relä? Sockeln är redan köpt, men som du sa de är lätt att glömma:) tack för ditt svar....
DP721I detektorn är framtagen för strömslinga dvs vanligt konventionellt brandlarm och det hanterar inte spc-centralen.
UTC Fire & Security heter de och inte Securitas :D

Jag skyller på autostavningen på paddan!;-) allt det andra är ren och skär okunnighet:thumbup:
Men då blir det retur på DP721I och istället får det bli DP721R. Finns säkert behov av att återkomma i ämnet när det är dags för inkoppling...

Många tack!

Tips. Uppdatera inte sista versionen av SPC Connect på Android. Fungerar ej.

har lagt till spc connect till min SPC4330 och kan komma åt den och konfigurera den, men jag får inte ut larm via mail
har provat att kryssa I alla rutor under mailinställningar men får inte ut något alls

Tack för tipsen ang. MAP-inläggningen, var mycket riktigt X-businställningen som strulade. Har lyckats lägga in huset som ett eget område och kan larma på det utan problem. När jag dock kommer till garaget uppstår en massa strul. Kan larma på garaget och huset från MAP i garage, men löser jag larmet i garaget kan jag inte larma av där eller i huset som vanlig användare, utan tvingas logga in som admin i MAP (i huset). Vad har jag gjort för galet?

panzaa skrev:
Tack för tipsen ang. MAP-inläggningen, var mycket riktigt X-businställningen som strulade. Har lyckats lägga in huset som ett eget område och kan larma på det utan problem. När jag dock kommer till garaget uppstår en massa strul. Kan larma på garaget och huset från MAP i garage, men löser jag larmet i garaget kan jag inte larma av där eller i huset som vanlig användare, utan tvingas logga in som admin i MAP (i huset). Vad har jag gjort för galet?
Nu minns jag inte exakt hur inställningarna ligger, men dels måste du i inställningarna för mapen tilldela garageområdet, dels ska din användare ha behörighet att återställa garageområdet.

RilleRock
fredrik.johansson skrev:
Nu minns jag inte exakt hur inställningarna ligger, men dels måste du i inställningarna för mapen tilldela garageområdet, dels ska din användare ha behörighet att återställa garageområdet.
Under Användare väljs vilka larmområde användaren skall kunna se/styra.
Under Manöverpanel (xbus) vilka område map skall kunna se/styra.

Du måste även välja om manöverpanelen är monterad i ett säkert område. annars kan man inte larmstyra från den.

Edit:
Som Fredrik var inne på, kontrollera även användarprofilen som är knuten till dina "vanliga" användare om de har rätt att återställa etc.

Redigerat:
probeb skrev:
Tips. Uppdatera inte sista versionen av SPC Connect på Android. Fungerar ej.
Nu finns det en uppdaterad version av SPC Connect som fungerar.
//Göran

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.