1 014 401 läst ·
5 317 svar
1014k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
En gratislösning är ju att sätta fördröjning på sirenen vid utlöst larm. Du får på så sätt pushnotis vid löst larm direkt.É ÉlPon skrev:Om man vill kunna larma av från en alternativ plats, finns det något billigare än att sätta in en till manöverpanel K420 som jag har idag?
Verkar finnas trådlösa varianter men då behöver man väl först någon trådlös enhet i sin centralenhet 4320? Och jag har ändå kabel tillgänglig nära där panelen ska vara.
Problemet att lösa är i första hand när sonen kommer hem och öppnar garagedörren direkt. Och i andra hand för en själv om man glömt larma av via appen före man går in på denna alternativa ingång.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Du kan använda zontypen "nyckeltillkoppling" för att ansluta vad som helst till larmet. T.ex. kan du låta en utgång på fjärrenheten till garageporten larma av (men inte larma på, då väljer du detta i inställningarna för zonen).É ÉlPon skrev:Om man vill kunna larma av från en alternativ plats, finns det något billigare än att sätta in en till manöverpanel K420 som jag har idag?
Verkar finnas trådlösa varianter men då behöver man väl först någon trådlös enhet i sin centralenhet 4320? Och jag har ändå kabel tillgänglig nära där panelen ska vara.
Problemet att lösa är i första hand när sonen kommer hem och öppnar garagedörren direkt. Och i andra hand för en själv om man glömt larma av via appen före man går in på denna alternativa ingång.
Eller ha en nyckelbrytare. Eller så kan du låta oanvända knappar på garagefjärren användas för larma av och på (då behöver du 2 zoner, en för tillkoppling och en för frånkoppling som du kopplar till reläerna i garageportöppnaren).
För att det ska bli säkert måste du givetvis ha dubbelbalansering och sedan en tamperkontakt på garagemotorns lucka.
Tamperkontakten kan utgöras av en vanlig magnetkontakt. NC på magnetkontakten kopplar du då i serie med dubbelbalanseringen på nyckeltillkoppling, på så sätt kommer det lösa sabotage om man öppnar luckan för att "ful-frånkoppla".
Redigerat:
"Garaget" är bara två stora portar/dörrar så man öppnar bara som en vanlig dörr. Det som utlöser larmet är antingen magnetkontakten eller rörelsesensorn inne. Så om jag förstod ditt förslag rätt kan man använda en vanlig ingång för att larma av? Men vet inte riktigt hur det ska gå till praktiskt, vill inte ha några nycklar.S sebastiannielsen skrev:Du kan använda zontypen "nyckeltillkoppling" för att ansluta vad som helst till larmet. T.ex. kan du låta en utgång på fjärrenheten till garageporten larma av (men inte larma på, då väljer du detta i inställningarna för zonen).
Eller ha en nyckelbrytare. Eller så kan du låta oanvända knappar på garagefjärren användas för larma av och på (då behöver du 2 zoner, en för tillkoppling och en för frånkoppling som du kopplar till reläerna i garageportöppnaren).
För att det ska bli säkert måste du givetvis ha dubbelbalansering och sedan en tamperkontakt på garagemotorns lucka.
Låset är visserligen en Nimly Code som har zigbee men tycker inte den är så pålitlig att jag vill räkna med att den via Home Assistant ska larma av nåt. Men gillar också att det är två olika skydd/koder. Om nån vet dörrkoden så kommer ändå larmet starta.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Vad du sätter på ingången är upp till dig.É ÉlPon skrev:"Garaget" är bara två stora portar/dörrar så man öppnar bara som en vanlig dörr. Det som utlöser larmet är antingen magnetkontakten eller rörelsesensorn inne. Så om jag förstod ditt förslag rätt kan man använda en vanlig ingång för att larma av? Men vet inte riktigt hur det ska gå till praktiskt, vill inte ha några nycklar.
Vill du larma av via homeassistant kan du dessutom göra det via HTTP (kolla denna tråd för ett inlägg från mig ang detta) så slipper du slösa fysiska ingångar, t.ex. göra en AND-trigger baserat på din och din sons mobil position och sedan Nimly code.
Så om någon av mobilerna är i närheten av garageporten OCH nimly code aktiveras, så larmas det av, men om ingen mobil är nära, så går larmet istället. Så får du det där extra skyddet du vill ha.
