1 016 831 läst ·
5 333 svar
1017k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
@gol - tack - får studera specialaren.
Nu till ett idiot-problem jag inte har räknat ut lösningen på, och min hörsel inte vill att jag labbar med.
Hur sjutton larmar man på egentligen?
Har provat två ggr EFTER jag kopplat in sirenerna och något på larmet drar med en gång.
Upplevde INTE att det fungerar på samma sätt som när jag provade det UTAN sirener inkopplade.
1. Jag har en 43xx-enhet.
2. En huvud-MP K6xx
3. En sekundär-MP K4xx
4.Troligen irrelevant, men iaf, en Expansionsenhet.
5. Troligen irrelevant, men iaf, en "4G" modem-modul.
6. Ett SIMkort från Molnus (testar om det kan lösa uppgiften med data och SMS - ser dåligt ut just nu men kan vara SBS från min sida)
Båda dörrarna som har MP, har var sin magnetkontakt.
De magnetkontakterna är konfigurerade 4k//4k7, Entry/Exit, och finns i "groundfloor" arean.
Önskat utfall:
1. larma på båda areorna, lämna huset.
Mitt teoretiska scenario:
1. entrédörr öppen.
2. kod för testanvändare matas in.
3. välja alternativet "soft button 2" (räknat från vänster)
Faktiskt utfall:
Larmet drar direkt när jag trycker på "softbutton 2". (räknat från vänster)
Var har jag tänkt fel?
Vänligen,
Tekniktomten.
Nu till ett idiot-problem jag inte har räknat ut lösningen på, och min hörsel inte vill att jag labbar med.
Hur sjutton larmar man på egentligen?
Har provat två ggr EFTER jag kopplat in sirenerna och något på larmet drar med en gång.
Upplevde INTE att det fungerar på samma sätt som när jag provade det UTAN sirener inkopplade.
1. Jag har en 43xx-enhet.
2. En huvud-MP K6xx
3. En sekundär-MP K4xx
4.Troligen irrelevant, men iaf, en Expansionsenhet.
5. Troligen irrelevant, men iaf, en "4G" modem-modul.
6. Ett SIMkort från Molnus (testar om det kan lösa uppgiften med data och SMS - ser dåligt ut just nu men kan vara SBS från min sida)
Båda dörrarna som har MP, har var sin magnetkontakt.
De magnetkontakterna är konfigurerade 4k//4k7, Entry/Exit, och finns i "groundfloor" arean.
Önskat utfall:
1. larma på båda areorna, lämna huset.
Mitt teoretiska scenario:
1. entrédörr öppen.
2. kod för testanvändare matas in.
3. välja alternativet "soft button 2" (räknat från vänster)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Faktiskt utfall:
Larmet drar direkt när jag trycker på "softbutton 2". (räknat från vänster)
Var har jag tänkt fel?
Vänligen,
Tekniktomten.
Se över in/utpasser tiden.?. Är den tex. 1 Sekund blir det så där 😀 bör vara kanske 20 Sekunder så du hinner ut och sektion mk blir återställd.. Tips är att vänta med att koppla in siren tills du sett att det funkar som du tänkt. 😋
logga in i fullt installatörsläge / konfiguration / och sedan area(område) och kika över inpasser och utpasser tiden,, om det är något galet där. Du har magnet som entry/ exit , in/utpassering ? och ingen IR som bevakar dörr som larm? isf. måste den vara entry/ exit den med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
@Jocke935
God middag. Har nu justerat - mycket riktigt hade jag kort tid på de delarna. Nu, är det lagom. Väldigt trevligt att det till skillnad från det gamla Securitas-larmet, går att ställa tiderna.
Nu, är det bara frågan om Molnus SIMkort kvar, sen är man "Live" skarpt.
Tack så hemskt mycket alla här i tråden som ställt frågor före mig, som jag kunnat nyttja, samt alla som hjälpt till att svara på mina extra frågor.
Trevlig helg,
Tekniktomten.
God middag. Har nu justerat - mycket riktigt hade jag kort tid på de delarna. Nu, är det lagom. Väldigt trevligt att det till skillnad från det gamla Securitas-larmet, går att ställa tiderna.
Nu, är det bara frågan om Molnus SIMkort kvar, sen är man "Live" skarpt.
Tack så hemskt mycket alla här i tråden som ställt frågor före mig, som jag kunnat nyttja, samt alla som hjälpt till att svara på mina extra frågor.
Trevlig helg,
Tekniktomten.
Skippa sim. Stoppa in internet,Jag har det uppkopplat mot spc Connect. Är rätt så enkelt att fixa och kostar inget extra. Sedan får du larm som push notis i acre app. Kan från/till koppla i app. Logga in å se logg enkelt.. Du kommer även åt larmet på dator.. Kan till och med logga in som installatör och programmera.
God kväll - be om ursäkt för lite sen på bollen med svar.
1. @fredrik.johansson - det har inte "blivit" än - fick låna ett av kompisen som är över, då hans jaktkamera gick och dog. Så, rent test - verkar inte fungera med SMS, vilket är mitt absolut viktigaste "ska ha" funktion. Har inte labbat med datauppkopplingen alls den vägen. Men, om det går att få att fungera fullt ut och inte bara ha för att "döda en felkod" som det är just nu, så är 450 per år rätt acceptabelt i prisnivå. Jag vill också minnas att de inte är knutna till en viss operatör utan roam'ar på vilket som har bäst signal för stunden.
2. @Jocke935 - jag tackar för tipset, men molntjänster är inte något jag uppskattar. Tar hellre en kostnad och slipper ha beroendet av tillverkares lösningar som rätt som det är ändrar både kostnad och funktionalitet.
Ha en fin söndagskväll,
Tekniktomten.
1. @fredrik.johansson - det har inte "blivit" än - fick låna ett av kompisen som är över, då hans jaktkamera gick och dog. Så, rent test - verkar inte fungera med SMS, vilket är mitt absolut viktigaste "ska ha" funktion. Har inte labbat med datauppkopplingen alls den vägen. Men, om det går att få att fungera fullt ut och inte bara ha för att "döda en felkod" som det är just nu, så är 450 per år rätt acceptabelt i prisnivå. Jag vill också minnas att de inte är knutna till en viss operatör utan roam'ar på vilket som har bäst signal för stunden.
2. @Jocke935 - jag tackar för tipset, men molntjänster är inte något jag uppskattar. Tar hellre en kostnad och slipper ha beroendet av tillverkares lösningar som rätt som det är ändrar både kostnad och funktionalitet.
Ha en fin söndagskväll,
Tekniktomten.
Klicka här för att svara