Koppla enligt följande:
Diagram över larminstallation med Siemens SPC, visar koppling av DB-702 detektorer med balanserad anslutning, inklusive larmsektion och hjälpkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från inlägg 4102

Ballanserad anslutning.
Eftersom du har valt DP721RTA så återställer sig detektorn automatiskt så du behöver inte bryta spänningen till den.

DP721... kan testas av med magnet men det blir inte fullständigt test.
Jag brukar använda rökpenna (hålla glödande veken nära detektorns mätkammare), finns även speciell testgas (spreja ca 1 dm ifrån, kort sprejning typ 1 sekund).
Det ta många sekunder (uppåt 30 sekunder) innan detektorn reagerar och det är normalt.

Se följande inlägg om spänningen till detektorn behöver brytas vid återställning:
https://www.byggahus.se/forum/threads/larminstallation-siemens-spc-larmskola.213504/post-4653907

• Gilla
MartinEkl
  • Laddar…
Tack så mycket! Ska försöka få det att fungera.

Demmpa Demmpa skrev:
Gällande firmeware för SPCN3xx så får jag det till att de ingår i firmware'n för panelen/larmet.
Senaste firmeware för SPCN320 är 3.08 [13NOV13] (i alla fall den vi har).

Vad är det du vill åtgärda med firmewareuppdatering?

Senaste firmeware för SPC4300 tror jag är 3.14.5 R.42619.
Firmware på mitt modem är 3.10 och på min central 3.8.5 så då har jag nyare än dig.
Se om någon annan svarar i tråden...

Text på en skärm visar 'Falcon Halör', modell SPC4300, version 3.8.5. IntelliModem GSM med firmware 3.10, status redo, knappar för konfigurera och inaktivera.
Skapa konto

Hej på er!

Detta har säkert diskuterats tidigare, men kan inte hitta något tydligt svar.....

Jag har köpt en begagnad central SPC4320.320-L1 och när jag startar upp och ska göra en fabriksåterställning, så är den låst med en installatörskod och jag kommer inte vidare. Har testat med default 1111, men den är ogiltig.
Föregående ägare och installatör har inte koll på vad denna kan vara ändrad till.
Finns det något sätt att återställa denna till default?

/Martin

Läs inlägg 5075 angående reset av installatörskod.

M Martin.L skrev:
Hej på er!

Detta har säkert diskuterats tidigare, men kan inte hitta något tydligt svar.....

Jag har köpt en begagnad central SPC4320.320-L1 och när jag startar upp och ska göra en fabriksåterställning, så är den låst med en installatörskod och jag kommer inte vidare. Har testat med default 1111, men den är ogiltig.
Föregående ägare och installatör har inte koll på vad denna kan vara ändrad till.
Finns det något sätt att återställa denna till default?

/Martin
Under förutsättning att centralen inte är installatörsspärrad kan du använda en knapp på moderkortet för återställning, mer info finns i manualen: (Om den är installatörsspärrad så är det bara att skrota kortet)

Ritning av ett kretskort med numrerade komponenter, inklusive anslutningar och återställningsknapp, användbar för återställning om centralen inte är installatörsspärrad.
Skapa konto

Instruktioner för att återställa centralapparaten med en knapp på moderkortet, inklusive varningar om fabriksinställning och installatörsspärr.

Skulle koppla in en rökdetektor till, men var fullt i expansionsenheten där jag har övriga rökdeckare.
I centralen finns ingångar lediga, men hur fasen skall jag göra med 12V matningen om jag vill kunna återställa rökdeckaren gnm att göra den strömlös. (likt jag har i expansionsenheten)
Reläet på utgång 3 är trasigt, kan man använda OP4-6?

Ja, det borde gå bra.
Om du dragit en nätverkskabel mellan central och expansionsenhet kan du också använda någon av de oanvända ledarna och koppla tillbaka matningen från utgången i expansionsenheten och mata rökdetektorn den vägen. Har du bara dragit en fyrledare går det förstås inte.

Ja, du kan använda OPx utgång.
Du kan även koppla flera rökdetektorer på samma larmingång, missar då visserligen "adresseringen".

Se bild i inlägg 5251.

Demmpa Demmpa skrev:
Ja, du kan använda OPx utgång.
Du kan även koppla flera rökdetektorer på samma larmingång, missar då visserligen "adresseringen".

Se bild i inlägg 5251.
Hur fasen skall man koppla då, står helt stilla! Såg i inlägget du länkar till men får ju ingen 12V på OP6 utgången

Jag vill ha, och har, en deckare per sektion.

När OP är aktiv så är det 12V på utgången, förbrukarens minuspol kopplas mot centralens 0V.

Diagram över en inbrottslarmcentral SPC42xx med olika sektioner, anslutningspunkter och gränssnitt.

Demmpa Demmpa skrev:
När OP är aktiv så är det 12V på utgången, förbrukarens minuspol kopplas mot centralens 0V.

[bild]
Tack! Missade den skulle
Mot OV på Centralen. Testar!

Demmpa Demmpa skrev:

[bild]
Det är något jag inte gör rätt, får inte 12V mellan O och OP6 när man testar utgången.
Däremot får jag 12V mellan 12V och OP6 när den är aktiv, dvs när jag aktiverar den manuellt i centralen. Så fort jag stänger av test och går ut från installatörsläge så försvinner spänningen på den.

Skärmbild av ett systeminställningsgränssnitt som visar rader med inställningar för brand, system och röksensor, med alternativen 'På' och 'Återst'.

I det läget har jag 12V på utgången, men så fort jag trycker av "Testa" så försvinner spänningen. Om jag däremot väljer att invertera utgången så funkar det. Kanske det som är tricket....

Kollade i vår central nu, ser då att det är felritat i manualen, 12V-plinten som är längst ner i 7-punkten tillhör egentligen 8-punkten. Därav antog jag att man ska ansluta mot centralens minus.

12V-plinten som är precis över OP6-plinten tillhör OPx-plintarna.
Man matar objekten med 12V+, minus på objekten kopplas till OPx.

En närbild av en kopplingsplint med blå och vita inplastade kablar anslutna, märkta med 12V, OP5 och OP4.
Skapa konto

Här används OP6 & OP4.

Edit:
Här är schemabild från locket på vår central
Diagram över Siemens centralenhet med port- och anslutningsdetaljer, inklusive OP-plintar och 12V-strömförsörjning, från skåpets lexanlock.
Skapa konto

• Gilla
Rena
  • Laddar…
R Rena skrev:
Det är något jag inte gör rätt, får inte 12V mellan O och OP6 när man testar utgången.
Däremot får jag 12V mellan 12V och OP6 när den är aktiv, dvs när jag aktiverar den manuellt i centralen. Så fort jag stänger av test och går ut från installatörsläge så försvinner spänningen på den.

[bild]

I det läget har jag 12V på utgången, men så fort jag trycker av "Testa" så försvinner spänningen. Om jag däremot väljer att invertera utgången så funkar det. Kanske det som är tricket....
Om du läser RilleRocks originaltext i inlägg 4102, se ser du att du ska invertera utgången när du kopplar som i bilden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.