Då får du både skydd mot att nimly code buggar och ful-avlarmar, men också ifall någon spionerar på dörrkoden.
Går även att mixtra med bluetooth lr wifi, ihop med homeassistant.
Eller så kan du ha (osäkert) en dold knapp.
bara fantasin sätter gränserna.
Redigerat:
Hej och varning för långt inlägg, men har försökt sammanfatta så gott jag kunnat och givetvis försökt massor innan jag ställer frågorna här.
Rubrik: SPC 4320 – Kan inte lägga till panel i Acre Intrusion Connect efter krypterings-reset
Systeminfo:
Hårdvara: SPC 4320 (installerad 2016).
Rubrik: SPC 4320 – Kan inte lägga till panel i Acre Intrusion Connect efter krypterings-reset
Systeminfo:
- Nuvarande FW: 3.15 (uppdaterad stegvis 3.6.6 till 3.8.5 till 3.15).
- Bakgrund: Synkproblem mot molnet/appen är ett gammalt problem som funnits i flera år för mig, troligtvis ända sedan tjänsten bytte ägare/namn till Vanderbilt/Acre eller om det var någon av fw-uppdateringarna, men jag har inte försökt åtgärda förrän nu.
- Initialt fel: Centralen var ansluten till portalen och det stod "OK" men det gick inte att hämta eller spara systemsammanfattningen (XML-synk misslyckades). Eller klicka på "connect" till panelen. På samma sätt kunden inte appen ansluta till panelen.
- Åtgärdsförsök: Utförde "Reset Encryption Key" lokalt i panelen på inrådan av AI. Kanske naivt men har för mig att jag själv läst detta i någon forumtråd för längesen. Resultat: Kontakten med molnet bröts helt. I panelens ATP-logg syns nu upprepade: TCP connection OK tätt följt av TCP connection closed by other side och Poll transmission attempt failure.
- Omregistrering: Återigen gick jag kanske på niten att lyssna på AI så jag tog bort panelen från mitt konto i hopp om att kunna lägga till den på nyy, men nu säger Acre intrusion connect-portalen att panelen är offline (och det är den sen jag tog bort panelen från kontot) Fast givetvivs har den nätverk lokalt och jag kan ansluta via appen Acre intrusion connect pro.
- Nuvarande status: Det går inte att lägga till panelen igen. Portalen nekar meddelandet med: "Det går inte att lägga till en central på kontot när centralen är offline."
- Teknisk observation: Panelen är online på det lokala nätverket och kan nås via webbläsare, men lyckas inte etablera kontakt med Acres server. Den försöker ansluta med 60 sekunders intervall men kastas ut direkt av mottagande sida. (detta har AI konstaterat efter att jag klistrat in loggar från FlexC, jag är inte helt med på vad allt betyder)
- Hur får man Acre-portalen att acceptera centralen igen när den hamnat i detta läge? Jag har inget installatörskonto på acre intrusion connect. Eller jag har ett konto men inte kopplat till något "företag" som verkar behövas?
- Finns det något sätt att nollställa kopplingen i molnet så att mitt Registration ID blir "giltigt" för en ny parning?
- Krävs det särskild installatörsbehörighet i Acre-portalen för att lägga till en panel, eller kan man göra det som privatperson kostnadsfritt?
Som du konstaterat så krävs det reset av krypteringsnyckeln via ett installatörskonto. Detta görs i Hardware>Panels (tycker du borde se den funktionen även om du inte anslutet något företag):V venom skrev:Hej och varning för långt inlägg, men har försökt sammanfatta så gott jag kunnat och givetvis försökt massor innan jag ställer frågorna här.
Systeminfo:
Händelseförlopp och utförda steg:
- Nuvarande FW: 3.15 (uppdaterad stegvis 3.6.6 till 3.8.5 till 3.15).
- Bakgrund: Synkproblem mot molnet/appen är ett gammalt problem som funnits i flera år för mig, troligtvis ända sedan tjänsten bytte ägare/namn till Vanderbilt/Acre eller om det var någon av fw-uppdateringarna, men jag har inte försökt åtgärda förrän nu.
Frågor:
- Initialt fel: Centralen var ansluten till portalen och det stod "OK" men det gick inte att hämta eller spara systemsammanfattningen (XML-synk misslyckades). Eller klicka på "connect" till panelen. På samma sätt kunden inte appen ansluta till panelen.
