999 108 läst ·
5 284 svar
999k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Koppla enligt följande:
Bild från inlägg 4102
Ballanserad anslutning.
Eftersom du har valt DP721RTA så återställer sig detektorn automatiskt så du behöver inte bryta spänningen till den.
DP721... kan testas av med magnet men det blir inte fullständigt test.
Jag brukar använda rökpenna (hålla glödande veken nära detektorns mätkammare), finns även speciell testgas (spreja ca 1 dm ifrån, kort sprejning typ 1 sekund).
Det ta många sekunder (uppåt 30 sekunder) innan detektorn reagerar och det är normalt.
Se följande inlägg om spänningen till detektorn behöver brytas vid återställning:
https://www.byggahus.se/forum/threads/larminstallation-siemens-spc-larmskola.213504/post-4653907
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från inlägg 4102
Ballanserad anslutning.
Eftersom du har valt DP721RTA så återställer sig detektorn automatiskt så du behöver inte bryta spänningen till den.
DP721... kan testas av med magnet men det blir inte fullständigt test.
Jag brukar använda rökpenna (hålla glödande veken nära detektorns mätkammare), finns även speciell testgas (spreja ca 1 dm ifrån, kort sprejning typ 1 sekund).
Det ta många sekunder (uppåt 30 sekunder) innan detektorn reagerar och det är normalt.
Se följande inlägg om spänningen till detektorn behöver brytas vid återställning:
https://www.byggahus.se/forum/threads/larminstallation-siemens-spc-larmskola.213504/post-4653907
Hej på er!
Detta har säkert diskuterats tidigare, men kan inte hitta något tydligt svar.....
Jag har köpt en begagnad central SPC4320.320-L1 och när jag startar upp och ska göra en fabriksåterställning, så är den låst med en installatörskod och jag kommer inte vidare. Har testat med default 1111, men den är ogiltig.
Föregående ägare och installatör har inte koll på vad denna kan vara ändrad till.
Finns det något sätt att återställa denna till default?
/Martin
Detta har säkert diskuterats tidigare, men kan inte hitta något tydligt svar.....
Jag har köpt en begagnad central SPC4320.320-L1 och när jag startar upp och ska göra en fabriksåterställning, så är den låst med en installatörskod och jag kommer inte vidare. Har testat med default 1111, men den är ogiltig.
Föregående ägare och installatör har inte koll på vad denna kan vara ändrad till.
/Martin
Under förutsättning att centralen inte är installatörsspärrad kan du använda en knapp på moderkortet för återställning, mer info finns i manualen: (Om den är installatörsspärrad så är det bara att skrota kortet)M Martin.L skrev:Hej på er!
/Martin
Logga in
Skapa konto
Skulle koppla in en rökdetektor till, men var fullt i expansionsenheten där jag har övriga rökdeckare.
I centralen finns ingångar lediga, men hur fasen skall jag göra med 12V matningen om jag vill kunna återställa rökdeckaren gnm att göra den strömlös. (likt jag har i expansionsenheten)
Reläet på utgång 3 är trasigt, kan man använda OP4-6?
I centralen finns ingångar lediga, men hur fasen skall jag göra med 12V matningen om jag vill kunna återställa rökdeckaren gnm att göra den strömlös. (likt jag har i expansionsenheten)
Reläet på utgång 3 är trasigt, kan man använda OP4-6?
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Ja, det borde gå bra.
Om du dragit en nätverkskabel mellan central och expansionsenhet kan du också använda någon av de oanvända ledarna och koppla tillbaka matningen från utgången i expansionsenheten och mata rökdetektorn den vägen. Har du bara dragit en fyrledare går det förstås inte.
Om du dragit en nätverkskabel mellan central och expansionsenhet kan du också använda någon av de oanvända ledarna och koppla tillbaka matningen från utgången i expansionsenheten och mata rökdetektorn den vägen. Har du bara dragit en fyrledare går det förstås inte.
Hur fasen skall man koppla då, står helt stilla! Såg i inlägget du länkar till men får ju ingen 12V på OP6 utgångenDemmpa skrev:
Jag vill ha, och har, en deckare per sektion.
Det är något jag inte gör rätt, får inte 12V mellan O och OP6 när man testar utgången.Demmpa skrev:
Däremot får jag 12V mellan 12V och OP6 när den är aktiv, dvs när jag aktiverar den manuellt i centralen. Så fort jag stänger av test och går ut från installatörsläge så försvinner spänningen på den.
I det läget har jag 12V på utgången, men så fort jag trycker av "Testa" så försvinner spänningen. Om jag däremot väljer att invertera utgången så funkar det. Kanske det som är tricket....
Kollade i vår central nu, ser då att det är felritat i manualen, 12V-plinten som är längst ner i 7-punkten tillhör egentligen 8-punkten. Därav antog jag att man ska ansluta mot centralens minus.
12V-plinten som är precis över OP6-plinten tillhör OPx-plintarna.
Man matar objekten med 12V+, minus på objekten kopplas till OPx.
Här används OP6 & OP4.
Edit:
Här är schemabild från locket på vår central
12V-plinten som är precis över OP6-plinten tillhör OPx-plintarna.
Man matar objekten med 12V+, minus på objekten kopplas till OPx.
Logga in
Skapa konto
Här används OP6 & OP4.
Edit:
Här är schemabild från locket på vår central
Logga in
Skapa konto
Om du läser RilleRocks originaltext i inlägg 4102, se ser du att du ska invertera utgången när du kopplar som i bilden.R Rena skrev:Det är något jag inte gör rätt, får inte 12V mellan O och OP6 när man testar utgången.
Däremot får jag 12V mellan 12V och OP6 när den är aktiv, dvs när jag aktiverar den manuellt i centralen. Så fort jag stänger av test och går ut från installatörsläge så försvinner spänningen på den.
[bild]
I det läget har jag 12V på utgången, men så fort jag trycker av "Testa" så försvinner spänningen. Om jag däremot väljer att invertera utgången så funkar det. Kanske det som är tricket....