- Åtgärdsförsök: Utförde "Reset Encryption Key" lokalt i panelen på inrådan av AI. Kanske naivt men har för mig att jag själv läst detta i någon forumtråd för längesen. Resultat: Kontakten med molnet bröts helt. I panelens ATP-logg syns nu upprepade: TCP connection OK tätt följt av TCP connection closed by other side och Poll transmission attempt failure.
- Omregistrering: Återigen gick jag kanske på niten att lyssna på AI så jag tog bort panelen från mitt konto i hopp om att kunna lägga till den på nyy, men nu säger Acre intrusion connect-portalen att panelen är offline (och det är den sen jag tog bort panelen från kontot) Fast givetvivs har den nätverk lokalt och jag kan ansluta via appen Acre intrusion connect pro.
- Nuvarande status: Det går inte att lägga till panelen igen. Portalen nekar meddelandet med: "Det går inte att lägga till en central på kontot när centralen är offline."
- Teknisk observation: Panelen är online på det lokala nätverket och kan nås via webbläsare, men lyckas inte etablera kontakt med Acres server. Den försöker ansluta med 60 sekunders intervall men kastas ut direkt av mottagande sida. (detta har AI konstaterat efter att jag klistrat in loggar från FlexC, jag är inte helt med på vad allt betyder)
- Hur får man Acre-portalen att acceptera centralen igen när den hamnat i detta läge? Jag har inget installatörskonto på acre intrusion connect. Eller jag har ett konto men inte kopplat till något "företag" som verkar behövas?
- Finns det något sätt att nollställa kopplingen i molnet så att mitt Registration ID blir "giltigt" för en ny parning?
- Krävs det särskild installatörsbehörighet i Acre-portalen för att lägga till en panel, eller kan man göra det som privatperson kostnadsfritt?
Var mer exakt bör jag se denna knapp? Jag hittade den i panelen via appen men inte lyckats hitta något sånt på mitt konto. (Och nu är ju panelen borttagen och vill inte bli tillagd igen, hittade dock inte knappen innan det heller)
Funktionen finns enbart på acre/SPC connect vid inloggning med installatörskonto.V venom skrev:
Okej. Jag har ett sånt konto, men eftersom jag inte betalar eller är registrerad på ett företag så är det första den ber om ett företags-id och lösenord. Men det är lite konstigt att jag inte kan få använda mitt eget larm som det är tänkt.gol skrev:
Finns det någon väg runt eller vad har jag för alternativ egentligen?
Redigerat:
Hej
Har ett SPC4300 larm med FW 3.12.0 - R.39600 och behöver nu uppdatera då vi ska lägga till WKP-SIM
Behöver men uppdatera i steg eller man kan köra in 3.8.5 direkt ?
Finns även en SPC 3.9 Wireless men där är download länken död, behövs den ?
https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/?page_id=7584
Tack
Niklas
Har ett SPC4300 larm med FW 3.12.0 - R.39600 och behöver nu uppdatera då vi ska lägga till WKP-SIM
Behöver men uppdatera i steg eller man kan köra in 3.8.5 direkt ?
Finns även en SPC 3.9 Wireless men där är download länken död, behövs den ?
https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/?page_id=7584
Tack
Niklas
Verkar som du blandar ihop versionerna. Du ska ju inte backa från 3.12 till 3.8 utan uppdatera till 3.14.N NiklasEng skrev:
Känns så ja , lite rörigt.gol skrev:
Så ska uppdatera till 3.14 , behöver TwoWay - SW 4.6.1.67, HW 0.2 uppdateras eller den kommer fungera med WKP-SIM ? Sen det viktigaste kommer din gateway till HA fungera ....
Tack
Här kan du ladda ned 3.14, 3.15 och även 3.16; https://products.acresecurity.com/i...anels/spc4320-320-l1-intrusion-cp-g2/softwareN NiklasEng skrev:
Har du 3.12 så kan du gå direkt till senaste om du vill. Evt. ny fw för tillbehören ingår i mjukvarupaketet, men du behöver ladda på dem själv efter du först bytt fw på själva centralapparaten. Detsamma gäller språkfilen. HA integrationen ska funka utan problem.